Gå til hoved-indhold
Masser af lækker teak er der på Faurby 325.Test
Masser af lækker teak er der på Faurby 325. Foto: Thomas/Faurby

Faurby 325 – hurtig turbåd til ægteparret

Den danske familiebåd Faurby 325, som er proppet med smagfuld teak og dyrt bly i kølen. Båden fra 2011 gik stærkt og er samtidig klogt indrettet med stort cockpit, forkahyt og pantry.

 

Af Troels Lykke |

Faurby 325 fra 2011 var afløseren for 330eren fra 1990, den blev der bygget 86 af. En brugt Faurby 330 er nærmest umulig at få fat i og det holder prisen oppe på båden.

Faurby Yacht er da også kendt for at godt håndværk og dyre materialer placeret på et slankt skrog. Og det er netop hvad den nye Faurby 325 står for, skroget er i øvrigt stort set som på 330eren.

Båden er indrettet til to personer, det ses med en stor forkøje, hvor dobbeltkøjen er 2,10 meter lang, til gengæld er agterkøjen noget mindre og indgangen til køjen er også blandt de mindre, som vi før har set på 32 fods sejlbåde, men kompromisset virker rigtigt på den slanke båd, der kun er 2,80 meter bred.

Sejles af to personer

Direktør Thomas Dan Hougaard sagde i 2011:

- Vi har lavet båden, som en coupe-bil, hvor der er god plads på forsædet, den er ikke lavet til seks personer, vi vil sådan set bare forkæle kaptajnen og gasten.

Det vi falder mest for ved indretningen er da også den store forkøje, men også salonen, hvor salonbordet er vendt på tværs i venstre side, så der er gjort plads til et stort cockpit i højre side. Ståhøjden går lige, hvis man er omkring 1,80 meter.

Toiletrummet er også fint, men en anelse trangt, men man kan fint tage bad derinde.

Cockpittet er dejligt stort, hvor man uden besvær har plads til solbadning, samtidig er hækken åben, så man føler sig vældig tæt på vandet, som samtidig bruser under sejlads.

Båden fås også med en lukket hæk, hvis man ikke ønsker at børnene let kan falde ud under sejlads. De første fire Faurby 325ere er da også solgt med åben hæk, der i dag er oppe i tiden.

Et bredt sidedæk er også prioriteret højt, så man ubesværet kan gå rundt på det flotte, dyre teakdæk, der er limet på, så det er lettere at vedligeholde.

Dyr teak fra Asien

- Vores både skal holde sig godt i mange år, det er derfor at vi holder brugtprisen så højt oppe, når du køber en Faurby taber du faktisk kun renter, for båden holder prisen, vi bruger da også teak fra Asien fra træer, der vokser langsomt og dermed holder træet sig bedst. Alene til en Faurby 25 bruger vi en kubikmeter teak, der koster 40.000 kroner og kølen har en blybulb og kølen koster alene 70.000 kroner, hvor en køl i jern ville koste langt mindre, men med bly i bulben får du bedre sejlegenskaber, siger Thomas Dan Hougaard, mens vi har kurs mod Kolding, båden smider sig lidt ned i pustene og vi må slække på storsejlet i pustene på 8-9 m/sek.

Vi sejlede med en 60 centimer højere sportsrig og det var faktisk lidt for meget, medmindre man reber sejlene, et umiddelbart indtryk er derfor, at standardriggen er rigelig høj.

Af en turbåd at være, så er Faurby 325 virkelig velsejlende med dens smalle skrog, som Faurby er kendt for. Faurby laver ikke bredere og bredere turbåde, som man ellers ser det med de store mærker som Jeanneu, Beneteau og X-Yachts.

- Man skal hurtigt kunne se, at det er en Faurby, siger Thomas Dan Hougaard, som ofte har en fokusgruppe af Faurby bådejere, når nye både producers.

Vi sejlede 6,4 knob på kryds og båden var let på roret og derfor let at vende med, den lille fok er samtidig let at hale for gasten.

Konklusion

Faurby 325 koster 1,4 mio. kroner og det er i den høje ende for både i den størrelse, til gengæld kan man regne med at prisen stort set holder de næste 20 år, hvis man vedligeholder båden.

Det generelle indtryk er positivt, indretningen er prioriteret rigtig for et ægtepar på tur. Faurby 325 har flot, flot teakaptering i kahyt og på dæk og cockpit og de slanke linjer gør båden smuk at se på.

Fotos: Troels Lykke

www.faurby.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader