Gå til hoved-indhold
Skibsbyggeren, der anvendte beddingen i Rudkøbing er gået konkurs, og Langeland Kommune vil ikke give de fem mio. kr., der kræves, til renoveringen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisKort Nyt
Skibsbyggeren, der anvendte beddingen i Rudkøbing er gået konkurs, og Langeland Kommune vil ikke give de fem mio. kr., der kræves, til renoveringen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Den maritime kulturarv er truet

Træskibsbygning var tidligere et hovederhverv ved Det Sydfynske Øhav. Nu er resterne af den maritime kulturarv på vej til helt at forsvinde flere steder, hvor beddinger rives ned.

Af SØREN STIDSHOLT NIELSEN, SØSIDEN, FYNS AMTS AVIS |

For få generationer siden var bygning af træskibe en bærende planke i et af dansk søfarts vitale områder, Det Sydfynske Øhav. Værfter og beddinger lå tæt på Ærø, i Faaborg og Rudkøbing, langs Svendborgsund og på Thurø og Tåsinge.

Ét skibsbyggeri er overlevet

Med få undtagelser er de fleste spor af denne betydelige, søfartshistoriske epoke i Øhavet væk. Det eneste overlevende skibsbyggeri fra træskibenes storhedstid er Ring-Andersens i år 150-årige værft i Svendborg.

I Marstal holdes skibsbyggerhåndværkets traditioner i hævd på det godt 40-årige Ebbe Bådebyggeri & Sejlloft, og værftsområdet Eriksens Plads er genetableret af Marstal Søfartsmuseum.

Omkring Svendborgsund lå de hele 29 skibsbyggepladser tæt. Nu er alt - undtaget Ring-Andersen - væk. På Tåsinge er den sidste synlige rest af en skibsbyggeplads Jakobsens Plads i Troense. Den er i stort forfald og redning som et stykke maritim historie er nu opgivet. Læs mere om den historie her

Rudkøbing er næst i rækken

I Rudkøbing er der flere steder i havnen bygget træskibe gennem generationer.

Byens sidste træskibsværft gik konkurs i sommer. Værftets anlæg med bedding, spilhus, værksted, svedekasse og udenomsarealer er ejet af Langeland Kommune.

I de sidste mange år var faciliteterne ved Rudkøbings fiskerihavn udlejet til en lokal skibsbygmester. I den epoke har værftet leveret næsten-nybygninger i form af fx skonnerten Meta, jagten Jensine og et vikingeskib.

Værftets bedding er desuden anvendt til overhaling af lokale fartøjer som bugserbåden Rudskallen, koprammen Yrsa, fiskefartøjet Frk. Nielsen og galeasen Palnatoke.

Politikere vil ikke ofre 5 mio. kr. 

Efter værftets konkurs har Langeland Kommune hos rådgivende ingeniør Morten Rosbæk, Svendborg, bestilt en tilstandsrapport for beddingen. Rapporten skulle danne baggrund for en beslutning om anlæggets fremtid.

I rapporten vurderes, at en udbedring af bedding, skinner og spilhus vil beløbe sig til omkring fem mio. kroner. Heraf skønnes omkring en tredjedel at gå til håndtering og deponering af slam - det vil sige udskyllet bundmaling - fra det nuværende anlæg.

Det er ikke noget, de lokale politikere jubler over. Her er anbefalingen fra teknik-udvalget at følge direktionens henstilling om, at der ikke ofres kommunale penge på at genopbygge det forfaldne anlæg.

I stedet lægges der op til at udarbejde en plan for området uden dog i første omgang at pille beddingen ned.

Turister gider ikke mobilhomes

Det er, ifølge maritim historiker, Ole Mortensøn, ærgerligt: 

- Langeland har en maritim kulturarv at byde på. Den skal vi passe på. Turister kommer ikke her for at se på parkeringspladser eller mobilhomes. De kommer her bl. a. for at opleve noget, som er værd at se på, fortæller han.

- Det er jo netop bl. a. øens maritime kulturarv. Derfor skal vi passe på den, 

Kilde: Fyens.dk

 

<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/BnK0hy0EiaE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Hør Ole Mortensøn, maritim historiker, fortælle om den truede bedding i Rudkøbing. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader