OK-jolle fik nyt liv for 1500 kr. - fotoserie
GØR-DET-SELV. Buler og huller efter tætte mærkerundinger prægede slidt OK-jolle, som nu restaureres for små penge. OK-sejler fra Hellerup Sejlklub, Jesper Sommer, forklarer.
Af Jesper Sommer |
Jeg købte for to år siden båden, der havde kapsejladspotentiale, men også bar præg af at have været brugt ivrigt til netop dette, skriver en af vores trofaste læsere, Jesper Sommer, 51, til minbaad.dk.
Det vil altså sige en lidt træt OK-jolle med mange huller efter beslag og tætte mærkerundinger med mere.
Derudover var der også en masse buler, hvor glasfiberen – eller skummet inden under – var svundet. Både for at fjerne dem samt få en jolle, der var lidt mindre træt at se på, tænkte jeg, efter et par sæsoner, at nu skulle den have en face-lift. Det er jo nok ikke et projekt, der tager ret lang tid…
60-90 arbejdstimer
Alt undtagen løjgang og luger blev skruet af – det blev den ikke kønnere af. Så blev der slebet og spartlet – mange gange. Herefter blev den malet et par gange med 2-komponent maling, og kantlisten i teak blev slebet og fik olie.
Malingen blev rullet på (nemt og amatørvenligt), men krævede mange gange slibning samt slipol og polish, før det var helt glat. Derefter var det så også ”bare” at sætte beslagene, der hvor jeg synes, de skulle være.
Alt i alt havde jeg regnet med at projektet kunne klares på 20-30 arbejdstimer. Men jeg har heldigvis ikke talt. For jeg har nok brugt det tredobbelte.
Til gengæld har jeg fået en båd, der ser klart bedre ud, og måske sejler den tilmed også bedre uden buler og ujævnhed i bunden.
Jeg skal nok have båden vejet, for selvom jeg sleb meget af før maling samt sleb meget efter maling, kan den godt have taget lidt på – også pga. alder. Men da den har fire kg. kompensationsvægt monteret, er der jo lidt at tage af.
Det samlede regnskab
Prisen på materialer beløber sig til ca.:
• Spartelmasse: 200 kr.
• Maling: 400 kr.
• Polish sandpapir mm.: 400 kr.
• Lidt nye blokke og tov: 500 kr.
Altså i alt ca. 1.500 kr.
Ses på vandet.
DEN 1316
Jesper Sommer
Jesper Sommer
Se billeder fra projektet herunder:
Sådan så OK-jollen inden projektet begyndelse. Foto: Jesper Sommer
OK-jollen havde før restaureringen op til flere buler. Foto: Jesper Sommer
Her er OK-jollen derfor netop slebet. Foto: Jesper Sommer
OK-jollen slebet. Foto: Jesper Sommer
OK-jollen står nu klar til den kommende sæson. Foto: Jesper Sommer