Gå til hoved-indhold
Den norske båd med ødelagte sejl. Foto: Kim SpechtKort Nyt
Den norske båd med ødelagte sejl. Her er båden i Hvide Sande havn. Foto: Kim Specht

10 norske sejlere reddet ud for Hvide Sande

40 timer tog det redningsfolk at få en 60 fods norsk sejlbåd i land i hård kuling og seks meter høje bølger. Læs dramatisk beretning af redningsmand Søren Christian Vibæk Larsen.

Af Troels Lykke |

Fredag morgen den 14. oktober 2016 klokken 2.30 blev Hvide Sande Redningsstation kaldt ud til en norsk lystbåd, som udsendte May Day 30-40 sømil Vest fra Hvide Sande. En redningsaktion, som tog mere end 40 timer i hård kuling.

Der var 10 mand om bord på sejlbåden, som var en 60 fods havkapsejladsbåd, de havde fået grej i skruen. Sejl var flænget og de drev vestover med 4 til 6 knob.

6 meter bølger

Det var kuling i området hvor det blæste 15-18 m/s og cirka 6 meter bølger, der lå et stort skib, som prøvede at give dem læ for vinden indtil hjælpen nåede frem og gav dem lidt sikkerhed.

Vi afgik med Emile Robin fra Hvide Sande og satte kursen mod de nødstedte, men pga. den store afdrift fandt vi først frem til dem ca. 45- 50 sømil fra kysten, fortæller redningsmedarbejder fra Kystredningstjenesten fra Hvide Sande, Søren Christian Vibæk Larsen på facebook.

Han fortæller videre.

Da vi nåede frem drev de ca 4-6 knob i timen bare for rigning og de ødelagte sejl hvilket besværliggjorde arbejdet med at få en trosse over til dem i de høje bølger.

Pga. vejret og sikkerheden for de 10 mand ombord på sejlbåden blev redningsskibet Vestkysten, som på det tidspunkt lå i Hirtshals sendt ud for at hjælpe med redningsaktionen og være standby i tilfælde af total evakuering, mens redningshelikopteren holdt standby i det tilfælde af at der skulle blive brug for dem.

Trosse sprang

Efter en times tid eller to lykkedes det os at få skabt en forbindelse så vi kunne begynde at slæbe dem sikkert i havn, men efter at have slæbt en times tid sprang den ene af trosserne så vi begyndte igen at drive vest på med en 4-5 knob ( se 3.20 min. inde i filmen i bunden af artikel) men vi havde stadig en trosse overe til dem men de kunne ikke sikre den så meget at det kunne holde.

Vestkysten ankom nu til området og vi forelage besætningen på lystbåden at de nu kun havde et forsøg til at få etableret en forbindelse og få trossen sat ordentlig fast så det kunne holde i den kraftige sø hele vejen i havn.

Endnu lyst

Eller at evakuere skibet imens det endnu var lyst og vi ville så få en helikopter ud til at hjælpe til med evakueringen da det ville blive et farligt foretagende, og de skulle bestemme sig indenfor et kort tidsrum hvad mulighed de ville vælge.

De / vi besluttede at gøre endnu et forsøg på at få en trosse gjort fast og håbe på at det kunne holde og hvis den sprang endnu engang var sidste udvej total evakuering.

73 sømils bugsering

Det lykkedes endelig at få trossen gjort forsvarlig fast og så kunne vi begynde den lange bugsering hvor vi efterhånden var nået ud på 73 sømil fra kysten tilbage til havnen i Hvide Sande.

Hele vejen tilbage til havnen blev vi eskorteret af Vestkysten som lå tæt på og gav os en ekstra sikkerhed og efter ca 73 sømil fra land var vi endelig tilbage i sikkerhed.

Lørdag aften ca kl 21.00 i Hvide Sande og kunne ånde lettet op over at have fuldført redningsaktionen og fået alle 10 mand sikkert i havn efter ca 41 timer på havet i det hårde vejr.

Se video af redningsaktion

Båden drev 4 til 6 knob for sejl alene, før den blev reddet. Foto: Kim Specht

Motor
content-loader
content-loader
content-loader