Gå til hoved-indhold
Det var her, det hele startede. I Poul Flohrs (th) stuer sammen med Ole Nielsen (tv). Foto: Per CarlsenSejlklubber
Det var her, det hele startede. I Poul Flohrs (th) stuer sammen med Ole Nielsen (tv). Foto: Per Carlsen

Trods modvind – køber J/70 og sikrer to års drift

Hadsund i Sejlsportsligaen: Medlemmerne er tursejlere og vil ikke betale liga-satsningen. En J/70 er dog nødvendig for at fastholde niveauet.

Af Per Carlsen |

Sejlsportsligaen er blevet populær. Så populær, at det nu ikke længere er muligt blot at troppe op med sejlertøjet i hånden. Det faktum har man taget til sig i Hadsund. Læs her om starten på deres liga-projekt og find inspiration til din egen klub. Vi vil følge Hadsund-sejlerne gennem op- og nedture hele den kommende ligasæson. 

Tilbage i efteråret 2014 lykkedes det Hadsund Sejlklub at kvalificere sig til Sejlsportsligaens 1. division 2015. Der blev sejlet, kæmpet og grædt i løbet af sæsonens fire ligasejladser. 2015 sluttede med jubel på Langelinie med en samlet 4. plads for stævnet og en placering i Ligaen som nr. 10 - pladsen i første division 2016 var sikret. 

DS-udtalelse holder ikke 

Alt var dog ikke 100% fryd og gammen. Holdet manglede træningsmuligheder, stor selvtillid alene var ikke nok. Samtidig begyndte der at komme flere og flere J/70ere rundt om i landet, og den oprindelige udtalelse fra DS om, at man bare kunne komme med sit sejlertøj og være med, holdt ikke vand længere. I hvert fald ikke, hvis man ønsker at holde sig i første division.

Poul Flohr og Ole Nielsen, som begge tidligere har stået i spidsen for Hadsund Sejlklub og er stoppet på arbejdsmarkedet, fik en idé om at samle en gruppe omkring sig, hvis eneste formål var at skabe de økonomiske rammer, der skulle til, for at sikre nødvendig træning i J/70 inden sæsonstart 2016. 

Som de sagde; “vi kender problemerne, vi har et netværk, og så har vi tiden. Vores opgaver er at gøre vandet mere blåt for vores sejlere”

Penge skal findes uden for klubben

Den store forskel på en traditionel kapsejlads og Sejlsportsligaen er, at det normalt er den enkelte besætning, der deltager, og at de i princippet selv kan beslutte, hvordan de vil gøre tingene. 

I Sejlsportsligaen er det anderledes. Her er det Hadsund Sejlklub, der er repræsenteret, og derfor krævede det Hadsund Sejlklubs accept, at Poul og Ole kunne starte det økonomiske støtteprojekt op, da de jo skulle forhandle med sponsorer og fonde på Hadsund Sejlklubs vegne.

En klub, der er en mindre traditionel og velfungerende sejlklub, hvor det primært er tursejlere, der er medlemmer, og hovedfokus i det daglige derfor er havnens drift, anlæg osv. Så er det jo klart, at når klubbens medlemmer begynder at høre om en egentligt satsning i Sejlsportsligaen, kommer spørgsmålet op: “Hvad kommer det til at koste os medlemmer?” 

Derfor var projektets mål fra starten af, at det ikke må koste noget, og at alle de ekstra penge, der skal bruges, må findes eksternt. Med dette løfte blev gruppen “velsignet” på Hadsund Sejlklubs generalforsamling i november 2015.

Misser ligaens J/70ere 

Nu var det med at komme i arbejdstøjet! Det hele bliver nøje struktureret med møder, dagsordener, mødereferater, og der bliver lavet liste over mulige fonde og virksomheder samt lavet en del lobbyarbejde med gamle erhvervskontakter fra et langt arbejdsliv. 

Da gruppen er klar med ansøgninger til sponsorer og fonde, kommer Sejlsportsligaens J/70ere til salg. Inden det lykkes gruppen at få en godkendelse fra bestyrelsen til køb af en af disse både, var de dog alle solgt. Nu bliver overliggeren hævet, og målet er nu en ny J70. 

Endelig! Ved Hadsund Sejlklubs standerhejsning 2. april kunne Poul og Ole slå på klokken og fortælle klubbens medlemmer, at der nu var bestilt en ny J/70 i Tyskland samt økonomisk sikret to års drift.

Læs med om et par uger, når Hadsund-sejlerne igen blogger om deres liga-projekt…

Motor
content-loader
content-loader
content-loader