Melges 32 - sejlads med adrenalinkick
Bådportræt. Jan Madsen og gaster fra Kerteminde Sejlklub vandt i år Palby Fyn Cup og Classic Fyn Rundt på DH-reglen, og kom samtidig først i sidstnævnte sejlads i Melges 32, der let planer 22 knob.
Melges 32-klassen er dybt respekteret blandt professionelle sejlere. Det er her der er hård konkurrence og det er her der er prof-jobs at hente. Men den danske Melges 32 er drevet af amatører.
De blev da også nummer 13 ud af 14 til Melges 32-EM på Gardasøen i år. Alle foran dem var professionelle sejlere.
”Men vi vandt som bedste amatører og og modtog fine medaljer. Vi lærte meget i stævnet. Blandt andet om hvor meget det betyder, hvis man ikke sætter gode bomninger ind.
En Melges 32 er som en levende 49er, hvor man bliver straffet, hvis man ikke bevæger sig rigtigt på båden. En Melges 32 er ikke en båd, hvor du kan ryge og drikke kaffe samtidig. Du skal fokusere på trim og manøvre hele tiden, hvis du vil vinde sejladser, siger den 42-årige bådeejer Jan Madsen, der til dagligt er entreprenør.
Han gav i år 375.000 kroner for en sejlklar Melges 32 fra 2009. I forvejen har han en mere, der også er til salg for 375.000 kroner.
-Vi håber meget at nogle danskere køber den, så vi får en konkurrent her i Danmark. Og de vil ikke fortryde købet, for den er virkelig sjov at sejle. Man får et stort smil på læben af at sejle den, siger Jan Madsen om Melges 32eren, der er en let og stærk bådtype, som fra ny koster fra 1,2 mio. kroner.
Dertil skal lægges en landevejstrailer til 120.000 kroner. Traileren er specialbygget, så den har en særlig tilladelse, der gør det lovligt at transportere den tre meter brede båd i Europa.
Dominerede rundt om Fyn
Den fynske Melges 32-besætning har gjort sig særlig bemærket i år med overalt-sejr, efter DH-reglen, i Danmarks største kølbådssejlads Palby Fyn Cup fra Bogense og i den mindre sejlads Classic Fyn Rundt fra Kerteminde.
I sidstnævnte sejlads kom besætningen, på syv mand, først i mål, flere timer førend nummer to.
- Det var super fedt at vi vandt efter DH i de to store sejladser i år. Og at vi samtidig kom først i Classic Fyn Rundt var et resultat, som vi har ventet på i lang tid. Og vi sov ikke undervejs, ingen gik ned i kahytten, man hvilede sig oppe på dækket, hvis man var træt. Vi sejlede båden koncentreret, og øvede perfekte manøvre, også da vi førte komfortabelt, forklarer Jan Madsen.
Classic Fyn Rundt foregik i helt let vejr. Noget der passer til en letdreven Melges 32, der kun vejer 1,72 tons.
-I helt let vind sejler den virkelig stærkt, men ikke i mellemluft, hvor den ikke sejler sit DH-mål hjem. Det er først fra syv m/sek. at Melges 32eren rykker på læns, for når den kommer op at plane, ryger farten pludselig fra 8 og op til 12 knob.
Hvis det virkelig blæser meget, som det gjorde i Storebælt i år med 14 m/sek. i Palby Fyn Cup, så surfer båden over 22 knob. Det gjorde vi, med vandet stående ud til siderne. Det sjove er, at jo mere det blæser, jo lettere er det at styre båden, når den planer og forskibet kommer helt ud af vandet. Og da vi planede for agten for tværs, med en gennaker oppe på 121 kvadratmeter, måtte vi have folk over i læ side for at få den i balance, forklarer Jan Madsen, der bor i Svendborg, men er medlem af Kerteminde Sejlklub, hvor båden ligger.
Skema for rigtig fart
Båden er fyldt med lækker teknik. Således spændes riggen spændes godt op ved at pumpe (jacke den op til 7000 PSI, red.) masten op med et oliecylinder under, så vantene strammes. Derved står kulfiberriggen som den skal med hårdt forstag og ultra hårdt spændte sidestag og permanent krummet mast. Og farten har dermed mulighed for at blive god.
For på kryd sejler Melges 32eren typisk syv knob eller mere, når der sejles i mellemluft på fladt vand. Her er det vigtigt, at de syv mand kommer godt ud over kanten, så den amerikansk konstrueret båd, sejles så oprejst som muligt, så den ikke driver. Det er kun tilladt at have en mandskabsvægt på i alt 629 kilo.
Besætningen er aldrig i tvivl om farten er god nok, for på båden er sat et tydeligt fartdiagram op. Det viser hvor høj farten skal være under alle kurser.
- På den måde er Melges 32eren simpel at sejle, man skal bare trimme løs for at få den optimale fart ud af båden. Og båden er ikke fysisk hård at sejle. Sejlene er lette at hale ind, da båden er letdreven og i balance på alle kurser, men der skal trimmes på sejlene konstant, men det er let for cokpittet er stort og arbejdsvenligt, forklarer Jan Madsen, der røber at han med rorsmanden Kim Haugaard og det øvrige hold også skal sejle en del kapsejlads i 2017.
Jan Madsen, tv. ses her med den anden ejer, Arvid Tage og rorsmand Kim Haugaard. Foto: Troels Lykke
Melges 32 fra 2000
Længde 9,70 m
Bredde 3,00 m
Dybgang 2,13 m
Vægt 1,72 ton
Kølvægt – hæve-sænke 800 kg
Maksimal mandskabsvægt 629 kilo
Storsejl 41,3 m2
Fok 108 % 23,6 m2
Asymmetrisk code 0 71,90 m2
Asymmetrisk code 1A 103,40 m2
Asymmetrisk code 2A 121,00 m2
Køjer 2 til 4 køjer kan monteres
6-8 mand til kapsejlads
Bygget cirka 400 stk.
Nypris 1,2 til 1,5 mio. kr. afhængig af udstyr
Brugtpris kapsejladsklar kr. 375.000 kroner plus
Trailer, specialbygget 120.000 kr.
Klassesite www.melges32.com