Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Foiler er modeordet i sejlsport de seneste år. Og du kan se her hvorfor, båden letter nærmest.

Vil foilerne afgøre Vendee Globe?

IMOCA 60 klassen er altid på jagt efter det nye inden for teknologien. Fra 6. november tager foiler eller foil-boards meget opmærksomhed. Journalist Morten Brandt går igen i dybden.

 

 

Af Morten Brandt, shorthand.dk |

IMOCA 60’erne har så lang tid som jeg kan huske tilbage været både fra den spidseste ende inden for bådedesign.

De er alle produkter af IMOCA protokollen, der må være den mest åbne måleregel verden endnu har set.

Denne åbenhed og udviklingslyst har skabt smukke både gearet til ocean-krydsning med slæk på skøderne.

Selv lægfolk kan se, at IMOCA 60erne er de rene fartmaskiner. Og i den forestående udgave af verdens hårdeste sejlads for singlehandsejlere Vendee Globe kommer bådene ikke til at skuffe.

For naturligvis har bådene denne gang fået foiler, der stabiliserer og delvist løfter dem ud af vandet.  

5 knob hurtigere

Der går rygter om, at fartforskellen på halvvind i ca. 10 m/sek. skulle være 5 knob. Altså, en ikke foilende båd går 22 knob, mens en foilende går 27!

Unægtelig en skræmmende forskel, hvis man ikke sidder på en af de kun 6 foil-udrustede både ud af i alt 29 startende. Den officielle udmelding er, at bådene skulle være op til 5% hurtigere. 

Sandheden er, at de forskellige teams holder kortene så tæt ind til kroppen, at der uden for de snævreste kredse reelt ikke er nogen der ved, hvor meget hurtigere bådene er under optimale forhold, og hvor meget langsommere de er under det modsatte. 

Hemmeligt besøg i Danmark

Men hvorfor er det netop nu, at IMOCA går på foilerne. Der selvfølgelig er tråde direkte til America’s Cup, men foil-tanken har længe spøgt i den udviklingsglade klasse.

For mindst ét team har flirtet alvorligt med det såkaldte Dynamic Stability System DSS, længe før den 34. America’s Cup løb af stablen. DSS er brandet under navnet Infinity. Det danske værft Danish Yacht i Skagen byggede nogle Infinity-både. 

Et vedholdende rygte fortæller om en dag, hvor to sorte SUVer rullede op til værftet på toppen af Danmark.

Ud steg et antal mænd i mørkt velsiddende tøj og solbriller. De skulle ud og prøve en Infinity 38 med DSS. Det var, hvis rygtet taler sandt, Alex Thomson og Hugo Boss teamet på rekognoscering. De var på jagt efter en ”killer application” til den båd, der skulle bruges i 2016 udgaven af Vendee Globe. 

DSS ikke et foil-system

DSS er i den forstand ikke et foilsystem, men som navnet antyder, et stabiliseringssystem, hvor et horisontalt daggerboard, der kan skydes side til side, skaber så meget lift, at man tage vægt ud af kølen og derved bygge båden lettere samtidig med, at den kan bære mere sejl.

Systemets svaghed er, at DSS-effekten kun spillede 100% i et begrænset omfang.  

Se video om DSS og Infinity 

En båd der har taget DSS og videreudviklet det er den schweiziske Quant 23. Her har man en relativ dyb køl og to dagger boards, der går ud horisontalt og som løfter båden helt ud af vandet. 

Video med Quant 23 

Alex Thomsons Hugo Boss var tæt på at synke under Transat Jacques Vabre sejladsen. Hans team har ikke nået at lave generation 2 foiler. 

Mini 650er gik på foilerne

Det næste og mere synlige tegn på, at der var foil-røre i IMOCA-klassen var, da man pludselig i 2013 endnu inden den 34.

America’s Cup var overstået, så en Mini 650 med America’s Cup 72 Class lignende L-foiler – bortset fra at foilerne var vendt om, så L’ets vandrette del vendte væk fra båden.

Faktisk var der flere, der mente, at der var tale om en joke eller en form for røgslør. Senere kom der flere billeder og mere video der viste en form for udvikling, men det var langt fra overbevisende.  

Dumpede test med et brag

Men det var alvor med Mini 650eren. For cirka et år senere var der med ét flere IMOCA 60erne med foiler. Formen på foilerne lignede i den grad det, der var set på Mini 650erne.

Der begyndte at cirkulere videoer, men der var fortsat ikke klare meldinger om, om det de nye både havde fundet den efterstræbte killer application. 

En længe ventet lakmus-prøve var 2015-udgaven af sejladsen Transat Jacques Vabre, der går fra Frankrig til Brasilien. Her var alle 6 foil-både til start sammen med yderligere 14 old school IMOCAer. 

Kort tid efter starten ramte en dybt lavtryk fleeten og tvang 5 af de 6 foilbåde ud sammen med yderligere 6 både.

Der var altså kun 9 både, der gennemførte. Først blev PRB med Vincent Riou og Sebastien Col i en båd med konventionelle buede daggerboards.

Nummer 2 blev den eneste gennemførende foilbåd Banque Populaire VIII med superstjernesejleren Armel Le Cléac’h og Erwan Taberly.

Det var langt fra den overbevisende præstation, der var sat i vente. Omvendt var det debut for bådene under rigtige race-forhold i det ekstreme vejr og søs som bådene kommer ud i. 

Siden da 5 af de 6 både fået foil-generation 2 om bord, hvilket uden tvivl har forbedret bådenes performance og stabilitet. Udtagelse af Hugo Boss, der var tæt på at synke på sejladsen under Jacques Vabre. Oddset på at Hugo Boss udgår af Vendee Globe er i øvrig højt.

Jean Pierre Dick er blandt favoritterne. Men som for resten af flåden må han undgå uheld - og kan foilerne holder hele vejen rundt om jorden? 

Lidt foil-facts

Foilerne er ikke overraskende lavet i kulfiber. De består af et fjedrende skaft, der har tætte relationer til DSS-systemet og en tip, der når hastigheden stiger og båden krænger øger lift og bidrager til stabiliteten.

Bådene har et foil på begge sider af båden. De har to ror og en svingkøl. Det forventes, at der kommer mere information om foilerne, tanker og teorier bag, når sejladsen kommer i gang. 

Her en forklaring på Safrans foil-system. 

Måske er der ikke den store fartforskel mellem en båd med og uden foiler – heller ikke på åbne kurser – eller er der? Bedøm selv her får du to klip. 

Her Banque Populaire VII 

Last man standing tilgang

Den største udfordring for alle skippere er at holde deres både ship shape og undgår havarier af enhver slags.

Med tanke på, at de foilende IMOCA 60ere er første generation er der endog meget stor risiko for at teknologien ikke klarer en så strabaserende tur.

I den sidste artikel før starten vender jeg tilbage til hvem der er at betragte som favoritter og hvorfor, men som du måske aner kommer jeg ikke til at sætte min penge på foilende IMOCAer – ikke i denne udgave Vendee Globe.

Under seneste Vendee Globe var der over en million besøgende i Race Village i de to uger før sejladsen startede. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader