Gå til hoved-indhold
Billedtekst: Performanceline-systemet virker som en funktion af vindhastigheden, hvor de øvrige systemer et stykke hen ad vejen, er baseret på et skøn.Kapsejlads
Billedtekst: Performanceline-systemet virker som en funktion af vindhastigheden, hvor de øvrige systemer et stykke hen ad vejen, er baseret på et skøn.

Quantum Danmark Rundt : Ny metode til beregning af præmietiden

Quantum Danmark Rundt Singlehand skal, for Dansk Sejlunions tekniske udvalg, teste en ny ratingmetode. Metoden bliver i øjeblikket testet i Helsingør Amatør Sejlklub til aftenmatch.

Af katrine bertelsen |

Quantum Danmark Rundt Singlehand bliver sejlet efter en ny metode til at beregne resultater. Metoden er meget lig ORC’s performanceline-system, og da grund-ideen er den samme, har den nye måde også fået dette navn. Det skriver Quantum Danmark Rundt i en Pressemeddelelse.

Måden resultaterne bliver beregnet på er identisk med ORC’s beregningsmetode, men tallene på ingen måde er sammenlignelige.

– Det, der er vigtigt at forstå ved Performanceline-systemet er, at hvor et enkelt beregningssystem som f.eks. Lys, (erfaringstal) GPH (General Purpose Handicap, baseret på en cirkelbane) , eller triplenummer-systemet, som man plejer at bruge til banekapsejlads (op/ned-bane)  – er baseret på et tal, der skal rate båden på alle kurser og ved alle vindhastigheder, så er Performanceline-systemet baseret på to tal, der giver mulighed for at rate båden som en funktion af vindhastigheden, fortæller Kasper Wedersøe, der er medlem af Dansk Sejlunions Tekniske udvalg.

Performanceline-systemet gør, at den enkelte båds korrigerede tid bliver korrigeret forskelligt, alt efter hvor hurtigt man har sejlet strækningen. Performanceline-systemet udmærker sig ved, at i stedet for at banelederen skal beslutte, hviken vindstyrke der er den fremherskende, bliver det beregnet som funktion af sejltiden. Altså et automatgear i stedet for et manuelt gear.

– Man kan sammenligne det lidt med, at hvor LYS, GPH og Triplenummer-systemet er som at køre i en bil med manuelt gear, hvor man skifter mål alt efter hvilken vindstyrke der gættes på (let vind, mellemluft og hård vind), er Performanceline-systemet som at køre bil med automat-gear, siger Kasper Wedersøe.

– Skipperne i Quantum Danmark Rundt Singlehand kommer til at opleve meget varierede vindforhold i løbet af den uge sejladsen varer, samtidig vil bådene være meget spredt og vil derfor også opleve de enkelte etapers forskelligt vindmæssigt, derfor passer Performanceline-systemets ”automatgear” rigtig godt her, siger Jan Møller, en af arrangørerne af singlehandsejladsen Quantum Danmark Rundt.

– Hvis Performanceline-systemet fungerer efter hensigten, så bliver det også noget som Dansk Sejlunion kan tilbyde i fremtiden, slutter Kasper Wedersøe.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader