Gå til hoved-indhold
Efter et par måneder på værftet i Svendborg er redningsfartøjet nu klar. Her under en testsejlads. Foto: Svendborg Yacht VærftKort Nyt
Efter et par måneder på værftet i Svendborg er redningsfartøjet nu klar. Her under en testsejlads. Foto: Svendborg Yacht Værft

Nybygget redningsbåd med optimale propeller

Flere eksperimenter danner baggrund for valget af propellerne på Svendborg Yacht Værfts redningsbåd. Beredskabsstyrelsen i Nordjylland får glæde af fartøjet.

Af SØREN STIDSHOLT NIELSEN, FYNS AMTS AVIS, SØSIDEN |

Funklende af gråt aluminium og orange glasfiber står julegaven til Beredskabscenter Nordjylland i en værftshal i Svendborgs industriområde. Det nybyggede, trailerbårne fartøj hos Svendborg Yacht Værft på Kuopiovej har været et par måneder undervejs.

- Vi er ved at have klaret det hele, så den kan leveres inden jul, siger direktør Teit Kjeldersgaard til Fyens.dk.

Propel med særlig afskærmning

I torsdags blev fartøjet trailet til rampen på havnen i Rantzausminde. Her blev det søsat til en testsejlads på Sundet.

- For at få maksimal ydelse har vi eksperimenteret en del med forskellige typer propeller til udenbordsmotorerne. Hver propel har en særlig sikkerhedsafskærmning, der ikke er standard. Så du kan ikke lige slå op et sted og se, hvilken type, propellen skal være. Det skal prøves i praksis, forklarer Teit Kjeldersgaard.

Da Fyens.dk besøgte værftshallen i fredags, var den sidste klargøring af fartøjet igang. Fx ankom et par teknikere for at installere et infrarødt søgekamera. 

Dette avancerede, varmesøgende apparatur til eftersøgning i mørke eller i usigtbart vejr kompletterer et instrumentpanel med alt, hvad der skal til på et moderne, mindre redningsfartøj.

- Vi er klar til at levere flere, lyder det fra Teit Kjeldersgaard.  

Godt 30 knob i test

Det små ni meter lange fartøj er det tredje, der baserer sig på værftets basismodel udviklet til lufthavnen i Kastrup. Nummer to i rækken blev leveret til Beredskabsstyrelsen på Bornholm.

Det nye redningsfartøj med base i Thisted er gjort synkefrit med en punkterfri, fast fender og små tre kubikmeter skummateriale under dørken.

Ved testen ud for Rantzausminde nåede det 2700 kg tunge fartøj op på godt 30 knob fremdrevet af de to 115 hk Mercury-firtaktere.

I redningsbådens fribord i bagbord side er indbygget en bred lem, som giver direkte adgang til vandet. Lemmen kan anvendes ved personredning eller til flydespærringer.

Kilde: Fyens.dk

Efter flere eksperimenter er den optimale propel-type nu fundet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader