Gå til hoved-indhold
Den nu 100-årige Rudskallen er en rigtig slider. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisKort Nyt
Den nu 100-årige Rudskallen er en rigtig slider. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Rudskallen fylder 100: Bugserer fragtskibe og tjekker afmærkninger

Bugser- og arbejdsbåden bygget i Holland i 1916 bruges i dag til servicering af farvandsafmærkninger, inspektionsture og bugsering.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

- Det er den perfekte båd for os. Den kan det alt det, vi har brug for, og den gør det godt, lyder Bent Hansens og Arne Nielsens fødselsdagshilsen. De gode ord retter sig til havneassistenternes 100-årige makker, Rudskallen.

Fyens.dk er gået om bord i den seje, gamle slider en blæsende og solrig morgenstund ved Rudkøbing Havns midtermole. Trods 1916 på dåbsattesten er der ingen planer om at pensionere Rudskallen.

Bugser- og arbejdsbåden bliver flittigt brugt, bl. a. til servicering af farvandsafmærkning for både Langeland, Svendborg og Ærø kommuner. Senere på dagen skal jubilaren fx på inspektionstur med en medarbejder fra Farvandsvæsenet.

Dobbelt jubilæumsår

Året i år er et dobbelt-jubilæum for Rudskallen. Ikke alene runder den sine 100 år, men det er også 25 år siden, at Rudkøbing Kommune købte den brugt af en privat reder i Frederikshavn.

I Rudkøbing Havn har Rudskallen sin faste plads ved siden af sin forgænger, Ejno. Den er bygget af træ som sejlførende lodsfartøj til Storebælt i 1898.

Senere virkede Ejno gennem godt 40 år som lods- og arbejdsfartøj i Rudkøbing, indtil Rudskallen kom til. I dag fremtræder Ejno velrenoveret under sejl og passes af et lokalt ejerlav.

Købt for 300.000 kr.

Mens vi snakker i styrehuset på Rudskallen kommer en tidligere kollega, pensioneret havneassistent Carl Jørgensen et smut forbi. Carl Jørgensen gik af i 2001, men var ansat på Rudkøbing Havn, da Rudskallen blev anskaffet:

- Jeg var sammen med havnemesteren og nogle byrådspolitikere helt oppe i Frederikshavn og kigge på den. En fin tur. Jeg tror, at prisen på båden var omkring 300.000 kr, fortæller Carl Jørgensen.

Bent Hansen supplerer det historiske med, at styrehusets indretning blev ændret, da båden kom til Rudkøbing. Et komfur, en vask og en lænestol røg ud, og i stedet blev der monteret et passagersæde i hele styrehusets bredde.

Det skyldes, at Rudskallen også skulle bruges til i særlige tilfælde at sejle passagerer til og fra Strynø. Men den trafik blev stoppet af Søfartsstyrelsen for otte år siden. I dag må Rudskallen kun bruges til arbejdsbåd med maksimum fire personer om bord og altid med to mands besætning.

Bugserhjælp til Dannebrog

Blandt Rudskallens opgaver er slæb af havnens ramslag til brug for nedbankning af pæle og bugserhjælp til alt fra fragtskibe til - som fornylig - den kongelige Dannebrog.

Rudskallen bliver også flere gange årligt brugt til servicering af farvandsafmærkning i både Rudkøbing Løb og i Højestene Løbet.

Som en gestus for Fyens.dk sejler vi en tur ud i Rudkøbing Løb for at undersøge en afmærkning. Med stor rutine positionerer Bent Hansen Rudskallen ud for en grøn plastbøje. Ude på dækket får Arne Nielsen bøjen fisket op fra vandet med den hydrauliske kran:

- Den ser fin og ren ud. Så den kommer ned i vandet igen med det samme.

Se hele billedgalleriet med Rudskallen her

Kilde: Fyens.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader