Gå til hoved-indhold
Niels med rigtigt skæg, som han ikke har i dag. Fra One Ton Cup på Mallorca 1986. Han siger om 1986, at det var året, hvor han kunne gå på vandet på grund af de mange sejre. Hertil har solbrillerne dog nok også hjulpet. Foto: Privatfoto
Niels med rigtigt skæg, som han ikke har i dag. Fra One Ton Cup på Mallorca 1986. Han siger om 1986, at det var året, hvor han kunne gå på vandet på grund af de mange sejre. Hertil har solbrillerne dog nok også hjulpet. Foto: Henrik Hansen

Bøje: Niels Jeppesen – … til verdenskendt (2)

Vi vidste ikke, hvordan man skrev en kontrakt, så vi endte med at skrive den på bagsiden af en avis, fortæller Niels Jeppesen til Bøje om salget af den første X-båd.

Af Bøje Larsen |

Som fortalt i sidste blog om Niels Jeppesen svarer han på spørgsmålet om, hvordan han kan holde til at være i samme job i 40 år. Han henviser ud over de mange glæder til, at han jo ikke ”færdiggjorde en egentlig uddannelse”.

Da Niels fortalte det, tænkte jeg bagefter: Det med ingen uddannelse har Niels engang på hjemmesiden for Banner 30 trukket hårdere op sådan her: ”Jeg prøvede på at blive uddannet skibsingeniør i Helsingør – på skibsteknikum. Men efter et halvt år droppede jeg ud – det var ikke mig – uddannelsen var ikke fokuseret på at tegne sejlbåde, som var min lidenskab. 

Så forsøgte jeg at komme på seminarium i Vordingborg, men blev afvist pga. for dårlig studentereksamen. I mellemtiden tog jeg så enkeltfags HF i nogle af de fag, hvor jeg havde gjort det ekstra dårligt, og jeg syede sejl hos Hamlet Sejl i Helsingør mm. I 1977 kom jeg så ind på Haderslev Statsseminarium, der hvor man kom ind med det laveste gennemsnit.” Og derfor kom X-yachts til at ligge i Haderslev.

Dårlig i skolen - god i arbejdslivet 

Nu er der ingen, der vil beskrive Niels som ubegavet. Det har hans senere resultater vist. Hans forældre var også to velbegavede læger (og sejlere, bl.a. med en Grinde). Men forløbet er ikke sjældent for virksomhedsstiftere. 

Måske tænder skolen dem ikke; det kunne den have gjort, men det fungerede ikke. Det sætter dem udenfor. Måske får det dem også til at føle sig udenfor. Og arbejdet i virksomheden bliver så en måde at sætte sig igennem på, også over for de etablerede. Fra baggrunden i Stubbekøbing og Haderslev vinder man så ind selv i de etablerede sejlerkredse – og på verdensplan. 

På mit plan har jeg nok også medoplevet det lidt, ”Sundet” set med outsiderens briller – uden at jeg ved, om Niels det på den måde. De dygtige sejlernavne dér med deres design-belønnede Spækhuggere, eller hvad det var, som bare sejlede fra én. De er selvfølgelig ok, men set udefra.

Jeg: Hvad har du været mest glad for i dit arbejdsliv?

Niels: ”Mest glad for … det er jo altid sådan, at når man tænker tilbage, så er det nok de minder, man har som ung, der er de sjoveste. F.eks. da vi vandt ¾ ton cup i Finland i 1981 med en X-102 og igen i 1982 og flere følgende år. 

1986 var et af de fantastiske år, hvor vi kunne gå på vandet. [Meget praktisk, hvis man er i sejlsport, BL] X-One Tonneren ”Andelstanken” vandt One Ton Cup, og X-One Tonneren ”Seaways” blev nr. 4, da One Ton Cup sejledes på Mallorca. X-3/4 Tonneren ”Front Runner” blev 2´er, da ¾ Ton Cup sejledes i England.

Og vildt for os som helt unge var, da vi vandt Sjælland Rundt i 1979 med prototypen til X 79, hvor vi jo kom i mål to timer før Lars Ive i hans J 24. J 24 var USA’s nye One design båd, der forsøgte at få fodfæste i Skandinavien. Svenskernes Albin Express og Maxi 80 Racer var deres svar, ligesom X 79 jo så blev Danmarks svar. 

Da vi kom i havn i Helsingør og sundede os i klubhuset kom en farverig person, Folke Larsen, hen til os. Han var kommet i mål en halv dag efter os, i en Sprinta Sport fra Dehler – det skulle også være noget af det hotteste. Han ville købe vores X 79. Vi vidste ikke, hvordan man skrev en kontrakt, så vi endte med at skrive den på bagsiden af en avis. Køberen overtog båden med det samme.” 

Nu er Klodshans og svinedrengen fra provinsen kommet til hoffet.

X-79’eren var Niels' første store succes. Jeg (Bøje) har engang hørt, at X’et i X-yachts opstod, fordi Niels var på rejse i Ægypten, da hans storebror Lars hjemme skulle finde et navn. Lars fandt på X’et som et midlertidigt bud, men det hængte så ved. Jeg fik ikke checket historien, da jeg talte med Niels til denne blog. Arkivfoto: segel-bilder.de

Motor
content-loader
content-loader
content-loader