Gå til hoved-indhold
Tur
Henriks første sejltur i denne sæson. Han er en glad mand! Fotos: Signe Storr

Signe: Kære Julemand, vi ønsker en ny motor

Jeg gad nok vide, hvem af os Henrik synes, der er sværest at leve sammen med? Lige nu er jeg i hvert fald i høj kurs i forhold til den gamle Volvo Penta, forklarer Signe Storr.

Af Signe Storr, Florida |

Kære Julemand. Capibara og crew ønsker sig en ny motor!

Kloge mennesker siger, at par ikke bør lægge sig til at sove, hvis der er sure på hinanden, men Henrik kunne fortælle mig, efter at være gået frustreret i seng en aften, at sådan har han det også med sin motor!

Jeg gad nok vide, hvem af os han synes, der er sværest at leve sammen med? Lige nu er jeg i hvert fald i høj kurs i forhold til den gamle Volvo Penta, der er højst utilregnelig for tiden.

Efter først at have brugt et par dage på at tætne de fleste lækager på kølvandssystemet, begyndte generatoren skiftevis at lade og ikke-lade, og Henrik kunne ikke finde ud af hvorfor.

Pludselig virker motor igen

Men det gik alligevel, som det som regel går: Efter adskillige dage, hvor Henrik bander og svovler og med jævne mellemrum erklærer, at nu er motoren helt færdig, så kommer den alligevel til at virke, og midt på ugen fik vi flyttet os fra West Palm Beach til Fort Lauderdale.

Vi besluttede os for at gå uden for den beskyttede ICW - IntraCoastal Waterway, så vi kunne nå de knap 40 sømil på en dag. Der er 20 broer mellem West Palm Beach og Fort Lauderdale, og eftersom man skal kunne sejle minimum 6 knob for at nå åbningstiderne, så venter vi ved stort set alle broer. Det betyder, at en sådan tur tager os to hele dage.

Først på morgenen var der ikke meget vind, så vi måtte sejle for motor, men undervejs begyndte motoren at sige en sjov lyd og give et mærkeligt bank i skroget. (Hvis det ikke er det ene, så er det det andet!)

Smurt ind i olie

Så i Fort Lauderdale har Henrik igen ligget med hovedet i motorrummet og skiftevis klaget over motoren, og over at jeg ikke syntes, at han var en hot håndværker.

Men svedig og smurt ind i olie? Jeg tror altså, at det der med håndværkerne er en urban legend, men der er måske nogle, der ved bedre!

Sidste år besøgte vi både Fort Lauderdale og West Palm Beach mange gange i bil, og da var vi ikke specielt begejstrede for nogle af byerne, og vi overvejede endda om vi ville besøge dem på ny.

Men der er en sær forskel på at besøge byer fra landsiden og vandsiden. I West Palm Beach lå vi for anker ud for en stor offentlig bro, der lå for enden af en lille offentlig park (med gratis wifi), og oven for parken lå en restaurants-gade, der endte i et shopping-center og et supermarked.

Alt sammen i gåafstand! Som cruiser bliver det jo ikke meget bedre. Fort Lauderdale har ikke helt de samme fremragende faciliteter, men der er et bassin midt i byen, hvor vi kan ligge for anker sammen med de andre fattigrøve, der ikke har råd til at ligge i de dyre marinaer - og som selv må reparere deres gamle motorer!

Kære Julemand. Capibara og crew ønsker sig en ny motor i julegave i år.

Signe

Capibara for anker i Fort Lauderdale: Det er lidt som om, vi ligger i baghaven i million-kroners hjem.

Stor offentlig bro i West Palm Beach, hvor du må lægge gratis til med din båd, men du må ikke ligge der over natten.

Henrik begravet i motorrummet.


Man kan kun glæde sig over, at man ikke er blevet sat til at vaske denne båd i Fort Lauderdale!

Motor
content-loader
content-loader
content-loader