Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Anne-Marie Rindom på 1,7 meters højde vejer 68 kilo. Hun er i helt fantastisk form. Foto: Sanches

Hård polak bag Rindoms kæmpe succes i Laser Radial

Portræt af Årets Sejler Anne-Marie Rindom. - Man vinder kun VM, hvis ens fart er god, det takker jeg min træner Piotr Wojewski for, siger Rindom. Han tvinger hende til farttræning i tre timer.

Af Troels Lykke |

Laser-jollen, designet af canadieren Bruce Kirby, blev vist frem for første gang 1971 på New York Boat Show. Siden har den olympiske jolle været en buldrende succes, som mest udbredte jolle til voksne i verden.

I dag er den derfor en af de absolut  sværeste klassebåde at vinde VM i. Men det har Anne-Marie Rindom gjort, da hun i november 2015 i Oman vandt i et tæt opgør med en hollandsk OL-medaljetager.

- Jeg havde ingen rigtige dårlige placeringer, det handlede om at sejlet stabilt over tolv sejladser og det gjorde jeg med et højt bundniveau over seks dage. Jeg holdte min gejst oppe, samtidig var min strategi at sejle med lav risiko, jeg holdte mig midt på banen og var min fart god. Man vinder kun et VM, hvis ens fart er god og det kan jeg takke min polske træner Piotr Wojewski for. Han sætter os tit til at træne fart tre timer i træk, og siger vi til ham at det er kedeligt, så sætter han os til at fortsætte, siger Anne-Marie Rindom, der fører den interne, danske OL-udtagelse, hvor afgørelsen falder til VM i april i Mexico til april.

Billetten er altså ikke sikker endnu, hun er oppe imod Sara Gunni fra Skovshoved Sejlklub. Sara Gunni kæmper imidlertid med dårlige knæ og kan ikke træne i samme omfang som Anne-Marie Rindom fra Horsens Sejlklub.

Og det er ikke så lidt at den nykårede verdensmester træner og sejler stævner.

Rejser 200 dage om året

200 dage om året den 24-årige sejler på farten i udlandet. Når hun er hjemme i Aarhus, træner hun på vandet i 4-5 dage udfor Aarhus Sejlkub og træner fysisk næsten hver dag.

Tid bliver der også til kæresten, Kasper, hun har haft siden gymnasiet. Derudover studerer Anne-Marie Rindom idræt på Aarhus Universitet på tredje år.

- Det er faktisk lykkedes for mig at afslutte nogle fag på universitet i efteråret, men snart holder jeg helt pause fra studiet til efter OL, siger den 1,7 meter høje og ekstremt veltrænede sejler, der vejer 68 kilo. En vægt, der er et par kilo under de tre OL-medaljetagere fra 2012. Tre sejlere fra hhv. Holland, Kina og Belgien.

- De tre er stadig favoritter til at vinde medaljer til OL i Rio, så jeg betegner mig ikke selv som en medaljefavorit, siger sejleren, der ikke selv ejer en Laser-jolle.

Dansk Sejlunion har nemlig stillet tre joller til rådighed for hende og de er australske, de er nemlig hurtigst.

Til VM i Santander i Spanien i 2014, var 9 ud af 10 fra Australien, men kun en var fra England, hvor der også bygges de simple joller, der koster 52.0000 kroner sejlklar.

Det er en simpel nødvendighed at landsholdssejleren råder over så mange både, når der både skal trænes hjemme og Rio og sejles stævne i Miami blandt andet.

Kun rorpindsforlænger til OL

Til VM i Oman i november havde alle lejede joller og til OL får alle Laser-sejlere stillet en komplet ny jolle og sejl til rådighed.

- Man skal kun stillet med sin rorpindsforlænger, da sejlerne har individuelle krav, siger jyden, der typisk slider fire sejl op om året, dertil kommer der nye master, hvis de bliver skæve, noget der let kan ske.

- De australske joller er hurtigste, dem sejler de bedste sejlere i. Bådene derfra er tættere, stivere har bedre finish, og de bliver ikke så hurtige bløde i bunden. Mastehullet er også placeret bedre på de australske Laser-joller, men den engelske producent er ved at vågne op, for han kan se at de bedste ikke køber hos ham mere, siger Anne-Marie Rindom, der også forklarer at Laser-joller sagtens kan være lynhurtige, selvom de er over ti år gamle.

Elsker det fysiske

Hun er helt klar på hvorfor hun sejler Laser-Radial.

- Laser-jollen kræver meget fysisk, den skal sejles helt flad, man skal hænge i ispind ud over kanten af jollen og pumpe på de rigtige tidspunkter. Man bruger skødet hele tiden. Og på læns er jollen meget ustabil. Jollen kan trimmes med cunningham, kickingstrap og bomudhal og ikke andet og når det blæser skal lortet bare hales hjem. Jollen er hård at sejle, den kræver en stor iltoptagelse, stærke ben og core og stærke arme til skødet, lyder det fra verdensmesteren, som man måske ser på OL-skamlen til august. Ved sidste OL blev hun nummer tolv, men nu er danskeren i verdenseliten.

Tid bliver der også til kæresten, Kasper, hun har haft siden gymnasiet. Derudover studerer Anne-Marie Rindom idræt på Aarhus Universitet på tredje år. Foto: Troels Lykke

Piotr Wojewski th. kræver en del af Anne-Marie Rindom. Klager hun overfor meget træning, så kræver han mere. Foto: Dennis Påske

Motor
content-loader
content-loader
content-loader