Gå til hoved-indhold
Udstyr
Udstyr
Udstyr
Udstyr

Dansk el-foldepropel på Hanse 315 med dansk Jefa-ror

Jefa i Greve har udviklet ror med Torqeedo el-motor med Hanse Yachts. Se det på hanseboot i Hamborg lige nu. Foldepropellen på roret er udviklet af Flexofold i Egtved.

Af Troels Lykke |

Fire stærke, men kostbare lithiumbatterier sørger for strøm til 4 kw elektrisk Torqeedo motor, der vil kunne yde en topfart på 6,1 knob, sat på dansk Jefa-ror med dansk Flexofold-foldepropel.

I roligt vejr, og med 4 knobs fart, er der strøm til cirka 30 sømil, lover Hanse Yachts Florian Nierich, der optræder i videoen i toppen af artikel.

Han fortæller at der med en E-motion Rudder Drive er flere fordele i forhold til en dieselmotor. 

El-motor med batterier er fx samlet set 100 kilo lettere i forhold til en dieselmotor, der er ingen larm, ingen lugt fra diesel, ingen vedligeholdelse og man slipper for et sejldrev.

Batterier lades op på tre timer

- Men det er ikke en billigere løsning end en dieselmotor, da batterierne er dyre, siger Floriean Nierich til minbaad.dk, da vi møder ham på hanseboot i Hamborg. En udstilling, der slutter på søndag.

Batterierne lades fuldt op på kun tre timer. Og undervejs kan man også lade batterierne op ved at lade propellen dreje rundt.

Roret fra Jefa i Greve sørger for direkte styring, da det sidder helt yderligt på roret.

- Vi laver kun systemet til Hanse 315 indtil videre, siger Florian Nierich.

Hanse-bådene forhandles af Reese Marin i Aabenraa, dem kan man også møde på udstillingen.

4 dyre lithiumbatterier erstatter dieselmotoren. Fotos: Troels Lykke

Sådan styres el-motoren fra tyske Torqeedo. Her kan man se hvor meget batteritid, der er tilbage.

Jefa har udviklet roret i samarbejde med Torqeedo og Hanse Yachts. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader