Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Værftets grundlægger, bådebygger Aage Walsted, hænger i forgyldt ramme i datterens, direktør Sonjas Walsteds kontor og mødelokale. Sonja Walsteds søster, Bettina Walsted (tv.) styrer bl. a. værftets indkøb, lager og website. Bådebygger Henning Bøgh er leder af den daglige drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Walsteds har nu skuden på rette kurs

- Nu går det godt herovre. Vi snakker ikke mere om krise. Hverken ude i verden eller her på værftet. Vi har en alsidig ordrebog, siger Bettina Walsted.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis |

Det kendte bådeværft på Thurø satser nu i højere grad på arbejde for familiebåde, men har stadig eksklusive lystbåde af træ til service og renovering. Og Walsteds kendte bådeværft på Thurø har fået skuden på rette kurs:

- Nu går det godt herovre. Vi snakker ikke mere om krise. Hverken ude i verden eller her på værftet. Vi har en alsidig ordrebog, og vi er igang med udviklingsprojekter, lyder det optimistisk fra Bettina Walsted og Henning Bøgh fra Walsteds Baadeværft til Fyns Amts Avis.

Mens et maleri af det internationalt kendte bådeværfts grundlægger, Aage Walsted iført kasket og arbejdsjakke, danner kulisse i værftets mødelokale gør Fyens.dk vinterstatus med to af værftets tre ledende kræfter. Bettina Walsted har en række administrative funktioner og Henning Bøgh er værftets driftsleder.
 
Stadig flere familiebåde

Gennem mange år er værftet primært blevet internationalt kendt som stedet, hvor velbeslåede navnlig udenlandske kunder fik lavet et stykke legetøj af en drømmebåd. Byggematerialet var som oftest ædle træsorter og forarbejdningen hos Walsted var i indiskutabel verdensklasse.

Markedet for købere af den slags både er svundet og fremstillingen er flyttet til udlandet. Nu er Walsted i højere grad blevet serviceværft for disse både og har valgt også at satse stærkere på, hvad man kunne kalde "almindelige sejlere" fra både Øhavet, øvrige Danmark og udlandet. Efter flere år med underskud har den kursændring fået pilen til at pege opad:

- Vi har efterhånden en hel del familiebåde, der får fx bovpropel, nyt teakdæk, nye cockpitsæder eller får lakeret fribordet. Bl. a. synlighed på udstillinger og på nettet har givet kontakter til den kundekreds, siger Henning Bøgh.

Værftet har også optimeret nogle arbejdsprocesser og - hvor det ikke har betydning for kvaliteten - i højere grad valgt at bruge maskiner.

-Det gør os konkurrencedygtige - også i forhold til værfter i Tyskland og Polen, forklarer Henning Bøgh.

Nyt sats i træ til lystbåde

Et nyudviklet sats på Walsted er fremstilling og lagerføring af fx luger og cockpitsæder i træ skræddersyet til flere kendte sejlbådstyper. Walsted lægger op til, at kunderne selv - under vejledning fra værftet - foretager monteringen.

I disse måneder er hallerne i vandkanten tætpakket af både, som værftets folk arbejder på. Et par trofaste kendinge er den elegante norske 12-meter, Vema III, og den tysk-ejede 137-årige tidligere toldkrydsjagt Kong Bele. Den har Walsted-værftet totalrenoveret for godt 20 år siden:

- Vi har en fin dialog med ejeren i Hamborg. I år har vi foreslået at give det indvendige den store omgang. Det er vi godt igang med nu, fortæller Henning Bøgh, skriver Søsiden i Fyns Amts Avis og på MitFyn.dk

Walsteds på Thurø. Foto: Fyens.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader