Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Til vægttræning med Årets Talent Patrick Döpping

Laser-sejler Patrick Döpping, 17 år fra Egå Sejlklub, er en af dansk sejlsports allerstørste talenter i øjeblikket. Han håber at sejle OL i 2016. Vi tog med ham til vægttræning i Risskov.

Af Troels Lykke |

I 2014 viste Patrick Döpping sit potentiale ved at vinde U17 VM-guld og U19 VM-sølv – i en alder af blot 16 år.

Fornylig blev den unge Egå-sejler hyldet for sine resultater, da han modtog Boat Show 2015’s pris som Årets Talent 2015. Prisen på 10.000 kr. begrundes bl.a. med, at ’Patrick Döpping er en sejler, der viser stor selvstændighed og vilje til at udvikle et bredt og solidt kompetencegrundlag som fremtidig international konkurrencesejler’, fortæller Dansk Sejlunions generalsekretær Mads Kolte-Olsen.

Som en del af sin udvikling prioriterer Egå-sejleren at søge erfaring i andre klasser end Laser-jollen. Således har han bl.a. deltaget i Sejlsportsligaen for Egå Sejlklub, ligesom han også har sejlet Melges 24 og andre sportsbådstyper med det formål at udvikle sine team- og kølbådsfærdigheder.

Han har også trænet både katamaran, windsurf og wavesurf. Hele træningen handler om at han næste år kvalificerer sig til OL i 2016. Et ikke helt urealistisk mål. Ved siden af egen sejlads har Patrick taget en træneruddannelse, og han arbejder lidt som træner for både Optimist- og Zoom8-sejlere.

Både for at tjene lidt penge til sin egen karriere, men i høj grad også for at opnå den selvrefleksion, det giver at stå på sidelinjen og lære fra sig til andre. Og penge er der brug for i den grad.

80.000 kroner om året
For eksempel har han lige nu tre Laser-joller, der hver koster 36.000 kroner stykket.

»Sidste år kostede det mig 80.000 kroner at sejle og det kommer det også til med rejser, fem-seks nye sejl og andet om året. Jeg får støtte fra Dansk Sejlunion, men det er mine forældre der betaler de fleste udgifter, så jeg er ret glad for prisen på de 10.000 kr.,« forklarer Patrick Döpping, da Århus Stiftstidende samt minbaad.dk fulgte ham til træning i Fitness World i Risskov, tæt på hvor den nu 17-årige sejler bor hos forældrene.

Han vejer 75 kilo og er i ekstrem god form men mangler lige tre kilo for at veje det optimale. Det er kun overkroppen han træner, da vi møder den svedende sejler, der tager 20 kilos vægte på hver arm og han eksploderer i et indestængt raseri så ansigtskuløren bliver mørkere.

»Her til fitness træner jeg ryg, mave, bryst og arme, så jeg hurtigere kan hale sejlet ind i mærkerundinger. Jeg synes jeg har styrke nok i benene og når jeg træner benene er det på en cykel, da det minder mest om de bevægelser, som jeg har når jeg sejler i Laser-jollen,« siger Patrick Döpping, der træner fysikken i et fitnesslokale eller på sin mountainbike og bruger 13 timer om ugen på det.

Koldt bad efter træning
Dagen før vi mødte stortalentet havde han cyklet 55 kilometer på en mountainbike og efter det tog han et koldt karbad i ti grader koldt vand, så han hurtigere restituere.

»Det er for ikke at få ømme ben og det har jeg ikke i dag, jeg tror jeg er en af de eneste sejlere der bruger metoden med at tage et iskoldt bad efter træning,« forklarer sejleren, der lige havde løftet mange, mange kilo på en vægtstang.

På vandet træner han også typisk 13 timer om ugen, fordelt på fem dage. I sejlermiljøet går han for at være en af dem der træner mest af alle, selv juleaftensdag træner han.

Patrick Döpping er solbrændt, han havde netop været i New Zealand for at træne sejlads i to måneder, bl.a. med den hollandske verdensmester i den benhårde Laser-klasse, den mest udbredte voksenjolle i verden. Sidste år trænede han også i Rio. Men i den kommende tid gælder det træning på Mallorca før stævnet starter i påsken.

»Jeg bliver glad hvis jeg slutter i top 65 på Mallorca,« siger Patrick Döpping.

- Her til fitness træner jeg ryg, mave, bryst og arme, så jeg hurtigere kan hale sejlet ind i mærkerundinger, siger Patrick Döpping, der i denne uge tager til Mallorca for at træne før påskestævnet samme sted. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader