Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
En lang række af de etablerede teams har valgt at sige fra indtil videre. Det er ganske enkelt for dyrt at deltage. Også danske Joachim Aschenbrenner har sagt fra i matchrace-touren.

Lorenzen: Unge skubbes ud af touren - skal købe M32

- Jeg er ikke sikker på at M32´eren giver Americas Cup fornemmelser, da den ikke foiler. Jeg synes man burde have fastholdt en Tour hvor event´s selv valgte bådtyper, siger Morten Lorenzen.

Af Morten Lorenzen |

Status på World Match Racing Tour, WMRT, – udvikling eller tilbageskridt. WMRT har med den nyligt overståede finale i Malaysia indledt en ny sæson, et nyt format og ikke mindst en ny bådtype, en M32 – fremskridt eller tilbageskridt?

World Match Racing Tour har i rigtig mange år været en tour hvor den endelige vinder også er ISAF/WS officielle verdensmester.

Der har været tale om 8-14 events årligt verden over, som typisk har været sejlet i forskellige mere eller mindre match race egnede kølbåde.

Danmark var i mere end et årti vært for én af disse events ved Danish Open, hvor der blev sejlet i den legendariske og dansk udviklede DS37 (måske verdens bedst egnede match race kølbåd).

Igennem mange år forsøgte flere at få den samme båd i spil ved alle event´s, men det lykkedes aldrig – primært pga transport udfordringer og til dels ønsket om at promovere lokale designere.

Et forsøg var dog meget tæt på at lykkes, nemlig Swedish Match 40, som svenskerne udviklede – men bortset fra i Portugal og Sverige blev det aldrig en succes.

ASON HARALD AB – nye Tour ejere, nyd tider
Sidste år købte forretningsmanden Håkan Svensson via hans firma Aston Harald AB majoritets aktie posten i World Match Racing Tour fra den malaysiske bygge matador Patrick Lim. Aston Harald AB meldte straks ud, at nu skulle der ske store forandringer i WMRT.

Først og fremmest skal Touren fremover sejles i bådtype M32, en ikke-foilende cat, som Aston Harald AB købte rettighederne til et års tid forinden. Det bliver lidt af et spring for mange arrangører og deltagere.

Fra Aston Harald´s side vil man stille disse one-designs til rådighed for de lokale arrangører, inklusive en medie/tv/internet pakke og en række andre ydelser.

Det vil koste den lokale arrangør minimum 400.000 Euro at købe denne pakke, som er et krav hvis man vil stå som arrangør af en afdeling på Tour´en.
2016 sæsonen bliver ganske kort – idet Aston Harold AB ønsker at gøre event´en i Marstrand til finale eventen:

Fremantle, Australien 2-7 marts
Long Beach, USA 5-10 april
København, 9-14 maj
Newport, USA  30 maj-4 juni
Marstrand, 4-9 juli

Det har været ganske vanskeligt at finde arrangører der vil påtage sig denne udgift, og ifølge pålidelige kilder har hverken Fremantle, København eller Newport bidraget til økonomien i væsentlig grad.

Og Long Beach Yacht Club på vestkysten i USA har ganske enkelt sagt nej tak til båd pakken og gennemfører event´en med deres traditionelle Catalina 42 kølbåd.

Et helhjertet forsøg på at få Bermuda til at gå bort fra deres klassiske IOD fejlede fuldstændigt og resultatet er en meget kort sæson 2016 med finale i Marstrand i begyndelsen af juli måned.

Så Aston Harald´s planer har ikke udmøntet sig i væsentlig økonomisk opbakning fra klubberne. Men siger man A må man også sige B – Så Aston Harald AB betaler selv.

Håkan Svensson er nemlig fast besluttet på at WMRT skal etablere sig og er tydeligvis indstillet på at investere tungt i Tour´en – for udover at betale event omkostningerne selv, har han også lovet 1 million dollars til vinderen af 2016 sæsonen.

Udover at bruge hans egen private formue, så er forretningsmodellen baseret på at sælge M32 i hundredevis verden over.

