Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Seks ændringer gør 100 fods Wild Oats hurtigere

2. juledag sejles Sydney-Hobart for 110 både. Den hurtigste båd i den 628 sømil sejlads, er med ny stævn nu endnu hurtigere. Læs her hvorfor. Peter Lang er på modstanderbåd. Se før-efter-foto.

Af Troels Lykke |

- Hun løfter nu sin stævn og sejler hurtigt som hun aldrig har gjort før, siger Richards, skipper for det 18 mands hold på Wild Oats.

En 30 meter lang båd, der netop har vundet Solas Race for store både i Sydney, hvor også danskeren Peter Lang, der vandt OL-bronze i 49eren, befinder sig og sejler med på 52 fods Ragamuffin, der ejes af Syd Fisher.

En båd, der også får stryg af Wild Oats igen i Rolex Sydney-Hobart Race, der sejles 26. december.

Savet midt over

Båden, der er fra 2005, blev savet midt over for næsten et år siden og en ny 14 meter mere fyldig skrogsektion er sat på i stedet hos McConaghy Boats, nord for Sydney, se video i toppen af artikel.

Det er derfor blevet til en ny millionregning på 1,8 mio. dollars til den ældre ejer Bob Oatley, hvor sønnen Sandy spiller en aktiv rolle med båden.

Det er bådens oprindelige designer, John Reichel, fra det amerikanske designbureau Reichel-Pugh, der står bag designet af de nye ændringer af båden, der ikke må være mere end 100 fod ifølge reglerne i Sydney-Hobart, skriver sail-World.com.

Nu sejler båden stærkere og er blevet mere allround med mere sejl oppe fra North Sails grå 3Di krydsstel.

Seks forbedringer på Wild Oats:

- Stævnen er blevet mere strømlinet og har nu mere opdrift, så båden dykker mindre på læns. Båden vil også kunne bære mere sejl nu.

- På kryds op til 8 knob kan båden nu bære et større forsejl, en AJ1 på 280 kvm, hvilket er 23 procent større end tidligere.

- Bovsprydet er gjort længere, så man kan bære en endnu større spiler på læns.

- Bovsprydet gør også at den største spiler nu er øget med 120 kvadratmeter, så spileren nu er 965 kvm, hvilket er større en vingearealet på en Airbus A380, der har plads til 615 passagerer.

- Hydrofoil-vingen er ændret så der gives mere løft for at reducere skrogets afdrift. Det vil også øge farten på læns.

- Vægten på båden er også gjort 500 kilo lettere nu, dertil er sejlene gjort 300 kilo lettere.

Øverst ses den gamle Wild Oats, nederst den nye med mere sejl, længere bom, længere bovspryd og kraftigere stævn.

Sådan ser den nye Wild Oats XI ud. Båden er rekordholder i Sydney-Hobart i tiden 1 døgn, 18 timer og 23 minutter.

Stævnen blev skiftet ud. Et omfattende design- og byggearbejde.

Schweizerkniven er Wild Oats før kaldt. Tegningen er fra før ændringen i år. Læs mere om båden her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader