Palby før Boat Show: Beha-familie skaber nye sejlere
- Ingen tvivl om, at branchen skylder familien Beha stor tak – ”Kurs mod fjerne kyster” har vakt en masse drømme og længsler, siger Palby-boss, Peter Helleskov.
Når det gælder BOAT SHOW 2017 er forventningerne skyhøje hos Peter Helleskov, indehaver og direktør i Palby Marine, Danmarks største grossist af bådudstyr.
- Vi har købt ind som aldrig før, og vi har en masse nye produkter, vi kan præsentere på udstillingen. Med et messe-interval på to år forventer vi, at vores forhandlere får besøg af nogle meget ”sultne” og købelystne besøgende, lyder det fra Peter Helleskov.
Han glæder sig altid til BOAT SHOW i Fredericia, der starter i slutningen af februar:
- Vi har været med siden 1990, og vi er meget glade for at komme i MESSE C. Der er ikke en finger at sætte på afviklingen - de gør alt for, at man føler sig velkommen som udstiller og forbruger, og rammerne er helt perfekte, mener direktøren.
Flere på vandet
Kolding-virksomheden har haft et flot 2016, og det ser Peter Helleskov tre hovedårsager til. Dels var vejret generelt ganske fornuftigt (fraset juli), og dels var der god mediedækning af de flotte danske sejler-præstationer ved OL i Rio i august. Og så var der lige en vis familie på langfart:
- Der er slet ingen tvivl om, at hele branchen skylder familien Beha stor tak – ”Kurs mod fjerne kyster” har vakt en masse drømme og længsler. Jeg kender personligt én, som har købt en stor båd og vil på langfart, selv om han ikke tidligere har sejlet – det er en direkte konsekvens af tv-serien, fortæller Peter Helleskov.
Ifølge Palby-chefen er der flere nye tendenser i dagens bådmarked, blandt andet at mange børnefamilier nu vil ud og sejle.
Generelt bliver der skaleret lidt ned – en del af markedet har flyttet sig over i joller, trolling, RIB og daycruising. Det er også blevet mere ”legalt” at købe en ældre båd, og mange slår sig også sammen om både. Fællesnævneren er, at man ikke vil binde så meget tid og så mange penge i projektet.
Komfort og teknologi
- Til gengæld er der bud efter komfort og teknologi, og det er et udtryk for, at folk har råd igen. Sejlerne vil have hele mediepakken ombord, og de ofrer gerne penge på nye elspil og andre hjælpemidler – alt hvad der gør det lettere og mere lækkert at sejle, påpeger Peter Helleskov.
Det er medvirkende til, at de 34 medarbejdere i Palby Marine har susende travlt – hver dag sendes op mod 400 pakker afsted fra det 6000 kvadratmeter store og seks meter høje lager.
- Vi har haft vores bedste sæson nogensinde, både hvad angår omsætning og indtjening. Og vi forventer også en fantastisk 2017-sæson, som bliver sparket godt i gang af BOAT SHOW i Fredericia, slutter Peter Helleskov.