Test: Frost 38 – et ultra let alternativ fra Faaborg
Sydfynske Frost 38 er i kulfiber og vejer kun 3600 kilo. Kahytten er spartansk, uden et stykke ærligt træ, selv dørken er væk. Båden er lynende hurtig med slæk på skøderne.
To m/sek. vind var der i september på Faaborg Fjord.
Alligevel var det sjov sejlads for BådNyts udsendte, der var med på en onsdagsejlads i det sydfynske. Jeg fik lov til at styre båden inden starten gik. Og den danske letvægter rykkede ved de mindste vindspring, men bådens fartpotentiale kommer først frem, når der er mellemluft.
Her lægger bådens sig med chinen, der er tilbage i skroget, nede i vandet og den våde overflade reduceres.
Rorpind – er som en jolle
Styringen foregik med rorpind, der er en enkel løsning, der ikke stjæler plads til rorsystemer under cockpittet. Trods 3,6 ton føltes den grønne båd, som en stor jolle, for når der blev trukket i rorpinden reagerede den nye Frost 38 prompte.
Når det blæser er båden stabil, da den har en dybgang på 2,3 meter og en 1,4 ton tung torpedo køl. Samtidig var udsynet fint fra styrepositionen, da rorsmanden er placeret langt fremme i det store cockpit, hvor der er god plads til taktikeren, der kan stå helt tilbage på den sænkede agterperron.
En rorsmand og tre gaster i cockpittet virkede fint, da fynboen har valgt at få et stort arbejdscockpit. Derved kan der arbejdes ved de store, selvskødende Harken-spil, hvor de bagerste er til storskødet, der reguleres ude i siden, mens fokken køres på de forreste spil på cockpitkarmen, der i øvrigt giver god rygstøtte.
Bom lige lav nok
Løjgangen er sænket og sat tilbage og skal reguleres af taktikeren, der også skal tage sig af hækstaget, der reguleres ved siden af med god udveksling.
Duk dig
Bommen er, efter min smag, sænket lige meget nok. Er du bare 1,70 meter høj, så skal du dukke dig, når der vendes eller bommes. Men højden på bommen kan jo hæves, hvis man ønsker det, hvis der en dag løber en bestilling ind på båd nummer to.
Men båden er primært bygget til Jakob Frost. Han bruger den til kapsejlads med vennerne og tursejlads med hustru og to børn.
Presset af X-99 - i kort periode
Og den sejler godt. For i aftenkapsejladsen kom vi først i mål, selvom en X-99er nærmede os et par gange, da vinden droppede helt. Men vi vandt på DH i et felt på små tyve både.
For den lette Frost 38 rykkede med 4,6 knob over grunden, efter vi satte gennakeren. Det er især når der er slæk på skøderne, at den danske one off-båd er hurtig. Frost 38 er ikke sat op med en almindelig spiler og skal derfor ’krydse’ på læns, Jakob Frost ønsker ikke at bakse med en spilerstage.
Han ønsker heller ikke et bovspryd til gennakeren, til gengæld er bådens stævn forlænget tre fod, så gennakeren hæfter langt fra fokken.
Sejlede fra 3,2 ton tungere X-41
Bådens gode sejlegenskaber viste sig også i kapsejladsen Brandsø Rundt, hvor den krydsede lige op med X-41 og Xp 44, men når der blev faldet ti grader fra vinden så rykkede Frost 38 mærkbart fra de større både, fordi den fx er præcis 3,2 ton lettere end glasfiberbåden X-41 på 6,8 ton.
Om vægten på Frost 38 siger Jakob Frost, der på to år byggede båden til sig selv i 40 års gave.
- Båden sejler bedst fra fem m/sek. Der sejler den overraskende sit DH-mål hjem, vi stikker af når der er slæk på skøderne. Den sejler nemlig over sin teoretiske vandlinje fordi den er så let, forklarer bådebygger og medejer af Tuco-værftet i Faaborg. Skrogsiderne i kulfiber er kun 21 millimeter tykt og har har en PVC-skumkerne i midten.
- Havde vi bygget samme båd i glasfiber var den cirka et ton tungere. Vi har sparret 1600 gram per kvadratmeter i forhold til hvis vi havde bygget den i glasfiber, dertil skal lægges at vi sparer flere hundrede kilo ved ikke at have apteret båden i kahytten i krydsfiner, men bare har den i rå kulfiber, siger Jakob Frost. Masten fra John Mast i Greve er ikke i kulfiber, men i alu.
Ifølge bygherren er der kun 30 kilo at spare ved at købe en kulfibermast. Og et masterør med rig i alu, vejer da også kun 110 kilo.
- Samtidig jeg sparer vel 150.000 kroner ved ikke at købe en kulfibermast, siger fynboen, mens vi stikker af fra feltet i Faaborg. Han har dog rigget masten op med stærk og dyrere rodrig.
Uden søgelænder og CE-godkendelse
Både på 38 fod har normalt søgelænder, men Frost 38 er uden, da ejeren ikke synes det er nødvendigt, har han erfaret efter familietur i båden i tre uger.
Det manglende søgelænder betyder imidlertid at båden ikke kan CE-godkendes, men det gør ikke noget, da båden ikke i første omgang er bygget for videresalg.
-Men kommer der en køber af en ny Frost 38 vil jeg ikke afvise at bygge en ny, siger Jakob Frost, der ikke vil tale om bådens pris, men på BådNyt anslår vi at båden står i 2,5 mio. kroner, alt afhængigt af byggematerialer og sejlvalg.
Autolaker sørgede for skinnende skrog
På denne båd er sejlene laminat-sejl fra One Sails og den grønne metallak er også noget man typisk betaler 70.000 kroner ekstra for. Her fik Jakob Frost en autolaker til at sprøjte lakken på, da det kræver en særlig ekspertise.
Samlet set viser Frost 38 sig fra den gode, positive side.
Den er let at sejle, let at håndtere, hurtigere end andre både i samme størrelse, fordi den er lettere og der er mange praktiske løsninger.
Smart er det også at båden er med el-motor, det giver også en vægtbesparelse, selvom fire litiumbatterier til hver 20.000 kroner, og en samlet vægt på 120 kilo.
At der er el-motor er samtidig et signal om at denne båd primært er til at sejle med sejl, da en el-motor trods alt kun kan sejle fem knob i fem timer.
Frost 38
Konstruktør Jan Pedersen, design big
Overaltlængde 11.50m
Skroglængde 11.50 m
Vandlinie længde 10.9 m
Bredde 3,40 m
Dybgang 2,30 m
Vægt 3,6 ton
Kølvægt og procent 1,40 ton
Vandtank 100
CE-mærkning ikke sket endnu
Mastehøjde over vand 16,5 m
Storsejl 37,6 m2
Fok 1 34,2 m2
Fok 2 23,0 m2
Gennaker A2 113,00 m2
Gennker A5 66,00 m2
El-motor E-Torque fra Karsten Andersen
Anslået pris sejlklar fuldt ustyret 2,5 mio. kr.
Værft www.tuco.dk, Faaborg
40-årige Jacob Frost, th. nyder hans nye lette båd. Vi forstår ham efter en test. Han har dog stadig sin Folkebåd. Foto: Troels Lykke
Primitiv men rummelig.
Dejligt åbent cockpit.