Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Overaltvinderen af AFI Marine Two Star sejladsen blev Michael Belvad i Folkebåden, FD 691. Fotos: Niels Kjeldsen

Folkebådene 1, 2 og 3 i AFI Marine Two Star

DH-reglen elsker Folkebådene og omvendt. Det viste sejladsen fra Aarhus til Samsø retur. Michael Belvad og gast vandt i Folkebåden FD 691. 109 både deltog.

Af Troels Lykke |

Samtlige deltagere udtrykte ved den afsluttende præmieoverrækkelse ud for Århus Sejlklubs klubhus stor glæde over det flotte vejr, som weekenden havde budt på.

Klubbens formand, og tidligere stævneleder på AFI Marine Two Star sejladsen, Lars Thomsen kunne også berette, at der gik forlydender om, at dopingkontrollen havde været forbi Ballen havn her til morgen, men det eneste, som de havde fundet spor efter, var friske samsøkartofler, og lidt rødvin fra festen aftenen før.

En del sejlere var kommet sent i seng på grund af det ualmindeligt gode junivejr, som herskede på Samsø, hvor sejlerne overnattede i Ballen havn efter målgangen på 1. etape lørdag sidst på eftermiddagen.

Start på bagbord halse baner vejen for den samlede sejr

Det var slet ikke for at lave en fræk bagbord start fortæller den samlede overalt vinder, Michael Belvad i folkebåden FD 691, da han i den første start på 2. etape af AFI Marine Two Star sejladsen ud for Ballen på Samsø søndag morgen kl. 08:00 ”skød raketten af”, og lavede en perfekt timet bagbord start, og dermed var den første til at krydse startlinien.

”Alle de andre startede på styrbord halse i den anden ende af linien fortæller Michael Belvad”, inden han fortsætter.

”Det er ganske enkelt en nødvendighed. Når vi sejler i nogle af feltets mindste og langsomste både, så er vi nødt til hele tiden at tænke fremad, og vi må for alt i verden undgå ikke at blive kørt over i starten”.

Derfor gik Michael Belvad bevist efter den utraditionelle start, som kunne sikre ham fri luft på det første kryds ned mod Samsø´s sydøstlige punkt, som var første punkt der skulle rundes på den afsluttende etape.

Herefter kom der slæk på skøder, og de tre deltagende folkebåde fulgtes tæt hele vejen mod målet, hvor der kun var lidt mere end et minut mellem dem, da de gik i mål 6½ time senere.

Folkebådene sætter sig igen på tronen

Det meget tætte race mellem de tre deltagende folkebåde, som hele tiden har ligget og presset hinanden, resulterer også i, at der kun er ca. fem minutter mellem den første og sidste folkebåd, efter 13½ times sejlads, se resultatliste

Scankap 99, ”Frk. Fast” blev den hurtigste båd, som ikke var en folkebåd, da den sluttede på en samlet 4.plads, ca. ½ time efter den vindende folkebåd.

I det hele taget lå hele feltet meget tæt på dagens sejlads, hvor den eneste undtagelse var en decideret overmatching, når de tre Seascape 18 både var blevet placeret i sidste start, sammen med de store og meget hurtigere både.

De kunne slet ikke følge med de andre deltagere som de startede sammen med, hvilket betød, at de forholdsvis hurtigt sakkede bagud.

Hurtigste flerskrogsbåd blev Henrik Voldsgaard og Jan lykke i Corsair 28R, FlyUnited, men de deltager ikke i kampen om vandrepræmien, som Århus Sejlklubs formand, der forestod præmieoverrækkelsen betegner, som ”Danmark grimmeste vandrepræmie”.

Lars Thomsen påpegede at der følger forpligtigelser med.

”At der følge den forpligtelse med sejren, at vinderen skal have pokalen stående fremme på kaminen, og den skal returneres nypudset tilbage til klubben til næste års sejlads”.

0650: Scankap 99, ”Frk. Fast” blev nummer fire, og den bedste båd på præmietid, som ikke var en folkebåd

AFI Marine Two Star bød søndag på fantastisk flot sejlervejr. Fotos: Niels Kjeldsen/Pantaenius

Hurtigste flerskrogsbåd blev Henrik Voldsgaard og Jan Lykke i Corsair 28R, FlyUnited.

De små Seascape 18 var overmatchet, da de var placeret i sidste løb sammen med de store både.

Michael Belvad og gast vandt sejladsen på DH.

H-båd sejlede også med. Der er da også 25 af dem i Aarhus Lystbådehavn.

Sejlerne på vej ind til Aarhus. Foto: Niels Kjeldsen/Pantanenius

Motor
content-loader
content-loader
content-loader