Gå til hoved-indhold
Andreas Steenberg, Radikale Venstres medlem af skatteudvalget (i midten), fik overrakt 9900 underskrifter fra utilfredse lystsejlere af Poul Erik Jakobsen, formand for Danske Tursejlere (til venstre) og Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.Kort Nyt
Andreas Steenberg, Radikale Venstres medlem af skatteudvalget (i midten), fik overrakt 9900 underskrifter fra utilfredse lystsejlere af Poul Erik Jakobsen, formand for Danske Tursejlere (til venstre) og Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.

Unfair forsikringsafgift - underskrifter mod den gør indtryk

9900 underskrifter fra fritidssejlere mod urimelig forsikringsafgift, gør indtryk på Andreas Steenberg, Radikale Venstres medlem af folketingets skatteudvalg.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Andreas Steenberg, Radikale Venstres medlem af folketingets skatteudvalg, har modtaget mere end 9900 underskrifter fra fritidssejlere, der føler sig urimeligt ramt af forsikringsafgift.

- Det gør et indtryk på mig, at statsafgiften på lystbådeforsikring har nogle bekymrende effekter på såvel erhverv, fritidsliv og turismen, siger Radikale Venstres medlem af folketingets skatteudvalg, Andreas Steenberg.

9900 underskrifter

Udtalelsen faldt, da Danske Tursejlere d. 31 oktober overrakte de mere end 9900 underskrifter, som organisationen sammen med Dansk Sejlunionen gennem det sidste halve år har indsamlet blandt danske fritidssejlere, som er utilfredse med den afgift på forsikringer til lystbåde, som folketinget vedtog i 2012.

Lov om afgift af lystfartøjsforsikringer blev vedtaget i 2012 med regeringspartierne Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti samt Enhedslistens stemmer.

Dermed blev afgiften på lystbådeforsikringer forhøjet med 34%, fra 1% til 1,34% af bådens forsikringssum. Forhøjelsen af lystbådeforsikringer gælder udelukkende kaskoforsikringer, og blev indført for at finansiere udgiverne til drift af de maritime nødtjenester.

Provenu før og efter

Provenuet til staten var før vedtagelsen af loven cirka 130 millioner kroner og blev estimeret til cirka 150 millioner kroner efter forhøjelsen. I dag er provenuet på trods af afgiftsforhøjelsen i omegnen af 120 millioner kroner. Der er med andre ord ikke tilført statskassen flere penge.

- Mange bådejere har frasagt kaskoforsikringen og nøjes nu med en ansvarsforsikring. Bådejerne har nedskrevet bådens værdi, som kaskoforsikringens præmie beregnes ud fra, og flere lader båden forsikre i udlandet, forklarer Poul Erik Jakobsen, formand for Danske Tursejlere.

- Det er helt lovligt, men bådejeren skal selv huske at forsikringsafgiften skal betales i Danmark. En del sejlere flytter båden til Sverige eller Tyskland i vinterperioden for dermed at spare statsafgift på forsikringen. Det har yderligere den konsekvens, at båden bliver serviceret i udlandet, hvilket koster arbejdspladser mv, siger Poul Erik Jakobsen.

Sejlerturismen er vigtig

- Sejlerturismen har en ikke uvæsentlig betydning for de danske småøers økonomi. På flere øer eksisterer stadig småværfter, hvis hovedbeskæftigelse er at servicere lystbåde. Men hvor længe kan de holde sig oven vande, hvis lystbådene udflager, udtaler Poul Erik Jakobsen.

- Desuden mister de danske lystbådehavne udlejningsindtægter, der skal bruges til renovering og udvikling, siger Poul Erik Jakobsen, formand for Danske Tursejlere.

Synlig dokumentation

- Vi har med underskrifterne sat fokus på de mange negative effekter for de maritime erhverv, fritidslivet til søs samt for turismen, som afgiften har haft med i kølvandet. Der var ellers fra den forrige regering stillet i udsigt, at der skulle saneres i de mange urimeligt afgiftsordninger, men vi har ikke hørt noget konkret fra Christiansborg, siger Poul Erik Jakobsen.

Andreas Steenberg, Radikale Venstres medlem af folketingets skatteudvalg, udtaler:

- Der er behov for nytænkning på området. Og en omlægning af afgiften kan være en mulighed. Jeg vil lade informationerne og underskrifterne gå videre til skatteminister Karsten Lauritzen, siger Andreas Steenberg. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader