Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
Unge tester i Kalundborg. Foto: Jan Pedersen
Sejlklubber
Båden planer let 14 knob.
Sejlklubber
Oplagt klubbåd. Foto: Lars Bo Ullmann Sails
Sejlklubber
Jan Pedersen står bag. Foto: Troels Lykke
Sejlklubber
Er med trapez - to stk. Foto: Troels Lykke
Sejlklubber
Sejlklubber
Sejlklubber

DB 22: Ny prisbillig dansk sportsbåd til selvbyg

DB 22 rammer tidsånden. For kun 155.000 kr. og 260 timers arbejde er du på vandet med en moderne sportsbåd fra buildaboat.dk, designet af den anerkendte båddesigner Jan Pedersen fra Aarhus.

 

Af Troels Lykke |

Hvorfor give 360.000 kroner for en J/70er, når du kan spare over 200.000 kroner ved at sejlere i klubben går sammen og bygger en ny DB 22, der de seneste uger er blevet testet i Aarhus.

I weekenden var den 490 kilo lette selvbyggerbåd i Kalundborg, hvor unge sejlere planede 14 knob så vandet stod ud til siden. Allerede ved syv m/sek. kommer båden ud ad vandet.

- De unge sejlere synes jo det er helt vildt fedt at stå i trapez, og at båden planer så hurtigt, jeg vil også gerne appellere til unge, der før har sejlet med trapez. Og samtidig giver trapezen maksimum stabilitet, fortæller Jan Pedersen i dag til minbaad.dk.

DB 22 er nemlig en sportsbåd med stort S. Udover hængestropper så har den også to trapezer, der gør at båden kan sejle endnu stærkere.

- Den bliver også målt ind til DH-sejlads, jeg vil prøve den til aftenkapsejladser, men så bliver det uden trapez, da det ikke tillades efter Dansk Sejlunions DH-regel, fortæller Jan Pedersen, der har tegnet flere både, fx DB 35 og Martin 43.

Han står også bag et populært byggesæt på OK-jollen og er manden bag designet til den danske BIG OK-jolle.

Let at bygge med fem grundpakker

DB 22 er let at bygge og leveres i fem grundpakker og den kan bygges uden brug af byggebedding.

- Vi var to mand, der byggede båden på seks lange dage, i alt brugte vi 130 mandetimer, den er super nem at bygge, man bygger den bare på nogle bukke. Derefter var jeg alene om at lægge 3-5 lag epoxy på båden og derefter malede jeg båden med 2 lag stærk plyurethan-maling, siger Jan Pedersen.

Se her hvordan båden bygges

Han håber at danske sejlere vil tage båden til sig og er villig til at give en prøvetur til interesserede. Prisen er bevidst holdt lav, for at få så mange sejlere og sejlklubber med.

- Derfor har vi ikke en kulfibermast, men alumast på, vi har heller ikke lavet en rullefok eller lavet sejl i laminatdug, siger Jan Pedersen fra www.buildaboat.dk

DB 22 specifikationer

Længde (Loa.)      6,7 m                                           
Brede (B.max.)    2,08 m                                           
Dybgang             1,7 m                                              
Vægt (Dpl.)         490 kilo
Kølvægt              190 kilo
Mast længde        9,3 m
Bom længde         3,2 m
Bovspryd længde    2,25 m
Storsejl                17,5 m2
Fok                      10,5 m2
Genakker             40,0 m2
Pris                    155.000 kr.
Skrog/materiale: Marine krydsfiner
CE: Forberedt CE-certificering
Design: Design Big, Jan Pedersen

Konstruktion

• Skrog og dæk i 7-12 mm BOWA marine krydsfiner, samlinger overlamineret

  med 1 lag 600 gram biaxial glas. overflade coatet med 2-4 lag epoxy

• Skots og stringers i 9-16 mm BOWA marine krydsfiner, hulkel-limet til skrog

  og dæk med epoxy tilsat fyldstof.

• Plade samlinger overlamineret med 1 lag 600 gram biaxial glas.

• Indvendig overflade coatet med 1-2 lag epoxy

• Konsol for hæk hængslet ror

• Gennemgående køl kiste med kraftig POM foring i top og bund.

• Røstjern, ror befæstelse og div. forstærknings knæ i rustfrit stål.

Køl 

• T-køl med hæve/sænke mulighed

• Bolt anordning der låser køl i nederste position under sejlads

• Kølskaft i ekstruderet aluminium, natur anodiseret.

• Bly torpedo på 160 kg. Støbt i antimon hærdet bly.

• Gennemgående kølbolte i rustfrit stål.

 
Ror

• Hæk hængslet spaderor

• Rorblad i ekstruderet aluminium, natur anodiseret.

• 2 sæt rustfrie/POM ror hængsler

• Aluminiums rorpind

• Teleskopisk rorpindsforlænger

Dæksudstyr

 • Composit dæksluger

• Ronstand blokke og klemmer for sejl skødning og kontrol liner.

• Automatisk skraldeblokke på storskøde, fokkeskøde og spilerskøde.

• Fodstropper.

• Rustfri røstjern til for- og sidestag.


Mast og rig

• Z-spar racing aluminiums mast

• Vippebar mastefod

• Dyform for- og sidestag, Bronze vantskruer på sidestag.

• Z-spar racing aluminums bom med 1:4 bomudhal

• 1:4 storskøde

• 1:2 fokkeskøde

• 1:8 kickenstrop

• Aluminiums bowspryd med gaj og kontrolline.

• Storfald, fokkefald og spilerflad i Dyneema.

• Storfald hook system.

• 1:4 finhal på fokkefald med drejearm på bagkant af mast.

• 1:3 cunningham justering med drejearm på bagkant af mast.

• 2 x 2 trapzer


Sejl fra Ullmann Sails

 • Ullman racing Polycoat storsejl med 5 gennemgående sejlpinde.

• Ullman racing Polycoat fok med sejlpinde i agterlig

• Ullman racing genakker 0,75 oz supercoat (Hvid).

Motor
content-loader
content-loader
content-loader