Gå til hoved-indhold
Det bliver spændende om den danske 5.5 meter er hurtig. Det tænker Jesper Bank vist også på. Foto: Johan JoensenKapsejlads
Det bliver spændende om den danske 5.5 meter er hurtig. Det tænker Jesper Bank vist også på. Foto: Johan Joensen

Ronstan-beslag klar til dansk 5.5 meter

Projektet med Jesper Bank ved roret til VM er ved at tage form. Båd og dæk vejer 375 kilo. Og nu skal der beslag på 5.5 meteren. Køl og mast er også under bygning.

Af Troels Lykke |

Designer Johan Joensen og bådebygger Jørgen Jensen kører hårdt på med byggeriet i Allerød af New Nordic 5.5 meteren, der skal bruges til VM i år i København, hvor Jesper Bank skal styre båden.

Nu er der primet og malet skrog og dæk er bygget, og vejer 375 kilo som det minimum skal veje.

Kølen er ved at blive støbt i Svendborg på Støberiet Ørkild og rig og mast er under bygning hos John Mast i Greve.

Beslag fra Ronstan i Vejle er også sendt frem.

- Vi er glade for samarbejdet med Palby Marine og Ronstan omkring beslagene.  Ronstan har nogle lækre og overbevisende produkter med blokke og skødevogne. Nu skal vi have placeret beslagene, men også hængestropper og Jesper Bank har givet os råd omkring det, siger Johan Joensen til minbaad.dk, der følger projektet tæt.

Tidsplan holder - næsten

Tidsplanen er kun skredet nogle få dage og målet er nu at få båden ud af værkstedet 9. april, derefter skal der Elvstrøm Sails på, som Jesper Bank udvikler.

Alt imens ligger en af holdets stærke konkurrenter med Bo Selko og træner på Øresund. Jesper Bank får travlt hvis han skal få en topplacering ved VM.

Holdet er også sat og snart afsløres det hvem der skal gaste for Bank.

Ronstan-beslag skal nu monteres.

Skrog og dæk skal minimum veje 375 kilo. Følg projektet på facebook 

Johan Joensen har designet båden til at være hurtig på Øresund.

En ny 5.5 meter koster op mod to mio. kroner.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader