Gå til hoved-indhold
Småbåde
Småbåde
Småbåde
Småbåde

Sjælden powerboat til salg: Sejl 120 km/t med to V8-motorer

En Fountain Classic er et uvant syn. Ikke kun i Danmark, men i hele verden, hvor der blot findes 14 eksemplarer. Læs om båden, der ved topfarten forbruger 250 liter benzin i timen.

Af Sara Sulkjær |

En dyb brummen fra to V8-motorer med hver 490 hestekræfter. For mange er det lyden af en hed drengedrøm. En drøm, som 50-årige Mogens Pedersen i mange år har delt. Altså lige indtil han som én af de få gjorde drømmen til virkelighed.

Og det er ikke hvilken som helst powerboat, Pedersen nu har stående i laden. Blot 14 eksemplarer findes der på verdensplan af den 35-fods Fountain Classic, som sønderjyden i sæsonen bruger til sejlads på Flensborg Fjord. 

- Snuden er meget speciel, og bådene har ry for at være meget hurtigere. Det er nogle af de hurtigste powerboats, der laves. Der bruges blandt andet Fouantain-både i Poker Run, forklarer den hurtige sejler til motorbaadsnyt.dk. 

Kurs mod USA 

Pedersens farteventyr starter for ti år siden. I sommerferien hopper han ombord på flyveren og sætter kursen mod USA, hvor et fattigt postbud i 1800-tallet kunne blive jordejer, og hvor en dansker denne sommerdag kan skrive ejer af en unik powerboat på CV’et. 

For det er netop, hvad flyveturen udmønter sig i for den motorglade herre. Hjemmefra har Pedersen fået et godt øje til en Fountain Classic, og efter testsejladsen i USA er der ikke ingen tvivl - båden skal hjem til Gråsten: 

- Dengang var dollaren lav, så jeg fik rigtig meget for pengene. Der lå også en tilsvarende model i Tyskland, men selvom båden var 100.000 billigere, kunne det selv med fragten over Atlanten på 70.000 kr. betale sig at købe den i USA, forklarer Mogens Pedersen, som dog ikke vil ud med prisen for den amerikanske powerboat. 

Powerboat med toilet

Siden denne sommerdag har Pedersen årligt brugt 20.000 kr. på båden, herunder er de 10.000 kr. gået til forsikring. Benzinen er ligeledes en stor pengesluger. Ved sejlads med 50-60 km/t, som er bådens laveste hastighed ved planning, forbruges 80 liter benzin i timen, hvilket er relativt økonomisk for en powerboat. 

Hæves farten til de maksimalle 120 km/t, stiger benzinforbruget dog drastisk, og de to Mercruiser 502 MPI-motorer sluger i timen sammenlagt 250 liter benzin. 

En topfart, der langt fra er nødvendig for at skabe fed sejlads på vandet, understreger Pedersen. Faktisk er bådens gennemsnitlige forbrug for sæsonen kun 40 liter i timen, da motoren ofte blot går i tomgang, eller der sejles stille i havn eller på vandet. Dét selvom ejeren gerne udnytter de mange hestekræfter til hurtig sejlads: 

- Hvor en tur i en sejlbåd ofte vil tage hele dagen, kan man i powerboaten udnytte farten, så man kommer hurtigt frem til målet, forklarer Mogens Pedersen. 

Et mål, der for Pedersens vedkommende flere gange har været en gæstehavn. Overraskende nok er der nemlig en kabine med V-seng i stævnen, en mindre sofagruppe samt et lille køkken og toilet i båden. Sejlerens kone og parrets to små børn har derfor flere gange været inviteret på hyggelig overnatning i båden.

Kunne ikke nænne at sælge

Men de hurtige stjernestunder på vandet kommer ikke af sig selv. Forud går flere timer med bundmaling og anden klargøring, inden båden kan sættes i vandet. Derfor har Mogens Pedersen nu valgt at sætte et vinkelret tegn ud for drengedrømmen om en lynhurtig powerboat - det er i hvert fald planen: 

- Når den ligger i vandet, og du sejler en tur, så er det bare helt vildt fedt. Jeg er bange for, at når der står én, så vil jeg ikke af med den. Der har før været interesse, men så kunne jeg ikke nænne at sælge den, forklarer den tydeligt glade ejer, der dog regner med at kunne vinke farvel til båden i denne omgang, hvis en køber vel at mærke melder sig.  

Mogens Pedersens 35-fods Fountain Classic kan købes fra 500.000,00 kr. Der er dog mulighed for at forhandle, forklarer Pedersen til motorbaadsnyt.dk. 

Kontakt Mogens Pedersen her: 74 65 26 53

Se flere billeder af båden herunder. Fotos: Mogens Pedersen

Mogens Pedersen ses her ombord på powerboaten med sin søn. Foto: Mogens Pedersen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader