Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Forsvarets nye helikopter synker uden maritim airbag

Mangel på oppustelige opdriftsmidler betyder, at Forsvarets nye Seahawk helikopter går til bunds som en sten ved nødlanding på vand, skriver Olfi.dk. Se dokumentar.

Af Troels Lykke |

Hvis Forsvarets nye maritime helikopter bliver tvunget til at nødlande på vand, synker den ifølge producenten Lockheed Martin inden for 10 sekunder.

Det skyldes, at den ikke er udstyret med det såkaldte flotation system, som er en maritim airbag, der puster sig op i berøring med vand, skriver journalist Peter Ernstved på www.Olfi.dk - der også har produceret en mini-dokumentar, der ses i toppen af artiklen.

Flotation er et ufravigeligt krav i civil luftfart, men Forsvaret er ikke underlagt det civile regelsæt og kan derfor lovligt flyve uden.

Ni styk er købt

Forsvaret har købt i alt ni Seahawk, som primært skal flyve i Nordatlanten, hvor vejrforholdene ofte er ekstreme med frost, mørke, vind og koldt vand året rundt.

For at kompensere for det manglende flotation system har Forsvaret bl.a. fået installeret en ekstra nødudgang og udviklet en redningsflåde, som sidder monteret uden på helikopteren.

Mads Bjerre Nielsen er tidligere pilot i det daværende Søværnets Helikoptertjeneste.

Han flyver i dag civil redningshelikopter i Norge og kalder købet af en helikopter uden flotation system for »en sikkerhedsmæssig katastrofe«.

- Jeg vil ikke flyve Seahawk. Det har jeg mit liv og min familie for kært til, siger han til olfi.dk.

Læs hele artiklen på Olfi.dk

Da Norge for år tilbage købte nye maritime helikoptere, var flotation et ufravigeligt krav til producenterne.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader