Test af topmoderne Arcona 465 i kulfiber
Svenske Arcona 465 Carbon er til manden, der er ligeglad om båden koster 4,5 eller 5 mio. kr. Og netop en halv mio. kr., der er forskellen på en båd i glasfiber eller kulfiber.
Sejlene blafrer, vi driver mere end de fleste kølbåde. T-kølen er da også smal og moderne med en blytorpedo placeret 2,5 meter nede, men kort tid efter sejler vi 7,5 knob, med en lukket trebladet foldepropel fra danske Flexofold.
Accelerationen er slående for båden, der med moderne aptering kun vejer 9,55 ton. Arcona 465 Carbon er nemlig en let og stiv sag, hvor alle kræfter fra sejlene omsættes til fart øjeblikkeligt.
Og sejl er der masser af af, skal jeg love for på den 22,5 meter høje kulfibermast fra Southern Spars i Sydafrika, en smal, høj tjekket kulfiberbom er sat på den stive mast, der ifølge Arcona Yahts gir sig mindre og ikke bevæger sig i toppen, som en alumast, noget der formindsker kraftoverførslen fra sejlene.
Og kulfibermasten, der koster 240.000 kroner ekstra i forhold til en alumast fra Seldén, er samtidig cirka 100 kilo lettere, hvilket gør at båden krænger mindre på kryds.
Storsejlet er på 74,7 kvadratmeter og fokken er på 61,18. Til sammenligning har en Xp44 fra X-Yachts et storsejl på 59,6 kvadratmeter og en fok på 47,2. Der skal hales meget ind på storsejlet, den klare oktoberdag i Gustavsberg, otte sømil fra Stockholms centrum.
Der skal arbejdes med storsejlet
Der skal i det hele tages arbejdes noget med storskødet, da vindstyrken runder de 8 m/sek., ellers skovler roret for meget vand og båden krænger for meget og det går ud over farten.
Og farten kommer først, når båden er i balance. Her viste B&Gs instrumenter, at farten steg fra 7,5 knob til 8,2 knob, når der blev slækket ud i pustene. Rattet i kulfiber var en stor fornøjelse at styre, det gik som smurt i olie og båden reagerede ved den mindste berøring, hvilket skaber stor sejlerglæde.
Rorsystemerne er fra danske Jefa-Marine. De er heller ikke de billigste på markedet, men blandt de bedste til gengæld, hvis man vil undgå friktion. Der var aldrig optræk til problemer med at holde roret, hvis ikke storsejlet blev slækket i de vestlige vindpust. En stabil, høj fart kom først efter vi rebede storsejlet i otte m/sek., noget der gjorde laminat-sejlet fra UK Sailmakers, lettere at håndtere.
Noget man fint gør fra positionen foran rorsmanden, hvor der smart er gjort plads til at man kan trimme storsejlet på et af de seks store Harken-spil.
Heraf kører et via elektronik, i to gear, på styrbord side af ruftaget, når storsejlet skal hæves. Da vi faldt ned til 110 grader til vinden steg farten hurtigt op til 9,9 knob. Båden flytter sig på selv det mindste vindpust. Og båden, der vejer et ton mindre end Arcona 46eren i glasfiber fra 2004, bevæger sig sig da også adræt.
Pointen med Arcona 465 Carbon er da også at have en båd, der med lavere vægt er lettere at håndtere for en familie, men bestemt også for at sejle hurtigere på kapsejladsbanen, uden man kan beskylde svenskeren for at være ekstrem. Man kan sammenligne den med X-Yachts performance cruisere i Xp-serien, hvor sejlegenskaber også er prioriteret højt.
450.000 kr. for kulfiber
Kulfiber er dyrere end glasfiber i materiale til en Arcona 46 Carbon, omtrent 400.000 kroner, fortæller den svenske ejer af Arcona Yachts, Torgny Jansson, der er med under testen.
- Men kulfiber er også mere besværligt at arbejde med og det koster omkring 50.000 kroner ekstra i arbejdsløn, når kulfibermåtterne lægges ud og skal klippes til. Selve skroget bliver da også stærkt med en Divinycell-skumkerne på 20 millimeter i midten, omgivet af to millimeter kulfiber på hver side, siger 59-årige Torgny Jansson, der fortæller at båden er bygget i Arcona Yachts nye hal i Stockholm.
De de to næste Arcona 46 Carbon, der bygges til sommer, bliver bygget på værftet på den svenske vestkyst, hvor Arcona Yachts har et værft, som de også har det i Estland.
Med værftets største båd sender man en føler ud på markedet og mærker efter om interessen for både i kulfiber er tilstrækkelig stor.
- Men det fornemmer vi, når vi er oppe et prisleje, som de store både er, så vil sejlere gerne betale de ekstra penge fordi det giver en stiv båd, der ikke giver efter og omdanner al kraft til fart. Vi har også planer om at også Arcona 430 skal bygges i kulfiber, forklarer direktøren, der har bygget den første Arcona 465 Carbon til ham selv og hustruen.
En båd, der på det danske marked vil koste fem millioner kroner sejlklar med kulfibermast og laminatsejl. Med en Seldén-alumast og uden teakdæk og ekstraudstyr, falder prisen til 4,65 mio. kroner.
Stålramme mod grundstødning
Godt nok er båden proppet med kulfiber, men i bunden Arcona 465 Carbon er placeret en flere meter lang stålramme, med arme.
En sag, der vejer 250 kilo, men den vægt er givet godt ud, mener man på det svenske værft, da især kølen hæfter sikkert, hvis man skulle sejle på en svensk klippe. Masten, hvor der også er et kæmpe tryk, er også placeret på stålrammen, så den ikke synker ned, efter at den er strammet op i vantene med rodrig.
I det hele taget er der få ting, der giver sig på om bord, derfor er tovværk og især fald også i det dyreste spectra-tovværk med af mærket Dynema, hvor gadeprisen er op mod 140 kroner per meteren.
Storsejlsfaldet kører elegant under dæk i en såkaldt Tyskerskødning, hvor skødet kommer smart op i hver side. Under dæk er linen fra til den elegant, sænkede fokkerulle, også placeret.
Mindre elegant er det tilgengæld, at ankeret er placeret foran stævnen, til gengæld er der praktisk, når det skal sænkes elektrisk. Går man tilbage på det brede teakdæk, møder man et smalt ruftag, der gør at båden ser pæn ud på vandet. Og stadig er der 1,95 meter ståhøjde i kahytten.
Bredt cockpit
Nede i cockpittet er der god plads, men Arcona Yachts regner da også med, at båden skal sejles med 9-10 mand om bord, for at give mindst mulig krængning.
Bag rorsmanden er der god plads til en taktiker, og foran rorsmanden kan tre mand fint arbejde uden at gå i vejen for hinanden. Et mindre kritikpunkt er cockpitbænkene, der kun er 1,7 meter lange, hvilket høje personer kan blive lidt trætte af, hvis de vil slikke solskin der.
Til gengæld er cockpitkarmene høje nok til at man har god rygstøtte. Midt i bådens cockpit kan cockpitbordet hales op på smart vis. Praktisk er det også at cunningham-hal, rebeliner og kickingstrap har et hul i hver side, hvor de kan være.
Tre store køjer
Båden er over fire meter bred og ståhøjde er der rigeligt af på 1,95 meter, selvom Arcona Yachts designer Stefan Qviberg har været påpasselig med ikke at gøre fribordet for højt, så båden ser klodset ud. Pantryet er dejligt stort og har et dybt Eno-komfur med tre gasblus.
To kæmpe skylights fra BSI i Haderslev giver også fint lys i salonen, hvor der let kan sidde seks mand og overfor findes to store store, med en bar i midten.
LED-lys er der rigeligt af og litium-batterier, der genoplades helt op på halvanden time.
- Dem er vi meget glade for. Vi har to om bord der giver 2 x 90 ampere og litium-batterierne kan udnyttes hundrede procent, uden de tager skade, forklarer Torgny Jansson.
Fremme i båden er der en kæmpe forkøje, med tilstødende toilet og forkøjen er 2,05 meter lang og lige under to meter bred. Agter er der to store kahytter ligeledes med store agterkøjer.
Navigationsbordet i styrbord side, der er placeret foran kahyttens andet toiletrum, har god plads til selv store søkort. Et sted, der også er en god kontorplads.
Generelt imponerer Arcona 465 Carbon både ude og inde og med sejlegenskaber, som de fleste tur- og kapsejlere ønsker, men det er ikke en båd for førstegangskøbere, dertil er båden med det store storsejl for krævende. Båden fortjener gode sejlere.
Arcona 465 Carbon
Længde 14,09 m
Vandlinje 13,25 m
Bredde 4,24 m
Storsejl 74,7 m2
Genua 3 61,18 m2
Mastehøjde 22,5 m
Kulfibermast fra Southern Spars
Dybgang 2,15 / 2.50, 2,80 m
Køl T-køl standard 2,5 m
Dieseltank 240 liter
Vandtank 60 liter
Motor Yanmar 57 hk
Vægt 9,56 ton
Pris med alumast fra Seldén 4,38 mio. kr.
Pris med kulfibermast og ekstraudstyr 5 mio. kr.
Designer Stefan Qviberg
Forhandler www.skovgaard-Mortensen.dk, Hundige
Værft Arcona Yachts i Stockholm
Plus
Super sejlegenskaber
Funktionelt cockpit
Hyggelig kahyt
Minus
Cockpitbænke er kun 1,7 meter lange
Storsejlsskøde kan fange ratpiedestal i bomning
Skal rebe storsejl fra 8 m/sek.
Svenskeren imponerer på alle halser. Den accelerer hurtigt, når vinden tager fat i krydsstellet. Kræfter omsættes til fart. Ingen ting giver sig med skrog, dæk og mast i kulfiber. Foto: Troels Lykke
<iframe allowfullscreen frameborder="0" src="https://www.youtube.com/embed/JckpYLiSUJM" height="423" width="600"></iframe>