Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Bianca 27 var en pionerbåd og en af de helt store succeser i dansk bådebyggeri. Foto: Bianca27.net / SSN

Bianca 27 fejrer 50 år i Rudkøbing

Glasfiberæraens danske pionerbåd tiltrækker stadig mange aktive sejlere i bl. a. Danmark og Tyskland. De samles til jubi-træf lørdag den 6. august.

Af Søren Stidsholt Nielsen |

Omkring årsskiftet 1965-1966 kravlede en bådebyggerlærling og en svend op ad stigen til et funklende nystøbt glasfiberfartøj. Lystbåden, dengang benævnt en havkrydser, var placeret på en beddingvogn i Rudkøbing.

Et spil trak et øjeblik efter beddingvognen ud i havnebassinet. Det skulle afprøves, om den uopriggede båd kunne flyde, og om den var i balance.

Båden var byggenummer 1 af en af dansk lystbådhistories største succeser, Bianca 27. I de følgende ti år blev båden bygget i mere end 500 eksemplarer. Det svarer i gennemsnit til en bygget og solgt båd hver uge i ti år i træk!

Pioner i dansk bådebyggeri

Bianca 27 blev ikke alene en stor salgssucces. Den var også en pioner på sit felt. Bianca 27 var den første dansk-konstruerede og danskbyggede lystbåd, der blev seriebygget i større stil.

Bådens konstruktør var skibsingeniør Svend Aage Leth Christensen. Han tegnede Bianca 27 til sin bror, bådebygger Holger Leth Christensen, der tidligt indså, at glasfiber var fremtidens materiale til bygning af lystbåde, som flere kunne betale.

Holger Leth Christensen flyttede sit Stige Ø Bådebyggeri til Langelandsbanens nedlagte remise i Rudkøbing. Her gled træbåde i baggrunden.

I stedet fik mestersvenden, bådebygger Per Munch i opdrag at forvandle den tilsodede remise til et bådebyggeri for det dengang forholdsvis uprøvede materiale, polyesterbelagt glasfiber.

Historisk besøg på værft

Det er disse skelsættende begivenheder for dansk lystsejladshistoire, som Bianca 27- folket nu markerer 50 året for. Det sker naturligt nok med et sejlertræf i Biancabyen Rudkøbing. Tidspunktet er sat til weekenden omkring lørdag den 6. august 2016.

Et højdepunkt under træffet vil være Bianca 27-sejlernes besøg på Bianca Yacht, der stadig eksisterer i de oprindelige haller. Værftet drives i dag med reparationer, service samt vinteropbevaring og indehaves af Holger Leth Christensens søn, bådebygger Anders Leth Christensen.

Båd nummer et er fundet

I anledning af jubilæet har Bianca Yacht i samarbejde med Bianca 27-sejlernes internationale netværk, www.Bianca27.net, arrangeret en ny udstilling med masser af billeder, udklip, tegninger og andet spændende med relation til bådens historie.

- Vi har haft den store scrapbog og andet historisk fremme til affotografering. Og det glæder vi os meget til at vise deltagerne i jubilæumstræffet. Der er mange interessante ting imellem, lyder det fra Bianca27.net.

I forbindelse med 50 års-træffet er der også afstøvet flere historiske film fra bygning og søsætning af Bianca 27.

Det er også lykkedes Bianca27.net-værket at opspore, hvor den skelsættende byggenummer 1 blev af efter verdenspremieren på bådudstillingen i London i 1966.

På træffet vises for første gang billeder af denne båd under sejlads i dag.

Værftets driftschef gennem 30 år medvirker 

Under jubi-træffet vil de tilmeldte også møde Per Munch, der helt fra værftets start og i mere end 30 år var driftschef for Bianca Yacht. Også bådebyggerlærlingen, der stod på byggenummer 1 under prøvesøsætningen, melder klar til en historisk snak med de tilmeldte.

Lørdag aften den 6. august samles Bianca 27-sejlerne til jubilæumsspisning på Hotel Rudkøbing Skudehavn og efterfølgende samvær i Rudkøbing Sejlklubs hus. Under jubilæumsfestlighederne, der vil samle både danske og tyske deltagere, lægges også op til en paradesejlads ud for Rudkøbing.
Motor
content-loader
content-loader
content-loader