Tysk regering redder historisk firmaster over Atlanten
I forbindelse med nyt havnemuseum i Hamborg fragtes firmasteren Peking over Atlanten. Den tyske regering støtter museum og skib med 120 mio. euro.
Af Søren Stidsholt Nielsen |
En af verdens kun syv tilbageværende Kap Horn-firmastere, barken Peking i New York er reddet fra skrotning. Peking vil få en fremtid som en del af et nyt havnemuseum i Hamborg. Det skriver Søsiden i Fyns Amts Avis fredag ifølge mediekilder i Hamborg og New York.
Peking har siden midten af 1970'erne ligget ved South Street Seaport Museum i New York. Museet har for flere år siden meldt, at det økonomisk ikke magter at vedligeholde firmasteren bygget i 1911. I de senere år har Peking været i en forfatning, så den ikke har været tilgængelig for publikum i fuldt omfang.
Usødygtig
På den anden side af Atlanten - i Hamborg, hvor Peking er bygget - har man fulgt barkens skæbne med stor interesse. Ønsket i Hamborg har været at få den "hjem" og renoveret på Blohm & Voss-værftet. Her blev den i sin tid bygget som en af de sejlskibstidens legendariske Flying P-Liners til Hamborg-rederiet F. Laiesz.
Problemet har været, at Peking ikke længere er sødygtig. Hvis den 104-årige bark skulle til Hamborg, skulle den enten gøres sødygtig på amerikansk værft eller transporteres som dækslast på et specialfartøj. Begge dele er kostbare løsninger, og det har ikke været muligt at rejse den nødvendige kapital fra private kræfter.
Hjem som dækslast
Når firmasteren forventet til foråret alligevel kan stå Elben ind båret af et transportskib, sker det på baggrund af en bevilling fra den tyske forbundsstat, oplyser Fyns Amts Avis.
Regeringen i Berlin har besluttet at yde intet mindre end 120 mio. euro - omkring en mia. kroner - til et nyt havnemuseum i Hamborg. I projektet indgår hjemtransport og renovering af firmasteren.
Peking forventes at ligger klar og nyrenoveret vis a vis Hamborgs Elbphilharmonie i 2018, skriver Fyns Amts Avis.
Kilde: Fyens.dk