Gå til hoved-indhold
Christian Kamp i kampklart udstyr med rygskjold, redningsvest med indbygget kevlar, hjelm, tre knive og iltflaske til 45 vejrtrækninger. Foto: Sander van der Borch/Artemis RacingKapsejlads
Christian Kamp sejler med rygskjold, redningsvest med kevlar, hjelm, tre knive og iltflaske til 45 vejrtrækninger. Foto: Sander van der Borch/Artemis Racing

Christian Kamp: AC 45 Turbo vil runde 50 knob

Kamp fra Artemis er vild med AC 45 Turbo, der er testplatform, frem mod AC 50, der skal bruges i America's Cup i 2017. - AC 45eren er en gammel hest i forhold til Turboen, siger han til minbaad.dk

Af Troels Lykke |

Den 1,83 meter høje og 83 kilo toptrimmede Artemis-sejler Christian Kamp fra Horsens Sejlklub har været skadet i flere måneder med en fiberskade i en brystmuskel, ødelagt skulder og en flækket tand.

Det skete efter han under træning i foråret fløj frem og brutalt ramte et kulfiber-sidestag, på en AC 45, der med 30 knob borede stævnen ned i en bølgedal.

Men nu er Danmarks eneste America's Cup-sejler atter fit for fight forklarer han i denne uge til minbaad.dk.

Han fortæller også at AC 45 Turbo er et bæst. Der er simpelthen så meget power i den foilende katamaran, der har en vingemast, der er fire metere højere end på træningsbåden AC 45, der bruges i Louis Vuitton World Cup Series, hvor næste stævne bliver til februar i Mellemøsten, formentlig i Oman, mener 37-årige Christian Kamp.

En gammel hest i forhold til Turbo

AC 45 Turbo er primært som en udviklingsplatform, hen mod AC 50eren, der bliver skalleret op fra AC 45 Turbo.

-  I forhold til AC 45 Turbo, så er AC 45eren en gammel hest, i forhold til den 1,2 meter bredere Turbo, der foiler fra 7 knobs vind. Oracle-holdet har faktisk en Turbo magen til, da der er kommet one design ind i den nye America's Cup-regel. Men bl.a. foils og ror er forskellige, det samme gælder kontrolsystemet til vingesejlet, siger Kamp, der fortæller at det er her hemmelighederne starter.

- Lige på foils og ror går forskningen ind og der bruges computertest af forskellige modeller, men jeg må ikke fortælle af hvad. Men de skal være hurtige, men også være nemme at sejle med, siger sejleren, der lige var hjemme ved Horsens Fjord og vende hos familien, der tæller hustruen Dorte og de tre piger Noa på 7 år, Penelope på 9 og Thea Emilie på ti.

Nu flyver han til San Francisco og træner på Artemis Racing-basen, der tæller 95 mand. Til januar rykker holdet til Bermuda og her flytter Kamp med, og tager hele sin familie med indtil cuppen er færdigsejlet i 2017.

Om AC 45 Turbo slutter han:

- Den kan sejle 45 knob i 18 knobs vind og vil med udviklingen kunne komme op på 50 knobs fart.


Se AC 45 Turbo sejle:

 

<iframe allowfullscreen frameborder="0" src="https://www.youtube.com/embed/Q812Khmv5_I" height="423" width="600"></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader