Gå til hoved-indhold
Store både
Den amerikanske fuldblodshingst fra Seafox er trimmet til mindste detalje

Team NO-Luck - Den vildeste amerikanske OFF-SHORE fiskemaskine

Skipper og Ejer af Team NO-Luck Kent Morel fra Midtjylland har saltvand i blodet og en stærk hang til at stæben mod detaljens perfektionisme. Kom med ombord i hans vilde amerikanske OFF-Shore fiskemaskine – spækket med alt i GARMIN Elektronik.

Af Jan Kreuz |

Kent Morel fra Midtjylland har dyrket Trollingfiskeri og Havfiskeri i Nordsøen siden 1998. To forskellige fiskeformer, der stiller forskellig krav til båd og udstyr og derfor ofte kan være meget svært at kombinere i en og samme fiskebåd. Kent’s nuværende båd er derfor indrettet så den hurtigt kan omkonfigureres til de to forskellige fiskeformer. Kent er berygtet for, at opholde sig mange mange sammenhængende fisketimer til søs, hvorfor båden ”skal være til at holde ud at opholde sig i” som han udtrykker det.

Båden er en Amerikansk SeaFox 21.6WA – en rigtig fuldblods OFF-SHORE båd med særdeles gode sejlegenskaber i hård vejr. Båden giver kva sin størrelse og konfiguration flere fiskedage – både i trolling sammenhæng og ved havfiskeri – f.eks. i Nordsøen. Som en del andre amerikanske både udmærker den sig ved en forholdsvis høj vægt, hvilket klart forbedre hårdvejsegenskaberne og gør trollingfiskeriet mere effektivt i groft vejr.

Båden fremdrives af hele 2 stk. 115 HK Yamaha motorer, hvilket giver en topfart på 43 knob fuld kampklar med 3 mands besætning og 382 liter i tanken. Tandem motorerne giver en usædvanlig sidestabil planingssejlads. Herudover giver de 2 motorer en utrolig høj tryghedsfølelse – og stor sikkerhed for altid at kunne humpe hjem – selv med et – usandsynligt – havari på en af motorerne.

Bådens instrumentering er en imponerende samling af GARMIN’s high-end udstyr.

Rygraden i bådens elektronik er et Garmin NEMA 2000 netværk med 3 stk. Garmin Netværksplottere og 2 stk. hjælpeskærme, hvorpå bl.a. alle motor og tankdata og øvrige skærme og GARMIN Enheder er opkoblet. Som hovedskærm for motor og tankdata bruges en af de 2 stk. Garmin GMI-20 skærme, eller data trækkes op på en af de andre 3 Garmin hovedskærme i båden.

Overordnet består udstyret af:

1 stk. Garmin GPSMAP-8012 ægte Netværksplotter.

1 stk. Garmin GPSMAP-8008 ægte Netværksplotter.

1 stk. Garmin GPSMAP 721xs kombi-instrument koblet i netværk. Instrumentet bruges næsten udelukkende som skærm grafer for vandtemperatur måling, men kan naturlig vis bruges som ekkolod skærm nr. 3, radar skærm, kortplotterskærm eller en af de mange andre funktioner, der er tilkoblet netværket.

Autopiloten er en Garmin GHP 10 m/hydr. pumpe på 2,0 liter. Autopiloten styres fra en af de 2 stk. Garmin GMI-20 skærme, fra bådens 3 hovedskærme eller fra den trådløse Garmin GHC fjernbetjening. Autopiloten er selvfølgelig fuldt integreret i netværket.

Radaren er en Garmin 18xHD, der i modsætning til den traditionelle HD rader giver uovertruffen gengivelse. På NO-Luck anvendes radarfunktionen næsten altid som over-lay på en af søkortene.

Ekkolodsløsningen kører i Garmin netværket og er naturligvis tilpasset de forskelligrettede krav som h.h.v. trollingfiskeri og f.eks. vragfiskeri fordre. Udstyret består af: 1 stk. Garmin GSD-25 Advanced Sonar Module og 1 stk. Garmin GSD-24 modul. Transducerne er en Garmin GT51M-TM CHIRP DownVü/SideVü transducer og herudover en moppedreng af en 1kW Airmar B164 Bronze gennemskrogs transducer. Med de valgte transducere og ekkolods moduler kan der således trækkes hele 8 forskellige ekkolodsbilleder op på skærmene – samtidigt !!. De to transducere er begge dobbelt frekvente, men ligger i forskubbet frekvent interval. Dette eliminere et almindeligt forekommende problem med interferens mellem flere transducere.

