Gå til hoved-indhold
Test
På kryds kommer farten let over syv knob på den franske turbåd. PR-foto

Dufour 500 test: Elegant jordomsejler med vinkælder

Dufour 500 til 2,5 mio. kroner har flotte linjer, masser af plads og den sejler godt som turbåd, konstaterede vi ud for Saint Tropez.

Af Troels Lykke |

Er du til vinkælder, masser af plads og lys om læ, smarte løsninger, elegance og sikre sejlegenskaber, så læs endelig videre her. For det kan den franske Dufour 500 levere.

På tre minutter er vi ude af nabohavnen til St. Tropez i Sydfrankrig, efter vi slipper fortøjningerne. Sydpå ligger man som regel med agterenden ind mod broen, så det er bare afsted. Bovpropellerne sørger for at vi en smal havn let kan dreje Dufour 500 på 15,2 ton.

En vægt, der er cirka et ton over andre 50 fods konkurrenter  på markedet. Båden med den over 20 meter høje mast, er dog let på rattet, og da der kommer 4-5 m/sek. inde fra land øges farten hurtigt til 7,4 knob, da vi lydløst sejler ud i Middelhavet. Kun vandet høres i stævnen, når det presses ud til hver side, mens båden krænger lidt over 10-15 grader.

Vi sidder sikkert i det kæmpe cockpit, hvor gasterne kan støtte benene på cockpitbordet, mens jeg ved rattet sidder bedst i læ side, med støtte i søgelænderet. Vil man sidde til luv er der ingen fodstøtte. Det er der dog hvis rorsmanden står op og styrer. 

Høj bom

Bange for at sejle i Middelhavet skal man ikke være, på Dufour 500, der med en næsten fem meter brede, har en stor skrogstabilitet. Og båden er CE-godkendt til havgående sejlads og ville let kunne sejle jorden rundt.

Vi vender på det flade vand og bådens inerti gør, at farten kun falder cirka en knob, da vi glider over på kurs mod den berømte St. Tropez, hvor bådene typisk er langt større. Bommen til storsejlet sidder så højt at vi ikke bliver ramt i vendingen eller af skøder, der kører ude i siden med en såkaldt tyskerskødning.

Der skal hales godt ind i forsejlet, der ikke har elektrisk spil, men det kan også købes til, hvis man ikke orker at skulle hale fokken ind på 48 kvadratmeter. Storsejlet på 100 kvadratmeter reguleres også fra rorsmandens plads, lige foran, hvilket er praktisk, hvis kun mand og kone sejler sammen.

Til gengæld sidder spillet bagved rorsmanden lidt for tæt på rorsmanden, når en spiler skal reguleres derfra eller når fokken skal rulles ud. Kortplotterne er mere praktisk placeret, nemlig med en i hver side, lige foran rorsmanden. Her kan man se vanddybder og lægge kursen sikkert, uden at skulle bevæge sig frem i båden, hvilket er med til at give en mere sikker sejlads.

Teakdæk for 130.000 kr.

Selvom turbåden er tung, så er designet strømlinet med et lavt ruftag, hvilket gør at udsynet fra rorsmandens plads i top hen over det flade dæk, hvor lugerne er i sænket i niveau med det flotte teakdæk, der koster 130.0000 kroner ekstra.

De penge ville jeg ofre, hvis jeg havde cirka 2,8 mio. kroner, som Dufour 500 vil koste med diverse instrumenter, varme i båd, bovtruster. Dækket og ruftaget er nemlig dejligt fladt og flot, har den respekterede designer Umberta Felci bestemt.

Strømlinet er det også, at skøder og fald er i samme lysebrune farve, mens man i andre bådtyper ofte ser forskellige farver tovværk og typisk i blå eller rød farve. Fald og andet tovværk, der går fra mast og bom, er endvidere skjult under ruftaget, hvor der er lagt teak ovenpå, hvilket er elegant.

Tovværket har endvidere fordybninger foran nedgangen til kahytten og i hver side, ved rorsmanden, således undgår man en ormegård af de mange meter tovværk.

Helt fremme i skibet er der en dyb brønd, her kan man se at bovsprydet sidder gemt i højre side. Der er en stige ned, når man skal hente en cykel eller de store fendere, der skal til for at beskytte den store sejlbåd.

Større cockpitbænke

Elegant er det også at der er to store ruder placeret fremme på den bagerste del af kahytten, så man nede fra kahytten kan følge livet oppe i cockpittet.

De to tonede ruder er samtidig sat i en vinkel, så de er behagelige at sidde op af, når man sidder på cockpitbænkene og ser bagud. Vil man gøre cockpitbænkene bredere, gøres det med i aflang glasfiber-låge, som løftes op på siden af cockpitbænkene og lynhurtigt er bænkene bredere.

Og der findes robuste hynder til bådens cockpit og de tåler saltvand. Cockpittet har også et agtersæde midt i og helt tilbage. Og det kan omdannes til en elektrisk gril på ingen tid, ved at løfte toppen af bænken ud til den ene side. Et køleskab kan også placeres under cockpitbordet.

Lidt usædvanligt er pantryet sat på tværs af båden.

Tre store køjer

Sejler man seks personer på Dufour 500, går man ingen lige frem i vejen for hinanden. Faktisk passer tallet 6 fint til båden vi testede, for der er tre kahytter at sove i, med hver et toilet og bad til hvert par.

Mest plads vil der være at overnatte fremme i forkahytten, hvor der i venstre side er et separat bad og i højre side toilettet. Alle får rigeligt lys, blandt andet fra store sideruder i skroget.

Og hvis du ikke ser det på alle både, kan det skyldes at det koster en del ekstra håndværk, fordi CE-kravene er skrappe, når du placerer sideruder i skroget. Et sted, der er følsomt ved kollisioner med andre både.

Pantryet, der går helt på tværs af båden, er utraditionelt placeret helt fremme foran salonbordet.

Men det virker godt, man skal lige huske, at der er et lille trin ned til det brede pantry, hvor der er masser af lys, fordi der er placeret et stort ovnlysvindue, der i øvrigt er helt plant med dækket.

Man finder masser af skuffer og god plads til at lave mad og fordi pantryet er smalt er der gode muligheder for at stå fast, hvis man skal lave mad, når der er bølger, eller man bare vil lave en Nespresso kaffe på en maskine, man lige drejer ud fra skabet, som vi gjorde det under testen. 

Flytbart kortbord

Kortbordet i højre side kan rykkes en plads tilbage i båden, så der skabes en større siddegruppe der. Kortbordet og stolen ved kortbordet kan løftes eller sænkes manuelt, alt efter hvor meget båden krænger.

God detalje. Kortplotter, GPS og andet sidder lige oven over og det kan skjules med en luge, hvis man synes det forstyrrer, det synes jeg nu ikke det gør. Under dørken findes en seriøs stor vinkælder, i hvert fald set på en sejlbåd.

Her kan der placeres 15 vinflasker og et lige så stort antal papvine, hvis man er til det. Et sæde ved salonbordet kan rykkes frem og tilbage på en skinne, hvilket gør at der kan være mere plads på dørken, når man ikke sidder ved bordet. Ståhøjde og lys er der rigeligt af. Der er bare meget plads i en franske båd.

Lidt dyrere 

Det franske værft Dufour Yachts har altid været omkring fem procent dyrere end de to større franske værfter Jeanneau og Beneteau, ja og i forhold til de tyske Bavaria-både. Fx er Dufour 500 170.000 kroner dyrere end Bavaria 50 Cruiser. Men Dufour-bådene har altid været kendt for lidt flere detaljer og lidt bedre sejlegenskaber.

-Vi skal derfor være dyrere. Vores både er til folk, der sejler mere end andre, siger PR-medarbejder fra Dufour Yachts, Emmauelle Pinault, der var med under testen. Vi er tilbøjelig til at give hende ret.

Den nye danske Dufour-importør Martin Rasmussen ShipShape Både i Rungsted, forklarer om Grand Large-turserien, som Dufour 500 befinder sig i:

-Bådene er egnet til at både kystsejlads og offshore. De er lette at håndtere, smukke og godt sejlende både. Grand Large blevet meget populære, forklarer importøren. Er man til en mindre bådtype fra værftet kan man også se på den nye Dufour 460, der afløser Dufour 450.

Dufour 500

Længde14,75 m

Vandlinje13,67 m

Bredde  4,80 m

Vægt15,2 ton

Kølvægt  4,2 ton

Dybgang2,30 m

Storsejl100 m2

Fok 48  m2

Code zero106 m2

Vandtank720 l

Dieseltank500 l

Motor75 hk

CE  A-havgående

Design  Umberta Felci 

Pris sejlklar2,4 mio. kr.

Testbåd 2,8 mio. kr.

Import www.Shipshapebaade.dk, Rungsted

Værftwww.Dufour-Yachts.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader