Bavaria E34 - 700 sømil på en tank - topfart 9 knob
Bavaria E34 er til den miljøbevidste, for med en cruisingfart på syv knob kan båden sejle 700 sømil på én tank med en 110 hk Volvo Penta-motor. Vi tester den i Berlin.
Bavaria E34 sejler fint gennem vandet, viste test som motorbaadsnyt.dk deltog i i Berlin i 2017.
Båden er med en lav, lang køl, og båden stikker 92 centimeter. Skroget er rundt i kanterne, hvilket, ifølge Bavaria Yachtbau, gør, at skroget har mindre friktion, til gengæld ruller båden op til cirka 15 grader, som på en fiskekutter, når man svinger kraftigt med den høje båd, der også fås med flybridge.
Motorskifte til 47.000 kr.
Det er derfor godt, at der er placeret mange kopholdere i båden, da en øl ellers ville rutsche væk.
Båden er kun til langsom tursejlads, hvor man til gengæld kan sejle 700 sømil på en tank, hvis man sejler med 7,2 knob over grunden, der er bådens cruisingfart med en 110 hestekræfters D2 Volvo Penta-motor med skrueaksel.
Du kan også vælge at sætte en mindre Volvo Penta D1 60 hestekræfters motor på. Her falder topfarten fra 9 til 7,5 knob. Ønsker du en større motor tilbyder Bavaria Yachtbau en Volvo Penta D3 motor med 220 hestekræfter, hvor topfarten stiger til12 knob. Et skifte fra 110 til 220 hestekræfter koster 47.000 kroner.
Båden produceres ikke længere i dag i 2019, men findes som brugtbåd.
Bavaria E34 i tal
Længde 10,30 m
Skroglængde 9,99 m
Vandlinje 9,75 m
Bredde 3,49 m
Dybgang 0,92 m
Højde over vand 3,40 m
Højde over vand flybridge 3,75 m
Vægt - tør 7,55 ton
Vægt med diesel bl.a. 9,00 ton
Brændstofkapacitet 270 l
Vandtank 300 l
Dybgang 0,92 m
CE-kategori B - 6 personer
Antal køjer 4 stk.
Pris testmodel med 110 hk 2,20 mio. kr.
Pris standard med 110 hk 1,49 mio. kr.
Pris standard med 110 hk flybridge 1,83 mio. kr.
Motorstørrelser:
Volvo Penta D2 60 hk topfart 7,9 knob
Volvo Penta D3 110 hk topfart 9,0 knob
Volvo Penta D4 220 hk topfart 12,0 knob
Forhandler Dansk Marine Center, Risskov
Værft Bavaria Yachtbau, Tyskland