Med købte af M32 virksomheden fra Martstöm i 2014, fik Håkan Svensson også adgang til ”cutting edge” kulfiber viden, og det ser ud til at M32 firmaet også snart vil være storleverandør til bilindustrien der går mere og mere over til at anvende kulfiber i deres produktion.

Uanset hvor man mødte Håkan Svensson i løbet af 2015, så proklamerede han konstant de tre bogstaver SMB – Sell More Boats. Og man er ikke tvivl om hvad der er Håkan´s succeskriterie. Der skal sælges cat´s !

Flere medarbejdere i Aston Harold AB, som tæller svenske sejler navne som Magnus Holmberg, Lars Krite og Lars Linger, har rejst verden tynd det sidste års tid, for at forsøge at overtale storbyer med vand, til at lægge havneareal til en event. Tiden vil vise om det lykkes.

Sejlerne – de bedste eller dem med pengene
Sejlere der ønsker at deltage på Tour´en skal godkendes og have en licens til at sejle M32´eren, og samtidig er det de fleste sejleres klare forventning, at man enten skal købe eller have adgang til en M32, hvis man skal gøre sig forhåbning om at kunne klare sig godt på WMRT.

Det har betydet at en lang række af de etablerede teams har valgt at sige fra indtil videre. Det er ganske enkelt for dyrt at deltage.

WMRT har igennem mange år haft et såkaldt Tour Card system, hvor de teams der kunne betale og bevise deres værd blev inviteret indenfor.

Prisen på kortet varierede fra år til år, og blev oprindelig introduceret da Tour´en mistede en stor sponsor og måtte dække sine omkostninger på anden vis.

Hvad der skulle have været en midlertidig ordning, blev permanent – men sejlerne accepterede, da de var sikret en minimumsindtægt der nogenlunde svarede til omkostninger på at købe et Tour Card.

Nu skal man som sejler godkendes – hele teamet skal gennemgå et såkaldt sikkerheds forløb, hvor man lærer alt om de udfordringer som en cat kan kaste af sig. Det koster og kun et fåtal af de teams vi har lært at kende har valgt at indhente deres licens.

Match Race har ellers været kendt for at være mulighedernes Tour. Her var det ikke størrelsen på pengepungen eller evnen til at finde sponsorer der afgjorde om man kunne klare sig.

Her var plads til alle, ikke mindst de unge og ambitiøse, der med hårdt arbejde, rejsevillighed og lidt held kunne begå sig – hvor ville danske sejlere som Radich, Mohr, Røssberg, Gram-Hansen, Sehested osv osv være i dag uden Match Race Touren og ISAF/WS Match Race Ranglisten.

ISAF/WS er i tvivl, som så mange andre
Det er ISAF/WS der uddeler rettigheder til at afholde verdensmesterskaber. I Match Race har vi i mange år haft et system, hvor årets verdensmester er det team der sidder øverst på WMRT point ranglisten når årets events er sejlet.

Med det nye licens system, og ikke mindst det forhold at man nu sejler one-design, sidder ISAF/WS Matach Race Committee tilbage med nogle udfordringer. Det er ikke længere muligt at komme til tops som match race sejlere uden en licens og adgang til en M32.

Det har aldrig været meningen, og unge ambitiøse sejlere kan se langt efter muligheden for at komme på tale til at sejle om verdensmesterskabet i Match Race – det er forbeholdt dem der har råd og/eller adgang til store summer.

Jeg er normalt meget positiv for udvikling i vores sport, og kan se masser af potentiale med udviklingen i WMRT. Men det er rigtig trist, at unge og ambitiøse sejlere ikke længere kan se en sti som de kan vandre mod stjernerne.

Jeg er heller ikke sikker på at lige netop M32´eren giver Americas Cup fornemmelser, da den ikke foiler.

Jeg synes at man burde have fastholdt en Tour hvor event´s selv valgte deres bådtyper, herunder muligheden for flerskrogs både. Men at blive en eksklusiv Tour er en fejl og jeg er bange for at hverken forretningsmodellen eller bådvalget vil gøre meget for match race disciplinen.

ISAF/WS overvejer pt om man skal støtte en mulig klassisk match race tour, som muligvis startes op i et forsøg på at holde fast ved ”match race as we know it”.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader