Gå til hoved-indhold
Danmarks mest erfarne solo-jordomsejler Jan Møller er med i den nye solo-sejlads Danmark Rundt. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Danmarks mest erfarne solo-jordomsejler Jan Møller er med i den nye solo-sejlads Danmark Rundt. Foto: Troels Lykke

Solo Danmark Rundt med maks ti både

Erik Venøbo sejlede Danmark rundt på indersiden alene i september. Nu starter han og solo-jordomsejler Jan Møller en ny med LYS-tal og tvungne pitstop. Start 1. juli i Skovshoved.

Af Troels Lykke |

Ikke alle får lov til at sejle med i solo Danmark Rundt 1. juli. Bådene skal have en hvis størrelse og arrangørerne Erik Venøbo fra Bønnerup Strand og Jan Møller fra Vedbæk har sat krav om at de skal godkende skipper og båd.

- Vi vil ikke risikere noget og vi går om bord på bådene og tjekker dem. Lige nu er vi tre der vil sejle rundt, men hvis der er ti med så er det fint det første år, det er stadig et pilotprojekt, forklarer Erik Venøbo, da vi talte med ham i aftes.

KDY står normalt for både Danmark Rundt Inshore og Offshore, men Erik Venøbo har ikke kunne få den royale klub i tale efter sin tur i september.

- Vi må se hvilken klub, der vil være med. Nu håber vi at singlehand-sejlerne vender tilbage og håber på at også svenske, norske og tyske både vil være med. Halvdelen af deltagerne i Silverrudder (singlehand om Fyn, red.) kommer jo fra Tyskland, forklarer Erik Venøbo.

Ruten: 
Etape: Skovshoved* - Hirseholmene – Frederikshavn 138nm 2.

Etape: Frederikshavn – Aarhus ca. 90nm 3.

Etape: Aarhus – Sønderborg ca. 90nm 4.

Etape: Sønderborg – Christiansø 213nm 5.

Etape: Christiansø - Skovshoved* 109nm I alt ca. 640 nm *) eller anden havn på Øresundskysten.

Indbydelse til solo-sejlere

1
KAPSEJLADSEN DANMARK RUNDT SINGLEHAND  

Dato: 25. oktober 2015 

Idé:  Inspireret af Erik Venøbo’s banebrydende sejlads Danmark Rundt Inshore i 2015, udfordrer vi dig til: Den ultimative udfordring i de indre Danske farvande. 
En gentleman kapsejlads i nogenlunde ens både Danmark Rundt Inshore. Måleregel: LYS tal – eventuelt Tur-

LYS 4 tvungne pitstop hvor uret stoppes, fælles start efter hvert stop, minimum 6 timer efter sidste båd er i mål.  Frivillige pitstop er tilladt – og forventes faktisk som udtryk for godt sømandsskab. Uret stoppes ikke ved de frivillige pitstop. Sømandsskab og sikkerhed er i højsædet. Sejladsen starter i en havn på Øresundskysten i sommeren 2016. 

I denne første version vil deltagerne blive inviteret, såfremt du har lyst til at modtage en invitation bedes du kontakte Erik Venøbo eller Jan Møller via Facebookgruppen Singlehandsejler. Du vil så høre fra os. 
Dato: Start d. 1. juli 2016 

Præmier:  Vandrepræmie (evigt vandrende) for første båd i mål.  Vandrepræmie (evigt vandrende) for første båd efter korrigeret tid. 

Sikkerhed: Denne sejlads er en voldsom udfordring for sejleren og sejlerens udstyr, derfor vil der være en række sikkerhedsforanstaltninger som vil være obligatoriske. 

Skipperen:Du er en erfaren singlehandsejler, der kræves at du mindst én gang har gennemført Sølvroret eller lignende sejlads. Du har god erfaring med din båd og har sejlet mindst 500 sømil i denne – alene. Du er i god form og sygdomsfri på starttidspunktet. 

Båden: Båden skal holde til 650-700 sømil og det skal du også, derfor er omhyggelig forberedelse helt nødvendig. Vi forestiller os følgende proces: a. Vi mødes i løbet af vinteren til et erfaringsudvekslingsmøde som munder ud i et ’best practices’ dokument og nogle specifikke krav.
2

KAPSEJLADSEN DANMARK RUNDT SINGLEHAND  
b. Vi stiller gerne en ekspert til rådighed for at give dig råd om forbedringer. Vi vil IKKE kontrollere at du gør som aftalt, målet er at højne sikkerheden og gøre os alle bedre. Derfor vil der ikke være inspektion før starten, du skriver i stedet under på at alt er iorden. 
 
Sikkerhedsudstyr: Udgangspunktet er det samme udstyr som Sølvroret, med et vigtigt tillæg: der skal være en AIS transponder ombord, denne skal være korrekt kodet med bådens MMSI nummer. Vi anbefaler at du investerer i dette udstyr, men vil også arbejde på at gøre AIS udstyret tilgængeligt på lejebasis. 
Sejladsledelsen Sejladsledelsen har ret til at beordre alle både til omgående at søge nærmeste havn, til at ændre ruten og anduvningshavne også efter starten er gået. Deltagerne vil blive informeret via telefon, SMS og via dit shore crew. 

Shore crew: Du skal have et shore crew, som kan hjælpe dig i fobindelse med pitstoppene, med vejrmeldinger undervejs – og til at peppe dig op når det bliver svært. Du skal informere sejladsledelsen om dit shore crew således de kan bruge vedkommende til at komme i kontakt med dig. 
Husk godt sømandsskab er det vigtigste du kan medbringe. Du alene er ansvarlig for dig og dine handlinger. Arrangørerne kan aldrig drages til ansvar. 

Regler for sejladsen:  Der sejles efter søvejsreglerne. Vi må ikke være til gene for erhvervstrafikken, især ikke i trafiksepareringszoner. Logbog skal føres. Motor må bruges til opladning af batterier. Motor må bruges anduvning af havn indenfor 1nm fra indløbet. Motor må bruges for at undgå farlige situationer Enhver brug af motor skal indføres i logbog.  

Deltagere: Der er af sikkerhedsmæssige årsager sat en deltagerbegrænsning på 10 deltagere. 

Sejladsledelse: En gruppe på minimum 3 personer som vil holde døgnvagt og på skift vil møde sejlerne ved pitstops. 

Økonomi: Baseret på et budget som lægges frem, det er non-profit det her!  Nuværende forventning: kr. 1.000 pr. Deltager. 

Arrangør: Skandinavisk Singlehand Forening og (sandsynligvis) en sejlklub 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader