Gå til hoved-indhold
Tarok, Swan 45 fra Helsingør med Erik Berth, går her bag Radich på Soto 40 i sejladsen, der lå syd for Hven. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Tarok, Swan 45 fra Helsingør med Erik Berth, går her bag Radich på Soto 40 i sejladsen, der lå syd for Hven. Foto: Troels Lykke

ORC VM: Gode udsigter for dansk Swan 45 og X-37

Vinden lod vente på sig ved ORC-VM i Skovshoved Havn, hvor programmet var ændret fra Offshore til Inshore sejladser. Det blev til én sejlads, med to danske topplaceringer.

Af Mathilde Ive |

VM slutter på lørdag. 1300 sejlere kæmper løs i KDY og Egå Sejlklubs stævne.

Der blev spejdet langt og længe efter vind på de tre baner ved ORC VM i går. De 131 både blev sendt på vandet fra morgenstunden af, men den lette morgenbrise blev aldrig stabil nok til at starte sejladserne.

Først sen eftermiddag blev dagens ene sejlads sat i gang, da søbrisen - vanen tro - tikkede ind. Den lange ventetid havde heldigvis ikke sløret de to topplacerede danskeres præstationsevne. 

Kun for sjov – men meget alvorligt 

På bane A, fastholdt Erik Berth i Tarok sin andenplads, og det var KDY’eren godt tilfreds med, viser resultatlisten

”Det er gået rigtig godt, men alt kan ske”, konstaterer Berth på molen efter dagens sejlads. Besætningen om bord på Berths Swan 45 SD’er, har sejlet sammen i alt fra ét til 20 år, men ambitionen er klar:

”Vi har en taktik om, at vi starter, lægger os på toppen og avancerer derfra,” siger den rutinerede skipper med et smil på læben, og tilføjer, ”vi sejler kun for sjov – men meget alvorligt, og derfor er jeg stor fan af ORC, for her kender man spillereglerne.”

Tarok-båden, der har deltaget ved flere ORC-stævner inkl. VM i Kiel, har en helt ny skrogprofil godkendt af ORC, som i går skulle gås efter af stævnets målere.

”Man kan ikke tillade sig at træde ved siden af. Når vi ikke er ens både, så bliver man nødt til at bekende sig målebestemmelserne,” siger Berth. 

På førstepladsen foran Tarok, ligger den italienske TP52’er Freccia Rossa, der gik i mål et helt minut i korrigeret tid, før den danske Swan-båd i dag. 

Fan af ORC - X-37 på 3. plads

Længere mod syd på bane C, har en anden dansk besætning placeret sig i toppen efter gårsdagens sejlads. Michael Mollmann (HANSEN) fra KDY ligger på en tredjeplads efter de første fire sejladser, men ambitionen er at kravle længere op af stigen.

”Vi går efter at vinde – det er ingen hemmelighed,” siger ejeren af X-37’eren, der har sejlet ORC-stævner i 12 år med den samme besætning.

”Vi har haft massere af udfordringer med at lære ORC-regelsættet at kende, men det er den bedste måleregel. Du ved hvad, du kan forvente,” forklarer Mollmann, der tog en 8. plads ved VM i Kiel i 2014, og en andenplads sidste år i Barcelona. Og i år vil den danske besætning så gå hele vejen.

”Vi har arbejdet som gale for at blive klar til i år, og nu går vi efter det,” siger KDY’eren inden morgendagens Offshore. Foran danskeren på bane C, ligger den hollandske Italia 9.98 (Bachyachting racing tea) og den franske J-112E, Lance 12. 

Tid til Offshore

I dag venter verdensmesterskabets første distancesejlads, som er sidste brik i kvalifikationsrunden, som udgøres af fire inshore og én offshore sejlads. Skippermødet er sat til kl. 12.00 med start kl. 14.00.

X-37 Hansen fra Rungsted er på samlet 3. plads. De lavede ingen manøvrefejl kunne minbaad.dk konstatere fra pressebåden. Foto: Troels Lykke

Steen Christensen, nu med 160 kg bly ved masten i hahytten, nåede ud til en forsinket første sejlads om tirsdagen, hvor de fik stryg af en anden Italia 9.98, men blev 8 i sejladsen med 59 både. Efter problemer på måling, er båden nu røget ned på en 30. plads, viser resultatlisten. Foto: Troels Lykke

Morten Henriksen fra Odense er en suveræn taktiker. Holdet fører i gruppe b med norsk Landmark 43. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader