Gå til hoved-indhold
Det nye lodsfartøj er det første Danpilot i Svendborg får leveret fra Baltic Workboats Shipyard i Estland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amtsavis, SøsidenKort Nyt
Det nye lodsfartøj er det første Danpilot i Svendborg får leveret fra Baltic Workboats Shipyard i Estland. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amtsavis, Søsiden

Ny lodsbåd med bulb sejler 31 knob

Den 20 meter lange lodsbåd er fra et estonisk værft. Skroget med en karakteristisk, sylespids bulb er konstrueret specielt til hurtig og sikker sejlads i høj sø. Lige nu kan den ses i Svendborg.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis, Søsiden |

To store, nye lodsfartøjer leveret fra Baltic Workboats Shipyard er et led i den løbende fornyelse af flåden

De sidste dage har det statslige lodsselskab Danpilot haft sin hidtil største nybygning liggende foran hovedkvarteret i Det Gule Pakhus i Svendborg.

Nybygningen Danpilot Alfa forlader Svendborg planmæssigt søndag og sætter kurs direkte mod sin fremtidige base, havnen i Gedser på Falsters sydspids.

- Den er en væsentlig styrkelse af vore operationsmuligheder i Østersøen. Vi har pligt til at lodse, så vi skal under alle forhold ud til skibene. Det kan i hårdt vejr knibe med de nuværende mindre fartøjer. Derfor sker det, at lodsen må til eller fra borde ved Bornholm i stedet, forklarer chef for teknik og vedligehold i Danpilot i Svendborg, Anders L. Thomsen til Fyens.dk.

Se galleri

Staten på indkøb i Estland

Det nye lodsfartøj er det første Danpilot får leveret fra Baltic Workboats Shipyard i Estland. Danske skibsbyggere vil måske undre sig over, at lodsbåden bygges i Baltikum.

Forklaringen er, at Danpilot er en statslig virksomhed. Derfor skal opgaver af denne størrelse ud i EU-licitation og overlades til den, der byder mest fordelagtigt.

Til februar følger fra samme værft søsterskibet Danpilot Bravo. Det får base på lodseriet i Skagen.

Den nye Danpilot Alfa og søsterskibet skal føres af to bådsmænd og kan befordre op til seks lodser ad gangen.

Hurtig sejlads i høj sø

Den 20 meter lange lodsbåd er standard-typen WP 2000 fra det estoniske værft. Skroget med en karakteristisk, sylespids bulb er konstrueret specielt til hurtig og sikker sejlads i høj sø.

Skrog-konstruktionen med dobbelt-knækket spant medvirker også i følge værftet til en blødere sejlads i høj sø samt til at reducere vandsprøjt på dækket.

De nye lodsbådes topfart oplyses af Baltic Workboats Shipyard til 31 knob. Den normael arbejdsfart er på omkring 22 knob.

Ved march-hastigheden bruger det brændstofoptimerede Volvo Penta-maskineri omkring 140 l diesel i timen. De to motorer leverer i alt 958 kw eller ca. 1300 hk på de to propeller.

Anskaffelsen af de to nybygninger er et led i den løbende udskiftning af lods-flåden, oplyser Anders L. Thomsen.

Kilde: Fyns Amts Avis, Søsiden

Motor
content-loader
content-loader
content-loader