Gå til hoved-indhold
Med en stejl, men spids stævn, strømlinet kahyt og flot apteret teak, oser båden af at være i tidløst design. PR-fotoTest
Med en stejl, men spids stævn, strømlinet kahyt og flot apteret teak, oser båden af at være i tidløst design. PR-foto

Test af Monte Carlo 4: Italiensk tidløs mini-superyacht

Monte Carlo MC 4 S imponerede med smagfuld aptering, store kahytter og topfart på 30 knob, men vær parat til at smide før 5,15 mio. kroner, før du sejler ud af havnen.

Af Troels Lykke |

Danmark har en del sejlende mangemillionærer, der bør læsere videre her, hvis de ønsker et ubesværet liv til søs med venner og familie. Men artiklen er også til dem, der drømmer om sejlads på en velsejlende 45 fods luksusbåd, Monte Carlo MC4 S, der planer 30 knob på toppen.

7Marchhastigheden er på 22 knob, hvor der forbrændes 98 liter diesel i timen, når de to 370 hk, svenske Volvo Penta IPS 500 dieselmotorer trækker båden frem, næsten helt lydløst, især når man trækker de to glasdøre til i salonen.

Monte Carlo MC4 S koster sejlklar, med ekstraudstyr 5,15 mio. kroner, forklarer importøren Risbjerg, der holder til ved Silkeborg. Men så kan man fint bo på båden året rundt. For med en stor, lys forkøje og en endnu større midterkøje og en kæmpe salon, er der rigelig med plads.


Generator og aircondition

Og vil du have styr på fugt, kan du bestille mini-superyachten med en generator, samt aircondition, hvor sidstnævnte fås til en merpris på 230.600 kroner. Og vil du blære dig med undervands LED-lys skal du smide 19.735 kroner mere.

Der er i det hele taget meget vise-frem-faktor med båden, der ser ud til at hente inspiration fra de større, italienske Feretti-både.

Fx badeplatformen, der kan sænkes via hydraulik eller solsengen oppe på den lille flybridge eller et kamera til 14.607 kroner agter, der gør det lettere at lække til i havnen, når de blinde vinkler opstår.

Bose-højtalerne lød også virkelig godt, da vi prøvede dem af. Sidedækkene er dejligt brede at gå på og søgelænderet er ikke bare til pynt.

Det har en højde på over en halv meter og giver god sikkerhed, når man bevæger sig ud foran hvis man vil smide sig på solengen fremme. Mere usikkert er det dog ved solsengen på flybridgen, hvor søgelænderet er lige lovligt lavt i forhold til sikkerheden, efter vores smag.

Tidløst design

Med en stejl, men spids stævn, strømlinet kahyt og flot apteret teak, oser båden af at være i tidløst design. Den tolv tons båd er den mindste, der bygges på Monte Carlo Yacht i Monfalco i Italien.

Et værft, der ejes af den franske Beneteau-koncern. Ud af havnen gik som en leg kunne jeg se da skipperen med et joystick fra Volvo Penta, styrede os sejlerjournalister fra kajen, ved den royale sejlklub, Real Club Náutico de Palma, der ligger på Mallorca.

Fra førersædet kunne han åbne ruden og stikke hovedet ud og se præcist hvor langt han var fra båden ved siden af.

Havde sidevinden været hård var bovtrusteren aktiveret, men vi gled ubesværet ud i båden, som selv et ældre ægtepar kan håndtere. Bølgerne var dovne, da jeg satte mig ved rattet på det bløde førersæde, og skubbede gashåndtaget helt frem.

Båden stejlede kun 15 grader, der var derfor ikke nødvendigt at trimme stævnen ned for at kunne se vandet, uden man skulle rejse sig op fra det bløde førersæde og styre mens det elektriske tag var skubbet tilbage, så solen kunne strømme ind.

Vil man have et endnu med udsyn skal man købe Monte Carlo MC 4 flybridge, en helt identisk udgave, der er 89.700 kroner billigere end MC4 S-modellen, som vi testede. På flybridge-modellen får man solseng, grill, sofaarrangement og fin styreplads. Flybridge-løsningen giver især mening sydpå i Middelhavet.

Stejlet undervandsskrog

Undervandsskroget er, som det ses på sejlbillederne, meget stejlt fremme og det gav god rolig sejlads, da vi krydsede de store, dovne Middelhavsbølger.

For fuld gas kan båden kun dreje i store buer, men det er i det hele taget svært at sige noget negativt om sejlegenskaberne.

Når vi ramte bølgerne var der heller ikke, som det høres på billigere både, en lyd fra skrogsiderne eller raslen fra apteringen man kunne høre. Men det kan man også roligt forlange med en båd, der koster som en mindre strandvejsvilla.

Aptering i top

Aptering i verdensklasse kan også forlange. Og det er det møder man på Monte Carlo MC4 S, ægte læder ses også fremme ved førersædet. Det bedste sted at være, er i den store salon med store ruder.

Til bagbord er et fint pantry i høj stil, men også med skabe, der tager udsynet når skipperen skal orientere sig bagud. Pantryet er placeret tilbage ved de to skydedøre, så mados hurtigt kan komme ud.

I styrbord side er en fin salon, hvor der let kan sidde seks personer. Forkahyt og især midterkahyt vidner om en indretning, hvor der skal være god plads og med to tilhørende toiletrum.

Man kan derfor let forestille sig at holde tre ugers sommerferie i Monte Carlo MC4 S. Og jo båden koster over fem millioner kroner sejlklar med diverse ekstraudstyr, men det tidløse design hjælper gevaldigt med at holde en høj gensalgsværdi.

Monte Carlo MC 4 S

Længde overalt 13,79 m

Bredde 4,06 m

Vægt i tør tilstand 12 ton

Vægt i test tilstand 12,8 ton

Brændstofkapacitet 2 x 550 l

Vandtank 401 l

Antal toiletter 2 stk.

CE-kategori B12/C14/D14

Dybdegang (min/max) 0,9 – 1,15 m

Antal køjer 4 stk.

Topfart 30,1 knob

Generator 1 3.5-kW Cummins

Pris standard med 2 x 370 hk Volvo IPS 500 4.355.425 kr.

Pris for testbåd med ekstraudstyr cirka 5.155.425 kr.

Pris standard MC4 Flybridge 4.445.125 kr.

Forhandler www.Risbjerg.dk, Them.

Værft Monte Carlo Yacht, Italien, Beneteau.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader