Brugtbådsvæg hjalp nye sejlere i Fredericia
De besøgende kunne også se brugte både på Boat Show, hvor væggen på DS’ stand gav et overblik over markedet. Flere unge sejlere er på vej, lyder meldingen.
Af Sara Sulkjær |
Printede A4-sider med både i alle størrelser og prisklasser præger en lang væg på Dansk Sejlunions stand på Boat Show. Væggen skal hjælpe og inspirere nye sejlere, der drømmende har sat kurs mod udstillingen.
- Når man skal i gang med at sejle, er det nærliggende at se det virkelige marked også, fortæller Frank Eriksen, Dansk Sejlunion.
Som ny sejler behøver man nemlig ikke investere en million, som flere af de udstillede både på Boat Show i Fredericia ellers kostede.
Forhandlerne må også være med
For under 50.000 kroner var det således muligt at komme på vandet, viste væggen, som messen igennem var velbesøgt.
Væggen, som Dansk Sejlunion og Messe C står bag, er inspireret af udstillingen Hanseboot i Hamborg, hvor private besøgende kan hænge deres båd til salg. I Fredericia er konceptet dog udvidet, så bådforhandlerne nu også kan være med.
- Vi vil egentlig bare have flere på vandet, så det er fint at vise hele markedet og på den måde understøtte branchen, forklarer Dansk Sejlunion om valget til minbaad.dk.
Flere unge vil sejle
Tilsyneladende er timingen den rette. Flere danskere finder nemlig i øjeblikket vej til havnene, fortæller Dansk Sejlunion.
Det er særligt unge i 20’erne, som vil på vandet med venner eller familie, der er hoppet med på sejlerbølgen. Her peger Dansk Sejlunion mod familien Beha, som i høj grad har formået at formidle familielivet på vandet.
- Samtidig har de gode familiebåde fra 70’erne nu nået en alder, hvor priserne er så lave, at det økonomisk er muligt for flere at købe båd, forklarer Dansk Sejlunion.