Signe på Cuba: Fokusering på strømforbrug
- Det er interessant at blive tvunget til at tænke over sit forbrug, og jeg er efterhånden meget opmærksom på at spare på strømmen, blogger Signe Storr, der ønsker ekstra solpanel.
Vi er stadig på Cuba og stadig uden et WI-FI, så i stedet har jeg valgt at fortælle om, hvordan vi håndterer strøm om bord.
Før jeg trådte om bord på Capibara, havde jeg aldrig spekuleret på, hvor meget strøm (eller for den sags skyld hvor meget vand), jeg brugte. Jeg brugte bare det, jeg havde brug for.
På nær mine forældres hentydninger om, at jeg skulle bruge mindre badevand, da jeg boede hjemme og de spare-programmer, jeg har set på tv, er det aldrig noget, jeg har beskæftiget mig med – selv ikke da jeg selv skulle betale. Nu er historien imidlertid en helt anden. At være langturssejler er en konstant fokusering på ens forbrug!
Én generator tilbage
Følgende er situationen om bord på Capibara: Vi har i vores batteribank 4 AGM batterier á 110 amperetimer. Det betyder, at vi kan aflade batterierne med knap 180 amperetimer, før vi skal lade dem op.
Vi har tidligere ladet batterierne gennem to generatorer, der er monteret på bådens 28 HP Volvo dieselmotor, men den ene brændte sammen sidste år, så nu der er kun én tilbage. En ekstra generator er derfor på ønskelisten!
Lade-strømmen fra generatoren til batterierne bliver styret gennem en smart-charger fra Sterling, som ignorerer batteriernes naturlige modstand, hvorfor opladningen bliver mere effektiv.
Drømmer om ekstra solpanel
Som udgangspunkt forsøger vi dog at undgå at lade fra motoren, og Capibara er derfor dekoreret med fem solpaneler på i alt 220 Watt og en fastmonteret vindmølle. Under almindelige forhold (middelvind og medium sol) så dækker det knap vores forbrug, og vi må derfor løbe motoren et par timer hver tredje dag.
Når vi ligger stille, bruger vi ca. 5-6 ampere i timen, hvilket vi konstant følger med i gennem en battery monitor, som Henrik har koblet på batterierne. Vores største strømsluger er fryseren, men derudover bruger vi selvfølgelig også en del strøm på køleskab og ladning af computere og iPad.
Når vi sejler bruger vi yderligere, da vi har kortplotter, AIS og VHF-radio tændt. Til de lange stræk har vi en slæbegenerator, men den bruger vi ikke, når vi sejler tæt på land, da vi er bange for at fange fiskegarn med den.
Slæbegeneratoren har dog den fortræffelige funktion, at den kan omdannes til en vindgenerator, og den er vi begyndt at sætte hver gang, vi ligger for anker. Den kan ofte helt fjerne vores behov for at lade med motoren, hvis det blæser tilstrækkeligt. Henrik drømmer dog om et ekstra solpanel, så vi så vidt muligt ikke behøver at lade med motoren.
Ingen overvejelser på land
Det er interessant at blive tvunget til at tænke over sit forbrug så detaljeret, og jeg er efterhånden meget opmærksom på at spare på strømmen. Samtidig må jeg dog pinsomt indrømme, at jeg til gengæld ikke skænker det mange tanker, når jeg befinder mig på landjorden.
Altså jeg bruger ikke 20.000 kr. på julelys i december, men jeg slukker heller aldrig computeren. Det må på nytårsforsætter-listen!
To solpaneler á hver 20 Watt på bådens sprayhood. Foto: Signe Storr
Vores største solpanel er på 80 Watt og er placeret mellem sprayhood og redningsflåde. Foto: Signe Storr
Henrik laver sjældent noget, der er pænt, men det virker (hans egne ord). Vores battery monitor sidder øverst og måler hele tiden, hvor meget vi lader eller aflader på batterierne. Nedenfor sidder målere til hver af de to vindgeneratorer. Foto: Signe Storr