Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Ingeniør fra radarproducenten Weibel Scientific, tv., står her med Jonas Høgh-Christensen. PR-foto

Ingeniører udvikler hemmelige ting på Høghens Finnjolle

- Det er som i Formel 1, hvor bilerne ser ens ud, men når du er tæt på, kan du se, at de er lidt forskellige, forklarer Høgh-Christensen. Weibel Scientific udvikler for KDYeren.

Af Troels Lykke |

For otte måneder siden indgik Jonas Høgh-Christensen en usædvanlig samarbejdsaftale med Weibel Scientific, der producerer Dobbler-radarer til brug i bl.a. forsvar og rumfart.

Usædvanlig, fordi aftalen ud over et sponsorat af Høghs OL-kampagne også indebærer en aftale om udvikling af specialkomponenter til båden.

”Finnjollen er én af de få udviklingsklasser på OL-programmet. Der er nogle givne regler for, hvordan båden skal se ud, og hvordan delene må være, men der er også nogle tolerancer. Det er ligesom i Formel 1, hvor bilerne ser ens ud, men når du kommer tæt på, kan du se, at de er lidt forskellige,” forklarer Høgh, der forleden var en tur forbi Weibel Scientific i Allerød for at aftale de videre skridt i udviklingsforløbet.

”Over de sidste seks måneder har vi optimeret og udviklet en masse dele på båden. Og vi har helt klart set forbedringer på de ting, vi har arbejdet med indtil nu. Eksempelvis har vi mindre udfald på masten,” fortæller Høgh og tilføjer, at der bliver arbejdet med en lang række forskellige komponenter – som han af gode grunde ikke ønsker at præcisere alt for meget.

Også en psykologisk effekt
”Det betyder utroligt meget for mig, at vi hele tiden stræber efter at skabe den bedst mulige båd, og at vi ikke står dagen før OL og tænker, at vi kunne have gjort noget mere. Samtidig har det en psykologisk effekt, at jeg kommer med noget, som mine konkurrenter ikke har,” siger Jonas Høgh-Christensen.

Det er Weibels specialviden om bl.a. materialebehandling, som Høgh kan drage fordel af, forklarer Thomas Munkholm Larsen, der er Chief Financial Officer i Weibel Scientific:

”Vi har nogle af Danmarks dygtigste specialister, fx mekanikingeniører, der kan identificere de bedst egnede materialer til specifikke opgaver på Jonas’ båd. Samtidig har vi et produktionsapparat med en unik nøjagtighed, som meget få udviklere i verden kan matche. Blandt andet har vi nogle store fræsecentre her i Allerød, som vi bruger til at producere komponenterne til båden.”

Resultater skal nok komme
Jonas Høgh-Christensen træner i øjeblikket frem mod World Cup-stævnet i Hyéres, der sejles sidst i april. Efter en andenplads ved World Cup’en i Miami tidligt på året har de seneste to stævner været knap så overbevisende – med en 11. plads ved EM i marts og dernæst en 16. plads ved EUROSAF Palma først i april. De mange test af forskellige setup i båden udgør en del af forklaringen.

”Lige nu er jeg ikke helt dér, hvor jeg gerne vil være. Men vi har bygget nogle buffere ind i forløbet, og jeg er sikker på, vi nok skal komme i mål med alt det, vi gerne vil udvikle. Når farten først er der, så kommer resultaterne også,” fastslår en fortrøstningsfuld Jonas Høgh-Christensen.        

Næste stævne for Jonas Høgh-Christensen bliver til World Cup i Hyeres i Sydfrankrig i slutningen af denne måned.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader