Dragonfly-producent: Ærgerligt med kæntring
- Der skal virkelig meget til for at en Dragonfly 28 kæntrer. Derfor ærgrer det mig at det skete, men Jakob skulle nok have rebet storsejlet, siger Jens Quorning, der så kæntringen på tæt hold.
Flerskrogs-sejlads er sjovt, men går det galt, så går det også virkelig galt.
Det så man i fredags i Silverrudder, hvor solo-sejleren Jakob Madsen fra København tog en forlæns kolbøtte i sin Dragonfly 28, en båd, der ligner en totalskadet båd, efter at masten borede sig ned i sandet ved Thurø Rev.
Dragonfly-producent Jens Quorning fra Skærbæk sejlede selv med i sin nye Dragonfly 25 og lå 70 meter fra Jakob Madsen da han styrtede.
Han ser ikke glad ud da vi taler med ham i søndags, hvor han står på sin grønne Dragonfly 25. Han ønsker naturligvis ikke at sælge både, der vælter forover.
Storsejl burde være rebet
Og Quornings både vælter da heller ikke lige sådan.
- Der skal virkelig meget til at en Dragonfly 28 vælter, der er meget bæring i sideskrogene, men i hård luft skal man sejle den forsigtig og sørge for at sejle med rebet storsejl og det havde Jakob ikke, i modsætning til de fleste andre i Silverrudder. Han gør sådan set det rigtige ved at falde af fra vinden, da der kommer et pust, men han skal bare gøre det hurtigere og helt ned til platlæns, så du tager presset ud af sejlet, forklarer Jens Quorning, der var 4. båd i mål i Silverrudder i år.
Han uddyber om forsigtighed til søs.
- Når man kører i en racerbil skal man også køre forsigtigt, så kan alt gå galt, forklarer han. Nu må vi på bådens skader i de kommende dage og se hvor slemt det er, forklarer han om båden, der tog mere skade, da den blev reddet, efter at Topdanmark sendte et kranskib ud for at bjærge Dragonfly 28eren.
Det ser dyrt ud for Topdanmark, hvor Dragonfly 28eren er forsikret. Kulfibermasten er også gået tabt i styrtet. Styrbord ponton gik midt over i bjærgningen. Foto: Troels Lykke
Jacob Madsen røg i vandet da han kæntrede. Her bliver han reddet. Foto: Troels Lykke