150 aktive OK-sejlere er der nu i Danmark. De fleste er over 40 år. De tænder alle på en 72-kilo robust jolle, der kom til i 1957, men tag ikke fejl.
Båden i dag bliver mere og mere optimeret og alene i Danmark produceres den både hos Vejle Yacht Service, der bygger Delfs-jollen og hos Strandberg Marine i mærket SOTA.
Hos sidstnævnte er der et års leveringstid, så stor er efterspørgslen på jollen, der sejlklar koster 100.000 kroner, men så er masten også fra New Zealand og hedder C-Tech og sejlet er typisk fra Green-sejl i Aarhus. En af dem, der har den kombination er Bo Petersen.
Og ham lægges der mærke til for tiden. På kun fire år er han i klassens verdenselite. Men det var et under at Bo Petersen overhovedet begyndte at sejle, da hans far døde, da han kun var to år og boede i Faaborg. Han voksede derfor op med sin mor.
- Jeg ville gerne have en Optimistjolle da jeg var seks år, men min mor havde først sparet op til en Optimistjolle i mahogni da jeg var ti år, siger Bo Petersen, der stadig taler med fynsk dialekt, selvom han bor i Hellerup.
Fynboen var et kæmpe talent, viste det sig. For han blev siden dansk mester i Europajolle og nordisk mester i 505-jolle og kørte en 470-kampagne mod OL i starten af 80erne.
Og i dag fører han verdensranglisten med over 500 OK-jolle-sejlere og fornylig genvandt han EM i Holland i 15 m/sek. på trods af at han kun er 1,77 meter høj og kun vejer 80 kilo.
Træner hver dag
Men 52-årige Bo Petersen fra Hellerup Sejlklub træner meget. Faktisk sejler han omtrent hver dag.
- Nogle løber en tur og kobler af, men jeg sejler og slukker for mobilen, så kobler jeg af uden forpligtelser. Det er meditation for mig, siger Bo Petersen, før han skal ud og træne med Paul Elvstrøms svigersøn, Stefan Myralf, der modsætning til ham selv, har et dansk mesterskab i hus.
De to træner ofte sammen og det er også lykkedes Bo Petersen at møde Paul Elvstrøm i haven.
-Det var fuldt ud som jeg havde håbet på trods Pouls alder og sygdom, forklarer sejleren om 88-årige Paul Elvstrøm, der ofte sidder på Sigridsvej i Hellerup og følger sejlerne på første sal i sin strandvejsvilla, hvor også Stefan Myralf bor. Og de to træner meget i Hellerup, hvor der er 15 OK-joller.
De træner også sammen med den regerende danske mester Jørgen Svendsen og den 13-dobbelte danske mester Jørgen Lindhardten, der nu er fyldt 70 år. Vi spørger Bo om de bedste OK-sejlere træner mere end OL-sejlerne. Humoristisk svarer han:
-Hvis OL-sejlerne træner hver dag, så sejler de lige så meget som os.
God til at hænge
Bo Petersen mener at træning på vandet er bedre end i et fitnesscenter. Men han erkender dog at han også skal til at træne på land, selvom han mener at han er god til at hænge.
- Jeg vil tro at jeg er ret god til at hænge og jeg er altid påpasselig med at styre præcist så muligt i bølger. På et opkryds går båden måske gennem 250 bølger og hver gang du fejler, mister du måske to-tre meter, forklarer sejleren, der ser jollen som et instrument og sig selv som musikeren.
- Din krop og jolle skal arbejde sammen som en integreret enhed og du skal ikke tænke over dine manøvre, så du totalt kan fokusere på strategi og taktik, og det kræver virkelig meget tid på vandet, noget som de færreste har i dag, lyder det Hellerup-sejleren. Og præcist det skal han styre, med det type Green-sejl han har valgt.
- Fordi mit sejl er så fladt så skal jeg styre præcist, ellers vil min båd gå i stå, men jeg arbejder meget med udhalet alt efter vind og bølger. Jeg har et godt samarbejde med sejlmager Jørgen Holm fra Green Sails, jeg har kendt ham helt tilbage fra 70erne, hvor jeg også havde Green-sejl på min Europajolle.
Jørgen er måske en af de sejlmagere i verden, der har lavet flest sejl til ustaget master, siger Bo Petersen.
OK-jolle med Finn-egenskaber
Jollevalget er faldet på den danske SOTA-jolle fra Strandberg Marine, hvor han har et tæt samarbejde med bådebygger Jesper Strandberg. Selv har Bo Petersen, der er arkitekt til dagligt, udarbejdet CAD-tegninger til sin nye OK-jolle, hvor vægten er centreret dybt, samtidig er siderne bløde og det samme er dækket, der ikke er bygget efter en sandwichkonstruktion med skum som distancemateriale.
- Jeg ønskede en båd, der kunne vride, da jeg kun vejer 80 kilo. Nu kan masten arbejde mere i pustene med et blødt dæk med singlelaminat, hvor der er lagt stringere i form af træ i dækket, forklarer Bo Petersen, der ikke bare kan træde ud på dækket, så vil han ryge lige igennem, hvis han ikke træder de forstærkede steder. Men bunden er gjort stiv.
- Vi har centreret vægten inden for reglerne, alle tegninger er forhåndsgodkendt hos måleren Alister Deaves i New Zealand. Der er tænkt over hver eneste millimeter. Bunden er gjort stiv så den bliver løftet op i bølgerne og fribordet er gjort blødere, så båden vrider mere i bølgerne, efter samme principper, som Finnjollerne er bygget efter, lyder forklaringen.
Om hvorfor OK-jollen er blevet så populær i Danmark, hvor der er 80 både til et DM, lyder det hurtigt og sikkert.
- Mange sejlere har nu børn, der er flyttet hjemmefra og nu er der tid til at nørde med grej og tale om mastekurver, sejl og om hvordan man bygger bådene og for mig som arkitekt ligger det lige for mig at dykke ned i tingene.
Ok-jollen fra 1957
Designet af Knud Olsen
Længde 4,00 m
Bredde1,42 m
Skrogvægt72 kg
Sejl8,95 m2
Kulfibermast fra 2003
Optimal personvægt 85 kilo
Aktive i Danmark 100 stk.
Nypris sejlklar 100.000 kr.
www.okjolle.dk