Solo-Ole: Klar til den store kvalifikation
- Min kvalifikationssejlads til Mini Transat er på 1000 sømil med start i Udbyhøj lystbådehavn og op omkring Shetlandsørene, forklarer Ole Larsen, der sejler 1. juli i sin Mini 650.
Formålet med dette nye brand er at øge kendskabet til de unikke kvaliteter, der er ved at bo i Randers.
De fire værdier, som kendetegner Randers og omegn: Rummelig, virkelysten, Solid og Anderledes. Værdier som passer ind i mit projekt som fod i hose. Drømmen om at blive den første dansker nogensinde, der sejler over Atlanten SOLO i havkapsejladsen Mini Transat lever.
Jeg glæder mig til at få afprøvet det hele, så det kan blive testet inden jeg skal 7-10 dage alene på vandet.
Alt er bestilt - noget er kommet, noget kommer senere, men jeg får samme fantastiske følelse, hver gang der kommer en pakke. Der vil selvfølgelig gå noget tid med at få installeret diverse ting i båden, og samtidig vil jeg forsøge at få sejlet så meget, som jeg kan inden min træningssejlads med alle de nye ting ombord.
Ens sanser bliver øvet hele tiden. På en af mine træningsture her i foråret, havde jeg haft en rigtig god sejlads. Jeg havde bl.a. øvet trim på kryds i modvind – en rigtig vigtig øvelse. Den øvelse kan til tider drille lidt, så det kan være alt afgørende i en kapsejlads om det gøres ordentligt.
Denne øvelse kan ikke øves nok efter min mening. På sejlturen fik jeg også prøvet en masse fede kameravinkler af, så jeg kan lave en rigtig fed video fra den lange tur rundt om Shetlandsørene.
Jeg ligger lige ud for indsejlingen til Randers Fjord, og jeg starter min motor for at komme i havn. Normalt virker min motor altid men denne gang ville den overhovedet ikke trække. Efter 20 minutters forsøg på at få den til at trække, vælger jeg at ringe havnefoden op.
Han får fat i et par unge fiskere, som vil forsøge at trække mig ind. Sikke en service for Udbyhøj lystbådehavns havnefode Christian Godsk.
Det er så vigtig det samarbejde, man har med dem på land som solo-sejler. Da vi afsluttede vores telefonsamtale, sætter jeg sejl for at sejle dem i møde. Da jeg sejler ind i sejlrenden, bliver strømmen for stærk til at sejle med sejl, så jeg vælger at starte min motor blot for ikke at sejle baglæns igen. Og hvad sker der så, motoren starter og den trækker, som den plejer.
Jeg bliver selvfølgelig glad men også forundret. Min teori er, at der må have været en luftprop et sted i motoren, som må være forsvundet da motoren stod stille.
Men nu er jeg ikke mekaniker. Fiskerne kommer op til mig, og vi følges ad ind i havnen, så jeg er på den sikre side, nu hvor de jo alligevel har haft ulejlighed med at sejle mig i møde.
En kæmpe tak til de to unge fisker, som jeg desværre ikke nåede at få navnene på.