Herudover er der i netværket indkoblet en række GARMIN sensorer, hvoraf de vigtigste er GARMIN brændstof flowmålere og den for trollingfiskeriet sindssygt vigtige højfølsomme og hurtigopdaterende GARMIN vandtemperaturføler.

VHF løsningen består af 2 enheder: 1 stk. Garmin VHF 200i og 1 stk. Garmin VHF 300i med et Garmin GHS-10i håndsæt. Begge VHF’ere er koblet op på netværket. Som ekstra VHF højtaler er indbygget en ekstra aktiv Garmin højtaler. VHF’erne kører på Hver sin 2,4 m GALAXY 5225-XP antenne, med mulighed for krydskobling.

Som AIS er i netværket indsat en Garmin AIS 600i sender/modtager.

FM/audio/Video siden håndteres af: Et FUSION MS anlæg med en GALAXY 5420-XT antenne, 4 stk. højtalere, samt 3 stk. GARMN VIRB XE video cameraer med tilhørende GARMIN ”Bug” fjernbetjeninger.

Bådens cocpit kan aflukkes med en specialsyet og delbar Spray-hood løsning. I kahyt og Cockpit opvarmes båden med et Webasto Air-Top 2000 Oliefyr.

Båd og motorer er fjernovervåget og sikret med 2 uafhængige overvågnings / sikringssystemer.

Downriggerne er Cannons Absolutte topmodel – Verdens kraftigste og hurtigste elektriske downriggere: 2 stk. Cannon Digi-Troll 10 TS.

De dygtige Morel-brødre med flotte fisk 

Kent Morel med 16,2 kg. ædelmetal fra Bornholm

 

 

Planermotorer er ligeledes i den absolutte superliga:  Fra Svenske Tigerfisken. Disse er monteret på bådens faste targatag og kan i lighed med downriggere demonteres med et snuptag. PlanerBords er Grizzly ABS planerbords.

Spuleanlægget er som alt andet i denne båd i den kraftige ende – nemlig et Johnson Aqua jet WD 5.2 anlæg.

Trollingfiskeri fordre som bekendt mange stangholdere og båden er udstyret med 26 stk. Kent fremhæver især stangholderne fra SP-Stangholder som værende i en kvalitet for sig selv. Der findes (selvfølgelig!!) en stor stak af disse monteret på båden.

Traileren er en Brenderup 8224BT "Black Edition" rigget med Støddæmper, Warrior Samurai SD 9.500 lbs el-spil med Dymea tov og fjernebetjening. Traileren er rigget med kraftig LED spot til oplysning af rampe og trailer ved søsætning og ophaling i mørke.

Til brug for fiskeri og grejhåndtering i mørke oplyses agterdæk og cockpit af en robust LED spotlys løsning. Herudover kan nævnes en detalje: I cocpittet kan baggrundsbelysningen vælges som rødt lys, der som bekendt ikke ødelægger nattesynet.

For en trailerbåd har Båden en ”pæn” tankkapacitet: 382 liter, hvilket sammen med en høj marchfart øger bådens praktiske aktions og anvendelses radius betydeligt – uanset om der trolles i Østersøen eller fiskes oppe på kanten af Norske rende i Skagerak.

Båden er opbygget i en ½’’ Sandwich konstruktion omkring en kraftig H-Bundramme. Tilsammen gør det båden utrolig stiv.

Som en ægte Amerikaner mangler båden ikke Bait tanke. Hele 3 stk er der i båden, hvoraf hovedtanken er med lys og automatpumpeanlæg. Som et kuriosum kan vandet i hoved-baittanken beluftes via en indbygget luftpumpe !!!.

Det gennemførte agterdæk med masser af funktionalitet

På cocpitdæk, ringdæk, i kahyt og øvrige trædeflader er båden eftermonteret med teak, der udover at skabe en utrolig høj skridsikkerhed i søgang også gør båden en fryd for øjet og behagelig at opholde sig i.

Motor

Forskere har fundet svaret: Sådan opstår mega-bølger på havet

Britiske forskere fra Oxford har i et forsøg fundet frem til, hvordan de 30 meter høje Drapner-bølger skabes. Det kan gøre det lettere at forudsige fænomenet i fremtiden.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken