Søflyver i København og Aarhus skal vige for sejlbåd
Søflyvet er underlagt søvejsreglerne, og kan ikke pådrage skibstrafik en vigepligt. Søflyveren skal starte og lande i et sikkerhedsområde, som ligger udfor Trekroner. Tilladelse gælder til 2018.
Matcher 31-sejler Anders Dylov fra København gør her minbaad.dks læsere opmærksom på problematikken retten til vejen, hvis man møder en søflyver i København og Aarhus. Han har via sin sejlklub, Langelinje Bådelaug, bl.a. modtaget bl.a. disse punkter fra www.Trafikstyrelsen.dk
- Anvendelse af søflyveområderne, skal foregå med flytyper, Cessna Caravan, eller et tilsvarende flyv, der ikke overstiger denne flytypes støjværdier.
- Københavns Kommune har i forbindelse med høring af ansøgningen oplyst, at antallet af operationer skal holdes på under 100 pr. måned (en operation er en landing eller en start). Så-fremt der ønskes flere operationer end de 100 pr. måned, skal der indhentes en miljøgodkendelse hos Københavns Kommune.
- Der må maksimalt forekomme 5 starter og 5 landinger i dag-perioden (kl. 07-19) samt 1 start og en landing i aftenperioden (kl. 19-22) ved hver søflyveplads.
- Indsejlingen til Københavns Havn skal ske gennem Lynetteløbet, samt at besejling af Københavns Havn skal respekteres af søfly.
- Søflyvet bliver underlagt søvejsreglerne, og kan ikke pådrage skibstrafik en vigesituation og vigepligt.
Yderligere meddeles der tilladelse til anlæggelse af en flydebro ud for Nordre Toldbod ud for kaj 179 til brug for søflyvning mellem København og Aarhus.