Gå til hoved-indhold
Mads Kolte-Olsen, der fornylig fyldte 50 år, kæmper for at skaffe millioner. Over fire år bruger OL-landsholdet 70 mio. og Team Danmark betaler cirka det halve. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Mads Kolte-Olsen, der fornylig fyldte 50 år, kæmper for at skaffe millioner. Over fire år bruger OL-landsholdet 70 mio. og Team Danmark betaler cirka det halve. Foto: Troels Lykke

Danmarks landshold mangler millioner frem mod Tokyo

Torm skærer ned i støtten til OL-landsholdet, der derfor har brug for et tocifret milliionbeløb frem mod OL i Tokyo 2020. Generalsekretær i DS, Mads Kolte-Olsen, vil nu forbedre kommunikationen.

Af Troels Lykke |

Næste gang sejles OL i Tokyo i 2020. Og det forventes også at blive lige så dyrt, som I Rio. Det ligger langt væk og det er dyrt at sende sejlere, men også syv containere med grej og både til Japan, som Dansk Sejlunion gjorde det i Rio.

Alene det danske Meeting Point, et performance center for sejlere og trænere, der kun lå en kilometer fra Marina da Gloria i Rio, kostede 1,2 mio. kroner.

Et beløb som Dansk Idrætsforbund dog betalte for, efter pres fra holdchef Frank Eriksen.

Det har været et dyrt OL i Rio. Siden 2012 og frem til OL-finalen i 2016 har sejlerlandsholdet brugt 70 mio. kroner, heraf kommer halvdelen fra Team Danmark og en stor del kommer fra Torm og en mindre del fra Dansk Sejlunion, oplyser generalsekretær i Dansk Sejlunion, Mads Kolte-Olsen til BådNyt på gaden, hvor bladet går backstage på OL-landsholdet.

Alene i 2016 har Team Danmark støttet sejlerlandsholdet med ti mio. kroner, oplyser Team Danmark-direktør Lone Hansen, som vi mødte på stranden, da hun så på Nacra 17-sejlads.

Mindre fra Torm Fonden

Torm Fonden har over en fireårig periode støttet med et tocifret millionbeløb. Det tal forventes at komme under ti mio. kroner. 

- Vi vil derfor samle et hold af partnere, hvor Torm Fonden er med igen, men med et mindre beløb. Vi søger især virksomheder, der arbejder inden for vand og vind. Vi vil tilbyde virksomhederne at sejlerlandsholdet er en platform for virksomheden. Vi vil vise dem at sejlerlandsholdet er en succes og er attraktive. Vi sejlede to medaljer hjem i Rio og der blev sendt tre timers sejlsport hver dag hjem til Danmark under OL fra TV2 Charlie med Mikkel Beha og sønnen, Emil.

- Det var fantastisk eksponering, forklarer Mads Kolte-Olsen.

Bedre kommunikation skal skaffe penge

En af måderne at tiltrække sponsorer på er at forbedre Dansk Sejlunions kommunikation.

- Jo bedre vi er til at kommunikere jo mere attraktive vil vi være overfor sponsorer med intern og eksterne branding og oplevelser med kunder, siger han og uddeler en folder om hvorfor sejlerlandsholdet er værd at bruge penge på. I den står der blandt andet: Vores samarbejdsrelationer er præget af vidensdeling, samskabelse og innovation. Vores beslutningsprocesser er gennemsigtige og troværdige.

Team Danmark blev atter venligt stemt, da Danmark sejlede to bronzemedaljer hjem. En af dem var i 49erFX med Jena Mai Hansen og Katja Salskov-Iversen. Foto: World Sailing

Motor
content-loader
content-loader
content-loader