Gå til hoved-indhold
Ylvaen blev kom til i midten af 70erne, hvor den bl.a. blev bygget til at sejle hurtigst Sjælland Rundt, hvor den fire gange var hurtigste båd. Foto: Chris GrossmannKapsejlads
Ylvaen blev kom til i midten af 70erne, hvor den bl.a. blev bygget til at sejle hurtigst Sjælland Rundt, hvor den fire gange var hurtigste båd. Foto: Chris Grossmann

Ny Ylva: Delvis selv-byg til 550.000 kr.

39 år efter at den slanke, hurtige Ylva blev introduceret i Danmark og 90 Ylvaer senere, kan den nu købes igen hos Tuco. Hør mere om det på boat show i Fredericia.

Af Troels Lykke |

Nogle klasser dør aldrig.

For nu har Tuco Marine Group, Fåborg og Ylva-klubben i samarbejde indgået aftale om, at der nu kan bestilles og bygges nye Ylva-både til glæde for sejlere, der sætter pris på smukke linjer, stor sejlglæde, fart, høj grad af sikkerhed og hvor driftsøkonomien ikke vælter husholdningsbudgettet.

Det fortæller Ylva-sejler Flemming Fjord fra Troense på vegne af Ylva-klubben i Danmark.

Prospektet er baseret på en ”Ylva-Selv-Byg”, hvor den enkelte sejler reelt selv bestemmer prisen for båden. 

Tuco Marine Group støber båd, samler skrog og dæk, incl. hovedskotter, monterer køl og leverer et løst ror. Alt det for en pris på 321.000 kr. incl moms.

Fra 550.000 kr.

Der vil for den enkelte sejler være mulighed for selv at bestemme motortype/størrelse, dækslayout, teknik, rig, aptering, tovværk og teknik-pakker. Og afhængig af, hvordan ejeren af den nye båd, selv kan forhandle/vælge udstyr og selv montere, så vil prisen for den færdige båd kunne landes mellem kr. 550.000.- og kr. 600.000.- incl. moms.

Ylva-klubben vil på boat show i Fredericia være til stede med en Ylva og her vil vi være behjælpelig med priser/kontakter og udlevering af materiale vedr. bygning af en ny og stadig meget spændende sejlbåd, der foruden at være en fremragende ”day-cruiser” med 4 køjepladser, toilet og pantry, også stadig er skræmmende hurtig på div. kapsejladsbaner og især på distancekapsejladser har den vist sit værd.

Ylva-båden blev en realitet som ”kapsejlende familiebåd” i midten af -70erne, hvor den bl.a. blev konstrueret til at sejle hurtigst ”Sjælland Rundt”, hvilket lykkedes 4 gange, hvor den var hurtigste båd rundt. Siden har den gennemgået en nødvendig udvikling og optimering.

Genoa erstattet af Maxi-fok

I dag er den lidt tunge genoa erstattet af en Maxi-fok, der gør båden let og sikker at håndtere i alle vindstyrker. Der er siden starten bygget ca. 90 både og i Ylva-klubben er vi 60 aktive bådejere, der på hvert vores niveau nyder den optimale sejlglæde ved at kunne komme fra havn til havn inden for aftalt tid.

Vi byder hermed nye bådejere/sejlere velkommen i klubben og vi vil bistå med råd og vejledning, når der nu er åbnet op for muligheden for, selv at bygge din egen Ylva.

Dansk Sejlunion og Ylva-klubben vil bistå med at ”din nye Ylva” kan måle ind i klassen og blive ”fuldgyldigt” medlem af klubben.

Mød os på vores stand 4210 lige ved siden af  Dansk Sejlunion, der har samlet klassebådene omkring sig i hal E, fortæller Flemming Fjord.

Spørgsmål til projektet besvares af Ylva klubben www.ylva.dk/klubben/bestyrelsen.htm

Eller hos Tuco: www.tuco.dk/index.php/en/kontakt

I dag er den lidt tunge genoa erstattet af en Maxi-fok, der gør båden let og sikker at håndtere i alle vindstyrker. Foto: Chris Grossmann

Motor
content-loader
content-loader
content-loader