Gå til hoved-indhold
Test
Båden er skabt til at klare store bølger. Fotos: Troels Lykke

Test af Swift Trawler 50 du let kan bo i

Beneteaus Swift Trawler 50, der koster fra 5,49 mio. kroner, er et oplagt sted at bo i. Sejladsen går i et afslappende tempo.

 

Af Troels Lykke |

A sejle ud af havnen med en 20 ton Swift Trawler 50 i en lille nabohavn til Cannes kunne blive noget af en bekostelig affære, hvis jeg ramte andre både. Der er nemlig blinde vinkler, når man sidder ved det store rat og kigger tilbage. 

Men Benteaus ekspert, Francois Renault, beordrede mig til at stå op med det ene ben ude på det brede sidedæk med høj ræling, så jeg også kunne orientere mig tilbage og frem.

Et kamera agter viste, på en af de to store monitorer fra Raymarine, hvor langt jeg var fra kajen. Derefter styrede jeg stille roligt ud af havnen, kun med Volvo Pentas joystick, der nærmest er idiotsikret. Med joystikket kunne båden sejle sidelæns og skråt frem, ja alle retninger, ved hjælp af det mindste ryk. Det regnede i slutningen af oktober, da vi som et af de absolut første medier i verden, testede båden.

Vinduesviskerne svingede hidsigt frem og tilbage foran styrepositionen, da vi kom ud af havnen i Mandelieu og et airconditionanlæg, der er ekstraudstyr til 307.750 kroner, oveni de 5,49 mio. kroner, kørte så der kom blæst varm luft op på de kæmpe panoramavinduer, så al fugt blev fjernet.

Udsynet fra førerpositionen er super god, når man ser frem og ud til siden, men agterud er der flere blinde vinkler, medmindre man sidder og styre oppe på flybridgen.

Sejles med duelighedsbevis

Det store rat er lodret placeret, som sejlede man en lille færge, men den franske båd er akkurat under 15 meter og det betyder, at Swift Trawler 50 kan sejles uden den store yachtskippereksamen og altså med et almindeligt duelighedsbevis. Rattet gik virkelig let, så det var derfor en fornøjelse at styre.

Jeg gassede hårdt op for de to gange 435 hk IPS Volvo D6 dieselmotorer og ingen blev kastet bagud, det er damen ganske enkelt for tung til. Båden stejlede meget lidt og stævnen holdte sig nede, så vi bevarede udsynet hele vejen til topfarten, der kun lød på 18,6 knob for den halvplanende båd.

Beneteau understregede at bådens topfart ville blive omtrent tre knob hurtigere, når den nye båd blev optimeret med en anden skrue blandt andet. Vi fandt marchhastigheden på 16,1 knob, hvor motorernes omdrejninger lød på 3.100. Her målte vi dieselforbruget til 160 liter i timen for de to motorer, hvilket er omtrent diesel for 1.600 kroner.

Sænker man hastigheden til 10,1 knob, så falder omdrejningerne til 2.500 og dieselforbruget dropper dramatisk ned 59 liter i timen. Det samme gør støjen, som nu ikke var et nævneværdigt problem, ej heller lod rystelserne fra motorerne forplante sig op til os i kahytten.

Sejl langt i båden

Styrken ved Swift Trawler 50 er, at man kan sejle langt i den og med to gange 1.200 liter diesel i tankene. Javel, det koster omtrent 24.000 kroner at fylde dem op, men så kan du også sejle fra Danmark til Skotland, ikke mindst hvis du kun sejler med omtrent 10 knob.

Stævnen er høj og forskibet har en kraftig V-form og dermed er båden beregnet til store bølger, men man kan forvente at den ville rulle i søen, da der ikke er stabilisatorer i båden.

De bølger vi mødte i Middelhavet var store nok til at de stod ind over os og selv en uheldig russer blev skyllet over af en bølge, selv da han var oppe på flybrigden, hvor man let kastes rundt, konstaterede vi selv senere. Men man sidder til gengæld godt oppe på flybrigden og styrer i velpolstrede sæder.

Bag førersædet er et lille sofaarrangement, hvor der også er placeret vask, køleskab og en elektrisk grill. Helt agter på flybridgen er der et åbent område til RIBen, som hører sig til en så stor båd, men vær opmærksom på, at en hydraulisk kran koster 318.750 kroner ekstra, men hvis man alligevel har solgt sit hus for at bo i Swift Trawler 50eren, kan det jo være der er råd til det i budgettet. Man kan også købe en hydraulisk badeplatform for 196.550 kroner til, hvor man kan nøjes med at placere RIBen.

Badeplatformen kan, så vi, sænkes under vand og dermed kan man sejle RIBen ind hæve den op efterfølgende. En hydraulisk badeplatform er også et ’must have’, hvis man køber båden, den koster lidt mindre, nemlig 196.250 kroner.

Fire kahytter

Ifølge Beneteau er der mange ældre sejlere, der har valgt at bo Swift Trawlerne, der også findes i størrelserne 34, 44 og 52, alle både, der er designet af Beneteau motorboat design office, arkitekt Michel Joubert og designer Pierre Frutschi.

De har siden 2003 slået linjerne til både med meget højt fribord og højt fribord, noget der giver utroligt meget plads, men også ekstra lys i kahytten, da der er plads til store regulære ruder, der i øvrigt kan åbnes. Der er med andre ord plads, som var man i et mindre sommerhus. Apteringen er ikke den dyreste i ægte træ, men i Alpi-marinefiner, som ikke arbejder i fugt. Der er et stort U-pantry med stor køl og frys og en opvaskemaskine kan let etableres. Overalt er der LED-lys.

Nede i underetagen findes der helt agter en lille kahyt med et toilet til, her kunne en lejet skipper bo, længere fremme er en stor agterkahyt, med separat bad til styrbord og toilet til bagbord. Går man ud på gangen er der til venstre en lille kahyt med to enkeltkøjer ovenpå hinanden. I det rum er der også en vaskemaskine. Længere fremme er forkahytten og med et separat toilet og separat bad, med andre ord er der masser af luksus.

Kan bo i båden

Efter min smag passer båden fint til at bo i, næsten hele året, der er i hvert fald plads til at en familie med to børn, vil kunne bo der i flere måneder om året. Køber man en Swift Trawler 50 vækker man også opsigt i havnen, med det nostalgiske design, som er kendetegnet fra amerikanske fiskerbåde.

Og tænder man blåt undervandslys i havnen om aftenen, vil flere nysgerrige beundre båden. Hvis man er til langsom sejlads med lav støj, så er Swift Trawler 50eren bestemt godkendt, men du skal ryste op med pænt over seks millioner kroner, hvis du skal have diverse ekstraudstyr med. Og ønsker du al ekstraudstyr kommer den op i nærheden af 9 mio. kroner, oplyser importøren Søren Risbjerg fra Risbjerg.

Swift Trawler 50
Længde 14,99 m
Bredde   4,65 m
Vægt 20 ton
Dybgang 1,3 m
Dieseltanke 2 x 1200 l
Vandtank    640 l
Motorer Volvo Penta D6 IPS
2 x 435 hk
Pris  5,49  mio. kr.
Import             www.Risbjerg.dk
Værft          Beneteau.com

PLUS
Klassisk design
Masser af plads
Gode sejlegenskaber

MINUS
Døde vinkler fra styreposition i kahyt
Dyr at sejle i marchhastighed
Dyr i ekstraudstyr – cirka 3 mio. kr.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader