Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Ole Larsen var med i Silverrudder i 2015. Foto: Troels Lykke

Solo-Ole: Klar til den store kvalifikation

- Min kvalifikationssejlads til Mini Transat er på 1000 sømil med start i Udbyhøj lystbådehavn og op omkring Shetlandsørene, forklarer Ole Larsen, der sejler 1. juli i sin Mini 650.

Af Ole Larsen |

Så lykkes det!  Pengene til alt mit sikkerhedsudstyr er samlet ind, så jeg som planlagt d. 01.07.2016 kan sejle min kvalifikationssejlads til Mini Transat. 1000 sømil med start i Udbyhøj lystbådehavn og op omkring Shetlandsørene. Det er da bare den fedeste følelse, når tingene begynder at rulle den rigtige vej. 

Jeg skylder blandt andet kommunen en kæmpe tak for at tro på mig og mit lidt Randerledes projekt. De har give mig lov til at være med til at markedsføre RANDERS nye brand/navnetræk på en hel unik og Randerledes måde.

Formålet med dette nye brand er at øge kendskabet til de unikke kvaliteter, der er ved at bo i Randers.

De fire værdier, som kendetegner Randers og omegn: Rummelig, virkelysten, Solid og Anderledes. Værdier som passer ind i mit projekt som fod i hose. Drømmen om at blive den første dansker nogensinde, der sejler over Atlanten SOLO i havkapsejladsen Mini Transat lever.

Jeg må i den forbindelse heller ikke at glemme mit samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus2017, som sponsorerede de sidste penge, så det hele kunne lykkes. Hvis det ikke havde været for dem, ville det have været svært at komme af sted på min kvalifikationssejlads. En stor tak til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus2017.

Forberedelserne for alvor i gang 

Jeg glæder mig helt vildt til at få det hele sat i båden. Nu bliver min drøm om at sejle over Atlanten i 2017 bare mere og mere realistisk. Dette er et kæmpe skridt på vejen, det er så fantastik!

Jeg glæder mig til at få afprøvet det hele, så det kan blive testet inden jeg skal 7-10 dage alene på vandet.

Alt er bestilt - noget er kommet, noget kommer senere, men jeg får samme fantastiske følelse, hver gang der kommer en pakke. Der vil selvfølgelig gå noget tid med at få installeret diverse ting i båden, og samtidig vil jeg forsøge at få sejlet så meget, som jeg kan inden min træningssejlads med alle de nye ting ombord. 

Jeg lærer noget hver gang, jeg er på vandet. Det er aldrig det samme, og det er det, der gør det spændende.

Ens sanser bliver øvet hele tiden. På en af mine træningsture her i foråret, havde jeg haft en rigtig god sejlads. Jeg havde bl.a. øvet trim på kryds i modvind – en rigtig vigtig øvelse. Den øvelse kan til tider drille lidt, så det kan være alt afgørende i en kapsejlads om det gøres ordentligt.

Denne øvelse kan ikke øves nok efter min mening. På sejlturen fik jeg også prøvet en masse fede kameravinkler af, så jeg kan lave en rigtig fed video fra den lange tur rundt om Shetlandsørene. 

Hjælpsomhed i Udbyhøj Lystbådehavn

Jeg er også blevet en erfaring rigere i forhold til min motor, som jeg selvfølgelig ikke skal have med på mine sejladser, men jeg bruger den for gøre det noget nemmere at komme ud og ind af havnen, når jeg træner.

Jeg ligger lige ud for indsejlingen til Randers Fjord, og jeg starter min motor for at komme i havn. Normalt virker min motor altid men denne gang ville den overhovedet ikke trække. Efter 20 minutters forsøg på at få den til at trække, vælger jeg at ringe havnefoden op.

Han får fat i et par unge fiskere, som vil forsøge at trække mig ind. Sikke en service for Udbyhøj lystbådehavns havnefode Christian Godsk.

Det er så vigtig det samarbejde, man har med dem på land som solo-sejler. Da vi afsluttede vores telefonsamtale, sætter jeg sejl for at sejle dem i møde. Da jeg sejler ind i sejlrenden, bliver strømmen for stærk til at sejle med sejl, så jeg vælger at starte min motor blot for ikke at sejle baglæns igen. Og hvad sker der så, motoren starter og den trækker, som den plejer.

Jeg bliver selvfølgelig glad men også forundret. Min teori er, at der må have været en luftprop et sted i motoren, som må være forsvundet da motoren stod stille.

Men nu er jeg ikke mekaniker. Fiskerne kommer op til mig, og vi følges ad ind i havnen, så jeg er på den sikre side, nu hvor de jo alligevel har haft ulejlighed med at sejle mig i møde.

En kæmpe tak til de to unge fisker, som jeg desværre ikke nåede at få navnene på.

Du kan følge min færden over bølgerne på Facebook eller Linkedin – søg efter Dansail.

Sejlerhilsen fra Ole Larsen, www.dansail.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader