Gå til hoved-indhold
Erik Venøbo i Storebælt. Arkivfoto fra 2014. Foto: Katrine BertelsenKapsejlads
Erik Venøbo i Storebælt. Arkivfoto fra 2014. Foto: Katrine Bertelsen

Solo DK Rundt: Venøbo nu i Torekov

Erik Venøbo forlod Østerby på Læsø kl 14.30. Han er nu forbi Anholt, hvor en grim byge tvang ham til at tage storsejlet ned. Vejret har nu tvunget ham til Torekov.

Af katrine bertelsen |

Kl. 22.15 ringede Erik Venøbo via Lyngby Radio, for at fortælle at han går for fokken alene, da gummiklodserne, der er kilet ned for at holde masten på plads, er hoppet ud, så Erik har taget storsejlet ned. Der er ingen telefonkontakt med ham midt i Kattegat.

Vinden har været på den forkerte side af 12 m/sek det meste af tiden, men humøret fejler ikke noget.

Shorecrewet har anbefalet ham at gå tættere på svenskekysten, da vinden er en anelse svagere der. Trackeren er her kl. 00.16 onsdag morgen ude af kontakt med telefonnettet, men når han får kontakt med en sendemast, bliver ruten opdateret.

Ca. 25 sømil syd for Anholt kom der en meget kraftig byge. Erik Venøbo ville tage storsejlet ned, men nåede det ikke før bygen ramte. Det resulterede i en flænge i agterliget, og som fortalt tidligere, var gummiklodserne, der holder masten på plads hoppet ud.

Erik glemte at han havde sikkerhedslinen på i cockpittet, da storen skulle ned, så han hang fast, da skulle på dæk, og som han beskriver det:
– Har temmelig ondt, lige under ryggen!

Han har sejlet med to reb i storen hele vejen, og må konstatere at skødeskinnerne til fokken er for korte når den er delvist rullet ind. Men lidt tovværk og et par blokke forlængede dem lidt.
– Lidt som en slags barberhal, forklarer han.

Erik Venøbo har stort set styret uden autopiloten hele natten, da det både holder ham frisk, men også fordi den reagerer underligt, når båden kun sejler for fokken.

Undervejs måtte han også skifte gasflaske, de den gamle løb tør. Og uden kaffe dur han ikke.

Nu i Torekov

Erik ankom til Torekov efter ca. 80 sømil på loggen kl. 4.45, der var vinden oppe i kulingstyrke.
– Alt i alt, en snasket omgang, siger han fra Torekov.
Efter en omgang spaghetti med kødsovs, sover han nu. Vi vækker ham kl.11, hvor han får et overblik over skaderne, og sejler videre.

Hvornår Erik er i Skovshoved ved vi ikke, men det kan hurtigt blive onsdag nat/torsdag morgen, før han når frem.

Vi opdaterer, så snart vi har noget nyt. Følg ham også her på TracTrac

Erik Venøbos rute
Det er obligatorisk pitstop i de listede havne, hver med fire timers pause.

  • Afgang Bønnerup til Hirsholmene, derefter til Østerby (Læsø) = 80 sm.
  • Østerby til Skovshoved = 111 sm.
  • Skovshoved til Christiansø = 116 sm.
  • Christiansø til Gedserhavn  =137 sm.
  • Gedserhavn til Fynshav = 79 sm.
  • Fynshav til Kolby Kås (Samsø) = 70 sm.
  • Kolby Kås til Bønnerup = ca. 65 sømil

Sådan ser ruten ud i grove træk, i alt 650 sømil. Seks obligatoriske pitstop er lagt ind i sejladsen, krav fra KDYs side for at gøre solo-sejlads sikker.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader