Klassetjek: H-bådsklassen - måske hårdeste kølbåd i DK
- Vil du have en mere moderne båd, skal du selvfølgelig også det, men de nye klasser er alt for snævre i bredden, mener formand for H-bådsklassen, Henrik Toft.
Af Sara Sulkjær |
I en ny artikelserie tager minbaad.dk temperaturen i de danske bådklasser. Vi starter hos en af Danmarks største, H-bådsklassen, og formand Henrik Toft, som her fortæller om åbenhed og tæt løb mellem top og bund.
Henrik Toft, hvorfor skal man sejle H-båd?
Det er en stor og velorganiseret klasse, hvor vi sidste år havde en rangliste med 53 besætninger. Samtidig er det en bred klasse – her er ikke langt fra top til bund. Hvis man virkelig vil udfordres, er H-bådsklassen måske den hårdeste klasse i Danmark. Man kommer direkte ind i en klasse, der er velfungerende, og som kan sejles for fornuftige penge.
Men hvad koster det at sejle H-båd?
Vil du have en båd, som kan ligge i toppen, skal du give 80.-100.000 kroner. De kan også sagtens fås billigere, men giver du dét mere, ligger du i toppen. Årligt koster det nok 10.-15.000 kroner i sejl og grej, hvis du vil ligge øverst. Vil du derudover købe bådtrailer, koster det 20.000 kroner, men den følger ofte med, hvis du køber en af de lidt dyrere både.
Hvad gør I for at få nye ind i klassen?
Vi har en velorganiseret rangliste med mindst fem stævner om året. Samtidig er det en klasse med en stor åbenhed omkring det hele, og her er et utrolig godt sammenhold både nationalt og internationalt. Der er kraftcentre rundt omkring i landet, hvor der kæmpes hårdt for de nye sejlere, og man kan ringe til kontaktpersoner i øst og vest, hvis man ønsker vejledning. Samtidig har vi en god Facebook- og hjemmeside.
Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?
Vi har en dansk verdensmester, Claus Høj, som har givet en del foredrag om blandt andet trim. Steffen Stegger og Morten Nielsen, andre tidligere verdensmestre, er også virkelig gavmilde og villige til at stille op og fortælle om, hvad der skal til i klassen - det er derfor, der ikke er langt fra top til bund. Til arrangementerne kommer virkelig mange sejlere – også nye. Det kan eksempelvis være en aften før et at vores stævner, så kommer der måske 50 mennesker.
Hvor sejles der særligt H-båd og hvilke stævner, vil du anbefale at sejle i år?
Der er virkelig gang i den i Vejle, Limfjorden, Aarhus og København. I udlandet er det især Tyskland, Østrig, Norge, Sverige og Finland. Vi har jo stævner i hele Danmark – i år i København, Hundige, Limfjorden, på Fyn, i Aarhus og Brejning. Danmarksmesterskaberne sejles i Hundige, hvor vi igen i år forventer i omegnen af 36 både, som vi så det sidste år. VM sejles næste år i Helsinki. Her er der begrænsning på 72 både, og ofte er der 72 til start. Vi er rimelig mange danske besætninger til stævnet, omkring 15.
Hvordan ser fremtiden ud for H-bådsklassen i Danmark?
Klassen har det rigtig godt. Den er sund, velfungerende og meget velorganiseret. Samtidig er den ekstrem hård. Hvis man vil have en bred klasse med kamp til stregen, skal du vælge H-båden. Vil du have en mere moderne båd, skal du selvfølgelig også det, men de nye klasser er alt for snævre i bredden. Derfor tror jeg også, at H-bådsklassen bliver ved med at være her i fremtiden.
Fakta om H-båden
Længde: 8,28 m
Længde: 8,28 m
Vandlinie: 6,30 m
Bredde: 2,18 m
Dybgang: 1,30 m
Vægt: 1450 kg
Besætning: 3-4 mand (maks. 300 kilo)
Blå bog om formand for H-bådsklubben
Navn: Henrik Toft
Alder: 51 år
Job: Forretningsudvikler
Sejlklub: Øresunds Sejlklub Frem (ØSF)
Sejler med: Ole Engblom og Morten S. Nielsen
Henrik Toft, formand for H-bådsklassen i Danmark. Foto: Privatfoto