Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
De to Hellerup-sejlere vandt VM i FD sidste år. I år tog holdet bronze. Nummer et, to og tre brugte danske Bojsen-Møller Sails fra Hørsholm. Jacob Bojsen-Møller sælger også kulfibermaster via samarbejde med Seldén. Foto: Ralph Linow

Bojsen-Møller evaluerer efter VM-bronze i FD

Den dobbelte OL-medaljetager forklarer sig her efter VM i Italien. Næste år må holdet vælge mellem 505 eller Flying Dutchman.

Af Troels Lykke |

Det endte med en bronzemedalje til os ved VM for FD. Det er jo fint nok, men lidt under målet.

Vi havde håbet at forsvare 2016-mesterskabet og derfor lagt mange kræfter i forberedelserne, forklarer civilingeniør og dobbelt OL-medaljetager Jørgen Bojsen-Møller, der er rorsmand for sin bror, sejlmageren Jacob.

Vandt sidste sejlads

Vi vandt sidste sejlads, og havde dermed placeringerne 1-2-1 i finalesejladserne. Alligevel rykkede vi efter sidste sejlads fra den samlede andenplads ned på tredjepladsen, fordi en af finalesejladserne så skulle trækkes fra.

Vi trak således en 2.-plads (det har vi aldrig prøvet ved et VM). Det, der kom til at hæmme os, var resultaterne i kvalifikationssejladserne, hvor vi sejlede lidt under sædvanligt niveau.

Sølvmedaljebåden havde en ret dårlig finaleserie (3-45-18), men da de kom af med 45.-pladsen, rykkede de op foran os igen.

Vinderne fra Ungarn sejlede stabilt i finalen, ligesom de gjorde under hele stævnet, og lavede 2-14-2.

Ingen fulgte med på kryds i et vind

Positivt fra stævnet var, at vores fart på kryds i vindstyrker lige under grænsen for depower (3-4m/s), er særdeles god. Når vi fik frit spor, så det ikke ud til, at nogen fulgte med.

Endvidere fik vi også til sidst gennemskuet, at søbrisen ofte drejede 10-15 grader mod venstre, inden den begyndte sin konstante højredrejning.

Ting til forbedring var bl.a. vores starter. Alt for mange af dem var middelmådige, så vi måtte lave mange vendinger lige efter starten. Én af starterne var endda både dårlig og resulterede i en ocs.

Fart haltede i frisk vind

En anden ting, der haltede lidt, var farten i den friskere del af vindspektret (8-10m/s). Her var der vel omkring fem både, der var lidt hurtigere.

Vi havde lavet nogle ændringer, der skulle forbedre performance under disse forhold, men de blev først afprøvet i konkurrence ved VM, fordi vi første del af sæsonen kun har sejlet 505. Tiltagene så ud til at virke, men de skal finpudses.

Det var især de fantastiske italienskbyggede Planatech-både, der gik godt i frisk vind.

I 2018 bliver vi nødt til at vælge, om vi vil sejle VM i 505 eller i FD. De overlapper nemlig hinanden tidsmæssigt - desværre, forklarer Jørgen Bojsen-Møller.
Motor
content-loader
content-loader
content-loader